[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. Seh

Seh Guest

Wat? 8)
    Fred heeft zeker wel een punt hoor bij sommige dingen. Spiritualiteit laat ik mij niet over uit, heb ik mezelf (nog) niet echt veel in verdiept. Maar wat Fred aanhaalt qua krachten bundelen is zeker iets wat wel kan, de ''1%'' heeft de rest meer nodig dan andersom. ;) Alleen moet het niet zo crap geregeld zijn als bijvoorbeeld occupy. Daar schiet je niets mee op. Dan zie ik meer in een groepering die bijvoorbeeld The Vensu Project aanhangt, dat is een écht plan en een écht toekomst perspectief. Niet: ''IK BEN BOOS OP DU MAATSCHAPPIJ WANT IK BEN EEN ZWERVER, DAT KOMT DOOR DE HOGUH HERUH IN DE HAAG EN DOOR DE BILDERBERGROEP''. Maar: ''Ik vind deze samenleving zo kut ingedeeld als het maar zijn kan, ik zou het eerder zo en zo zien.'' Op het moment dat een grote groep mensen een bepaald idee aanhangen met enige manier van onderbouwen kun je pas echt iets veranderen. Ik zie TVP overigens nog lang niet actief worden qua bouwen van zo'n high tech stad hoor, maar dat is wel een voorbeeld van een groep die een plan heeft.

Ook heeft hij gelijk over de dynastieën die generatie op generatie geldjes en macht mee krijgen om in de hoge posities van deze maatschappij terecht te komen. Of je hier wat aan kunt doen? Vast wel. Of je hier op dit moment wat aan kunt doen? Pas als je een goed plan hebt om een ander systeem te formeren en daarmee voldoende aanhangers weet te vergaren. Niet door alleen te zeggen dat dit systeem niet klopt, werkt of eerlijk is.

Dit was mijn verhaal, ik hoop dat ik wat gewonnen heb.

2. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Nee, lekker van alles een nutteloze discussie maken omdat jij je gelijk niet af wil geven. Niet iedereen heeft die denkwijze die jij gebruikt. Al die gelovige spirituele zooi.

3. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Twee dingen die ik wil benoemen:

1. Jouw ervaring, of algemener de menselijke ervaring, is zo ontzettend biased, zwak, afhankelijk van interpretatie, bevooroordeling, illusies e.d. dat een persoonlijke ervaring (zij het meetbaar) nooit een indicatie kan zijn om iets aan te nemen. Als jij een spirituele ervaring hebt wil dat enkel zeggen dat jij het als spiritueel ervaart, niets meer, niets minder. Het is maar net welk labeltje je er op plakt. We hebben volgens mij al eerder een dergelijk gesprek gehad, maar vooralsnog zijn spirituele ervaringen prima te verklaren op basis van hersenprocessen (onderdrukking van gebieden, stimulatie van gebieden, het manipuleren van neurotransmitters, enzovoorts). Dat wij het als iets bijzonders ervaren wil niet zeggen dat het ook iets bijzonders is. Ons wereldbeeld bevooroordeeld ons, en onze perceptie is zo broos als een vergiet.

2.Het spirituele is wel te onderzoeken, maar ook hier stuit je weer op een semantische interpretatie van wat spiritueel inhoudt. Wat jij als spiritueel ervaart (bijvoorbeeld drugsgerelateerde ervaringen) zijn prima te onderzoeken. Alleen is het vaak zo dat de fysieke verklaring voor een dergelijke ervaring niet leidt tot een bevredigend antwoord voor degene die die spirituele ervaring heeft gehad. Dat is het hele probleem. De meeste spiritualiteit zoals die ervaren wordt door mensen is prima te verklaren en wordt ook onderzocht, alleen hebben mensen hier geen weet van of negeren ze de wetenschappelijke onderbouwing omdat het niet strookt met hun ervaring.

Voor zover spirituele zaken (zoals ervaringen met psychedelische drugs of BDE's) onderzocht kunnen worden, wórden ze ook onderzocht. Dus ik vind je claims over het bekrompen zijn van de wetenschappelijke wereld.....bekrompen ;)

4. fredfenster

fredfenster Active Member

Leuk Bevonden:
    3.319
    Een voorbeeld is Carl Jung wiens opvattingen vaak niet op wetenschappelijke wijze te verifiëren zijn. Toch is het onderzoek dat hij heeft verricht van gigantische waarde.

Als ik zo intelligent overkom doe ik blijkbaar toch iets goed. Dat jij dingen in twijfel trekken en erover discussiëren belachelijk vindt, zegt mijns inziens meer over jou ;)

Nutteloos? Ik denk dat er hier wel mensen rondlopen die ervoor kunnen zorgen dat ik kritischer naar mijn opvattingen kijk, dat is voor mij niet nutteloos. Ik denk dat een forum, een topic als dit, de aangewezen plek is voor zulke geestverruiming. Ik leg volgens mij nergens mijn denkwijze op (raar trouwens dat jij die als gelovige spirituele zooi bestempelt, zonder dat ik uitleg aan die begrippen heb gegeven... of eigenlijk niet zo raar, want van een bekrompen iemand die niet heeft geleerd verder te denken dan wat zijn ouders en leraren hem bij hebben gebracht, moet je ook niet echt iets verwachten natuurlijk), ik vind het wel interessant om erover te praten en denk met mijn mening anderen aan het denken te kunnen zetten en vice versa. Jij kunt daar waarschijnlijk niet zo veel mee, met denken, maar ik wel, en ik ben niet de enige.

