[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. dakar

dakar Juve Forever

Leuk Bevonden:
    1
    Het ligt wel aan de VN omdat die vetorecht constructie gewoon bijna alle besluitvorming in de kiem smoort. De opvattingen van Rusland/China zijn bekend.

2. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.612
    Dan is het alsnog het instituut VN wat dan voor geen meter klopt. Men mag niks uitrichten omdat bepaalde landen hun veto gebruiken. Wat is dan het nut van de VN?
    Zelfde gebeurde in 1937.

3. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Zeg ik toch ook.

4. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.612
    Nou jij doet alsof het niet aan de VN ligt, maar VN is gewoon een farce.

Gelukkig voor de Syriers ligt er olie in de grond en zal een land dus wel geheime afspraken maken over oliecontracten en ze vervolgens redden van de grote boze leider. En iets zuidelijker kan Mugabe nog steeds ongestraft z'n gang gaan omdat niemand wat geeft om die Afrikaantjes die toch niks te bieden hebben.

5. dakar

dakar Juve Forever

Leuk Bevonden:
    1
    ''Er gaan ook stemmen op om de permanente leden van de Veiligheidsraad hun veto te ontnemen of om niet langer met permanente leden te werken. Een probleem hierbij is echter dat de huidige leden met vetorecht daar ook mee in moeten stemmen en zij dus hun veto zouden kunnen gebruiken als dit voorstel in stemming wordt gebracht''.

Lang leve vetorecht :F:.

6. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Momenteel ligt het toch ook niet aan de VN. Maar aan Rusland en China.
    Dat het idee van de VN crap is logisch (bijna ieder land is lid, right..) Maar we hebben het over nu en deze beslissing. Dus momenteel is het roeien met de riemen die je hebt. En moet je op dit moment Rusland en China de schuld geven.

7. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.612
    Van Rusland had ik niets anders verwacht.
    Het ligt aan de kromheid en de incompatibiliteit om in te kunnen grijpen van de VN dat er nu niet kan worden ingegrepen, niet aan Rusland.

Als je Rusland als probleem ziet is het ook onmogelijk om een oplossing te kunnen vinden, want die zullen toch altijd tegenstribbelen. Als je het vetosysteem als probleem ziet kun je ten minste kijken om verder te gaan.

8. Seh

Seh Guest

Persoonlijk vind ik ook dat wij ons niet zo erg moeten bemoeien met al die gevechten daar... Landen hebben dat nodig om tot een bepaald systeem te komen denk ik. Hier gebeurde dat al eeuwen eerder met de Franse Revolutie. Maar aangezien (al dan niet door ons) het continent Afrika nogal achterloopt qua alles, verbaasd het met weinig dat die revolutie(s) daar nu pas net zijn begonnen.

9. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Nogmaals ik heb het over nu. Waar het dieper idd het probleem is van het veto recht.
    Maar momenteel is het nu zo en momenteel zijn Rusland en China die niks willen doen niet het grootste deel van de VN. Alleen worden ze nu door hun eigen stomme idee tegengewerkt. Maar zoals ik al zei nu is het roeien met de riemen die hebt. En is het de schuld van Rusland en China dat er nu niet ingegrepen wordt.

10. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.612
    Wat hebben we er nou weer aan om het probleem van nu te bekijken? 8)
    Schiet toch niks op.

Rusland en China houden de VN helemaal niet tegen om in te vallen. Alleen krijgen ze daar wel een kans voor doordat we ze een podium geven idvm veto.
    Uiteindelijk kunnen we niet binnenvallen omdat er een veto is en niet omdat China dat niet wil.

11. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43

Te vroeg ? :+

12. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Jezus..
    Blijf bezig. Het grote probleem is idd het Veto recht maar momenteel wordt er niet ingevallen omdat Rusland en China het tegenhouden met hun Veto. Dieper probleem is idd het Veto gedoe maar nu wordt er niet ingrepen omdat Rusland en China het tegenhouden dat is nu het probleem waarom deze discussie begon.
    "Waarom wordt er niet ingegrepen?"

13. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Nee hoor, eerste wat ik ook dacht vanochtend toen ik het las. :+

14. dakar

dakar Juve Forever

Leuk Bevonden:
    1
    Rusland/China kan je niet als probleem zien. Zij hebben het recht om eigen opvattingen te hebben en kan je niet verplichten om het altijd eens te zijn met de rest.

Dat aan stemmen van een aantal leden een vetorecht is verbonden, is het werkelijke probleem.

15. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Omg dat zeg ik toch ook al 10x. Maar waarom wordt er nu niet ingrepen door de VN?
    Omdat Rusland en China tegen zijn. Dat is de de antwoord op de vraag waarom er niet ingrepen wordt in Syrie..

16. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.612
    Er zit een groot verschil in niet aanvallen omdat het niet mag van China/Rusland of niet aanvallen omdat er geen toestemming is vanuit de VN.
    Denk daar maar eens over na ;)

17. jordo

jordo Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Het veto recht in de VN is juist een van de weinige dingen die werken in de VN. Zonder het vetorecht zou de VN zijn normen en waarden die vooral westers liberaal christelijk getint zijn kunnen opdringen aan de rest van de wereld. Die veto rechten zorgen er juist voor dat de verschillende culturen en maatschappijtypen van de wereld eenzelfde gelijkwaardige stem hebben in de VN. Een echte liberaal zou hier toch van juichen, dat je zelfs met mensen in dialoog gaat die je feitelijk immoreel vind en verwerpt. Wij vinden altijd dat de VN stellig positie moet innemen, en het liefst ingrijpt, het probleem echter is dat het een stuk moeilijker is in te schatten wie of wat er nou gelijk heeft.

Als morgen in Nederland de communisten een gewapende staatsgreep zouden doen, zou de VN hier dan ook in moeten ingrijpen en de opstandelingen helpen die hoogstwaarschijnlijk enkel een minderheid zijn? Er is niet zoiets als een volktelling bij een revolutie waarbij de de VN de democratische meerderheid kan steunen. De reactie van China en Rusland is dus zeer gepast, terughoudendheid in interne conflicten, wij zijn echter als westerlingen een stuk agressiever van aard en willen altijd ingrijpen. Tot de wereld cultureel en economisch ongeveer dezelfde waarden heeft aangenomen is het vetosysteem in zijn huidige vorm zeker nodig. Dit wil niet zeggen dat de deze houding altijd gerechtvaardigd is, maar bij een burgeroorlog of intern conflict met enkel 'slachtoffers van oorlog' en geen genocide, is het beter terughoudend te zijn dan een een achteraf minderheidsregime aan de macht te brengen (waar het op lijkt aangezien er maar in enkele steden hevig gevochten wordt al weet ik hier het mijne niet van en houdt ik het open dat het wel een meerderheidsbeweging kan zijn).

Laatst bewerkt: 12 feb 2012
  18. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.612
    Alleen zijn hier mensenrechten in het geding en vraag ik me ook af of Rusland bijvoorbeeld vanuit eigen perspectief handelt... Rusland en China zijn alleen maar terughoudend in interne conflicten omdat ze zelf een identieke situatie hebben met Tibet en Tsjetjenië.
    Ze geven geen fuck om de burgers van Syrië.

19. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Aan beide. Die discussie voer ik helemaal niet en dat heb ik 10x gezegd en ik ben er ook mee eens
    De vraag was waarom wordt er niet ingrepen door de VN?
    Antwoord Rusland en China gebruiken hun Veto. Dus zij zorgen ervoor dat die VN niet aan ingrijpen.

Nu ga ik voetbal kijken.

20. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    Juist, mooie post jordo!

In deze situatie, net als in Libië, is het voor mij trouwens totaal niet duidelijk of 'het volk', de meerderheid, nou echt van haar president af wil. En dus is het voor mij niet klaar als een klontje of er ingegrepen moet worden. Laatst was er op RTL nieuws een item dat er een correspondent in de hoofdstad van Syrie was, waar iedereen de president geweldig vond (logisch), maar opmerkelijker vond ik dat ze ook een Nederlandse Irakees spraken die er vaker kwam, en die Assad ook een goede president vond.

Deel Deze Pagina