Een voorbeeld is Carl Jung wiens opvattingen vaak niet op wetenschappelijke wijze te verifiëren zijn. Toch is het onderzoek dat hij heeft verricht van gigantische waarde.
Als ik zo intelligent overkom doe ik blijkbaar toch iets goed. Dat jij dingen in twijfel trekken en erover discussiëren belachelijk vindt, zegt mijns inziens meer over jou
Nutteloos? Ik denk dat er hier wel mensen rondlopen die ervoor kunnen zorgen dat ik kritischer naar mijn opvattingen kijk, dat is voor mij niet nutteloos. Ik denk dat een forum, een topic als dit, de aangewezen plek is voor zulke geestverruiming. Ik leg volgens mij nergens mijn denkwijze op (raar trouwens dat jij die als gelovige spirituele zooi bestempelt, zonder dat ik uitleg aan die begrippen heb gegeven... of eigenlijk niet zo raar, want van een bekrompen iemand die niet heeft geleerd verder te denken dan wat zijn ouders en leraren hem bij hebben gebracht, moet je ook niet echt iets verwachten natuurlijk), ik vind het wel interessant om erover te praten en denk met mijn mening anderen aan het denken te kunnen zetten en vice versa. Jij kunt daar waarschijnlijk niet zo veel mee, met denken, maar ik wel, en ik ben niet de enige.
Tja, ik vind mijn ervaring eerlijk gezegd best wel belangrijk, en ik baseer daarop ook aannames. Dat die individueel zijn, dat begrijp ik, maar dat doet er niet toe. Ik weet niet in hoeverre spirituele ervaringen op basis van hersenprocessen te verklaren zijn. Dat tijdens verschillende 'spirituele verklaringen' bepaalde overeenkomende hersenprocessen plaatsvinden, zegt niet dat de spirituele ervaring daarmee is verklaard.
Dat mag je vinden, maar het is niet terecht. Jij bevestigt met je post namelijk de bekrompenheid van de wetenschap, die spiritualiteit zeer eenzijdig poogt te verklaren.
Klik om te vergroten...