Tja, ik vind mijn ervaring eerlijk gezegd best wel belangrijk, en ik baseer daarop ook aannames. Dat die individueel zijn, dat begrijp ik, maar dat doet er niet toe. Ik weet niet in hoeverre spirituele ervaringen op basis van hersenprocessen te verklaren zijn. Dat tijdens verschillende 'spirituele verklaringen' bepaalde overeenkomende hersenprocessen plaatsvinden, zegt niet dat de spirituele ervaring daarmee is verklaard.

Dat mag je vinden, maar het is niet terecht. Jij bevestigt met je post namelijk de bekrompenheid van de wetenschap, die spiritualiteit zeer eenzijdig poogt te verklaren.

Laatst bewerkt: 18 feb 2012
  5. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Lol elke keer als iemand zegt dat iets niet kan / al bewezen is noem je het bekrompen, lekker makkelijk.

6. AntraXxX

AntraXxX Bruce Springsteen

Leuk Bevonden:
    214
    Wat een zwevert.. :lol:

7. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Ik vind het wel tof om te lezen. Stelletje mafkezen hier ook altijd die meteen iets stoms moeten posten wanneer iemand een ander verhaal verteld. :+

8. Ferron

Ferron Active Member

Leuk Bevonden:
    38
    Ik vind het ook wel interessant. :9

9. AntraXxX

Leuk Bevonden:
    214
    Ik vind het ook wel tof om te lezen, maar soms denk over die discussies:

10. Seh

Seh Guest

Kneus, dit is wel een heel sneue reactie.

11. AntraXxX

Leuk Bevonden:
    214
    Okay.

12. Seh

Seh Guest

Ja niet dan? Wat is dat voor reactie...

13. AntraXxX

Leuk Bevonden:
    214
    Een die ik niet had moeten maken zo te zien.

14. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Kun je dan refereren aan posts waar ik dat doe? Dan kan ik kijken of ik me misschien wat nader moet verklaren.

15. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Nu aan het werk dus dat moet ik morgen even doen, nu niet de tijd voor (voor je denkt dat ik ontwijk).

16. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Je bevestigt dus precies wat ik al zei: je bagatelliseert wetenschappelijke bevindingen en stelt je eigenlijk feilbare perceptie boven die van objectief gemeten bevindingen. Dat moet je zelf weten uiteraard, maar insinueer dan in ieder geval niet dat de wetenschap bekrompen is.

Hoe zou spiritualiteit volgens jou dan verklaard dienen te worden?

17. fredfenster

Leuk Bevonden:
    3.319
    Inderdaad, voor mij is mijn perceptie belangrijker dan wat door wetenschappers objectief gemeten zou zijn. Dit staat volgens mij los van mijn visie op bekrompenheid van de wetenschap. Het argument dat ik voor die visie geef ben je niet op ingegaan.

Tja, dat is voor mij een pittig vraagstuk, omdat dan dus het wetenschappelijke in overeenstemming moet worden gebracht met hetgeen wetenschappelijk niet geaccepteerd wordt. Wat ik daarvan echter begrijp is dat met wiskunde (verifieerbare) antwoorden gevonden kunnen worden op spirituele vraagstukken, zonder die te reduceren tot hersenspinsels. Ik moet hierbij zeggen dat ik niet de kennis heb om dit te bevestigen of uit te leggen. Maar mensen als Pythagoras en Leibniz blijken hier wel intensief mee bezig geweest te zijn. Als je wilt kan ik kijken wat ik aan bronnen hierover kan vinden.

18. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Welk argument? Ik zie geen argument vóór de bekrompenheid van de wetenschap. Wellicht lees ik er overheen.

Say what? Pythagoras was iemand die dingen die tot dan toe als onverklaarbaar (of spiritueel) werden gezien juist objectief meetbaar maakte door wiskunde toe te passen. Daarom is hij zo'n revolutionair gebleken en tevens ingever van de huidige wetenschappelijke benadering. Dat argument is dus juist een argument om spiritualiteit objectief meetbaar te maken, en dat doen we nou juist...

Verder vind het maar een vaag verhaal waar ik vrij weinig mee kan. Bronnen zijn welkom.

En verder heb je het over zaken die 'niet wetenschappelijk geaccepteerd worden'. Benoem eens zoiets.

Probeer a.u.b. iets concreter te worden want met het abstract houden van je kritiek, het bagatelliseren van wetenschappelijke bevindingen en het niet noemen van voorbeelden schieten we niet zo veel op.

Laatst bewerkt: 18 feb 2012
  19. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62

Oke, dus jij kan aan 1 post van mij linken dat ik niet kan denken? Tering he. Volgens mij heb jij een hele grote plaat voor je kop.

20. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Je hebt hier wel meer dan 1 post op het forum. :lol:

Deel Deze Pagina