Goed, ik rij nu 2eneenhalf jaar met veel plezier in een Toyota Aygo. Echter, ik denk dat ik uiteindelijk, met het oog op eventuele kinderen waar we mee bezig zijn, toch een slagje groter willen. Wanneer is het dan handig om de Aygo in te ruilen?
Ik krijg er nu, bij de dealer, ongeveer 8000 á 8500 voor terug, staat 33.000 op de teller. Als ik hem nou zou inruilen tegen bijvoorbeeld een Kia Rio moet daar dus een duizendje of 6 á 7 bij (met alle opties die ik er dan op zou willen). Vanaf 1 juli moet je ook op de zuinige autootjes BPM gaan betalen, waardoor deze auto ineens zo'n 2000 euro duurder wordt.
In mijn gedachtengang zal dan, als ik deze auto nu aanschaf, de auto ook straks een hogere restwaarde hebben, aangezien een gloednieuwe dan ineens 2000 euro meer kost. Plus dat de Aygo uiteraard ook in waarde blijft verminderen..
Wat is wijsheid? Gewoon afwachten, of zo snel mogelijk inruilen? De Aygo heeft nog garantie tot november, op een nieuwe Kia zit 7 jaar garantie (hetgeen mij ook érg bevalt!), dus voor enorme kosten kom ik dan sowieso niet te staan (behalve dan op slijtende onderdelen, maargoed, dat is met elke auto). Plus dat ik er kwa ruimte op vooruitga, en wat meer luxe in de auto krijg.. (Ingebouwde navigatie, cruisecontrol, etc.)
Uiteraard kan ik ook proberen de Aygo particulier te verkopen, al is dat denk ik redelijk lastig. Ik heb een gelimiteerde editie (250 van in NL) met lederen bekleding en wat extra opties (toerenteller, andere radio, USB poort in dashboardkastje, subwoofertje onder de stoel, fatsoenlijke bluetooth carkit) waardoor deze auto gauw richting de 10.000 euro waarde gaat. Ik heb zelf het idee dat mensen die een klein autootje zoeken daar niet gauw 10.000 voor over hebben. Ben wel eerste eigenaar, altijd op tijd beurt gehad, dealer-onderhouden, noem maar op.. Zou zo'n auto makkelijk te slijten zijn?
Klik om te vergroten...