Zeker! De (tweede) golfoorlog is voor minder gestart.
Tijden zijn echter veranderd. Door de economische crisis en huidige Amerikaanse president zal er minder snel een oorlog gestart worden vanuit de NATO (Veiligheidsraad kan je sowieso vergeten). Wereldleiders gaan door het steunen van een invasie van Iran de steun van hun eigen bevolking verliezen. Wat boeit het de bevolking namelijk dat een land 5000km verderop uranium aan het verrijken is terwijl in eigen land de grootste crisis sinds de oliecrisis aan de gang is? Misschien moeten de olieprijzen boven de 2,- komen om de populistische politici een dergelijke invasie te laten steunen? (ja ik verwijs hier naar NL) Een Iran onder westelijke controle is namelijk meer oliezekerheid = lagere olieprijzen.
Daarnaast is er bij de politici ook langzaam het besef gekomen dat een dergelijke oorlog over een zéér lange termijn gevochten gaat moeten worden. Zie ook de Britten, die het laatste jaar meerdere keren hebben gepubliceerd dat ze nog minimaal een decennium in Afghanistan aanwezig moeten zijn. Een andere optie is dat je er als troepenmacht voor kiest om het land als bijna-anarchie achter te laten. Maar ook dit zouden politici niet aan de bevolking kunnen verkopen. (Denk hierbij ook aan Vietnam)
De vraag is IMO daarom niet alleen wat de uiteindelijk trigger zal zijn (zoals je het zelf noemt), maar ook wie als eerste actie zal ondernemen. Iran zelf zal niet al te duidelijk provoceren. Ja ze maken bedreigingen, maar wanneer de ambassadeurs of andere politici van Iran hiermee geconfronteerd worden door de westerse media/journalisten dan draaien ze er plots heel schijnheilig omheen(herinner me een interview op NL1 met de Iraanse ambassadeur in Nederland die een heel l*l-verhaal aan het ophouden was over dat de centrifuges nodig waren om isotopen te maken voor de behandeling van kanker)
Ik denk daarom dat als het op relatief korte termijn (<2 jaar) verkeerd gaat, dat dit komt doordat Israël. Israël heeft in het verleden al aangetoond dat ze niet bang zijn om "offensieve defensieve" acties te ondernemen. Zo hebben ze enkele jaren geleden nog in`t geheim een (kleine) centrifuge in Syrië opgeblazen. (Met steun van de V.S. en Turkije, dankuwel Wikileaks )
Het zijn interessante tijden in`t Midden-Oosten. Ik denk dat al het gezeik daar binnen 20 jaar vaste stof is voor veel studenten. Het is namelijk zelden in een gebied zo`n grote mengelmoes van geld, religie, internationale belangen, geweld, corruptie en mensen die gewoon het beste voor hebben voor de lokale bevolking.
Laatst bewerkt: 24 feb 2012