[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Jij stelt dat Einstein groter is dan de hedendaagse wetenschap omdat hij zijn theoriën eerder had. Dat is toch oneerlijke concurrentie?
    Einstein was beter dan de wetenschappers uit zijn tijd.

Omdat zij nou juist de groundbreaking theoriën hebben gevormd hebben ze een grote impact op de hedendaagse wetenschap. Doordat er al zoveel bekend is (dankzij Einstein en co.) is het toch lastiger voor de hedendaagse wetenschap om met zulke belangrijke theoriën op de proppen te komen? Je kunt niet verwachten dat ze zwaartekracht opnieuw gaan definiëren.

2. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Waarom is dat oneerlijk?
    Einstein was echt een genie. Maar ik zou me niet zo snel iemand kunnen bedenken die dat nu is.

Op medisch gebied zijn we trouwens wel enorm vooruitgegaan bedacht ik me.

3. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Als Einstein niet de snelheid van het licht had berekend had iemand anders dat wel gedaan.

4. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Heeft op zich niks met Natuurkunde te maken. Stephen Hawkings is eigenlijk de meest baanbrekende wetenschapper op het moment.

Meeste natuurkundige onderzoeken gaan ook over wat er buiten de aarde gebeurd. Zoek anders een naar kleine zwarte gaten. Dat is echt zeer interessant en deze worden op aarde gemaakt :)

Dit.

5. Shin David

Shin David Ajax Amsterdam

Leuk Bevonden:
    0
    Of zoiets:

6. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Het blijft zo ongrijpbaar (voor mij als leek) dat fotonen ondanks hun gebrek aan massa wel vatbaar zijn voor zwaartekracht...

7. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Ik kan een moeilijk verhaal typen, maar dat zal het niet duidelijker maken ;)

In de klassieke mechanica wordt gezegd dat zwaartekracht alleen werkt op een deeltje dat een massa heeft. Fotonen hebben geen massa, maar echter volgende de speciale relativiteitstheorie hebben ze wel een impuls (momentum). Hier heeft de zwaartekracht wel effect op. Zwaartekracht is puur een magnetische kracht. Dus licht buigt af door de zwaartekracht. Dat het moeilijk te begrijpen is komt door het feit dat licht wel afbuigt (bv een lichtstraal in een bewegende lift), maar niet alle andere eigenschappen van zwaartekracht ondervindt (het aangetrokken worden door welk object dan ook).

8. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Oké. Als je me ook nog even uit kunt leggen hoe hemellichamen hun zwaartekracht 'communiceren' door een vacuüm ben ik weer bij :) ;)

Ik ken de analogie van een trampoline waar je twee ballen op legt en die om elkaar heen gaan draaien (en dan zonder wrijving niet naar elkaar toe zouden rollen), maar er is voor zover ik weet geen fysieke materie (pleonasme, ik weet) in de ruimte die wordt 'gebogen', dus hoe de fuck kunnen hemellichamen elkaar dan aantrekken?

My brain is full of fuck... Echt razendboeiend, dat wel, maar omdat het zo ver afstaat van onze normale perceptuele eigenschappen is het echt vreselijk lastig om je er een voorstelling van te maken.

Laatst bewerkt: 19 mrt 2012
  9. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Ik heb Einstein voor Dummies nog ergens in de kast staan en als ik het lees snap ik het maar vraag me niet het na te vertellen :+

Kan het me nooit eigen maken omdat zoals jij zegt het zover van me af staat.

Maar altijd leuk om over dit soort dingen te lezen

10. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Je bedoelt dat ze wel zwaartekracht op elkaar uitoefenen, maar niet dichter naar elkaar toetrekken?

11. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Nee, het gaat me puur om de vraag hoe de hemellichamen elkaar aantrekken. Er moet toch iets tussen hemellichamen gebeuren. Snappie?

Kut uit te leggen.

Tussen de maan en de aarde zit een vacuüm, maar toch trekken ze elkaar aan. Hoe werkt die 'communicatie'?

12. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Magnetisch veld. Dat werkt gewoon in een vacuüm. Alles met een massa straalt zelf een magnetisch veld uit (zwaartekracht is niet meer dan dat). Door de snelheid van objecten blijven ze op hun plaats.

13. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Maar hoe communiceren die magnetische velden onderling? Hoe 'voelt' het ene veld het andere veld?

14. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Nou kom je op een hellend vlak, straks komen de 'stel je de ruimtetijd voor als een strak gespannen tafellaken en de planeten als knikkers met verschillende formaten die op dat laken liggen' vergelijkingen :+

De invloed van massa op ruimtetijd is typisch zo' moment waarop ik af moet haken, kan me er gewoon geen voorstelling van maken

15. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Ja, die hoopte ik dus al ondervangen te hebben met de trampoline :+

Maar dan blijft de vraag staan. Hoe communiceren die hemellichamen? Of hoe communiceren de magnetische velden van die hemellichamen?

16. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Ooit ijzervijlsel gezien onder invloed van magneten? Daar kun je het wel mee vergelijken. Echter communiceren de velden niet met elkaar, maar de hemellichamen zelf. Denk daar maar eens over na en dan kom je denk ik zelf tot de juiste conclusie ;)

Misschien moet je eens iets lezen over de Tweeling Paradox. Zeer interessant.
    Waar het eigenlijk op naar komt is dat wanneer je reist met een snelheid die een benadering is van de lichtsnelheid er tijddilatatie optreedt. Echter moet je die altijd zien uit perfectief van een waarnemer.

De speciale relativiteits-theorie is puur gebaseerd op een waarnemer en die moet je kunnen accepteren.

Klein voorbeeld: je laat in een rijdende auto een balletje vallen. Deze valt voor jou recht naar beneden en heeft dus alleen een verplaatsing op de y-as. Echter voor de waarnemen die de auto voorbij ziet komen (even aannemen dat deze transparant is) ziet het balletje zowel op de y-as als de x-as bewegen. Wie heeft er nu gelijk?

17. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Nee, dat heb ik nog nooit gezien, maar ik kan me er wel een voorstelling van maken. Maar eigenlijk geef je nog steeds niet echt antwoord op m'n vraag, je geeft alleen weer wat het resultaat is van die 'communicatie' tussen hemellichamen :)

Mijn vraag is, nogmaals anders geformuleerd: wat gebeurt er tussen communicerende hemellichamen? Als ik met jou bel door een vaste telefoon, vindt onze communicatie plaats door een lijn. Maar als er geen medium (die lijn) is om de ontvanger het bericht van de zender te laten ontvangen, is er geen communicatie mogelijk. Wat is binnen dat vacuüm dan het medium van communicatie? Snap je wat ik probeer te zeggen? Ik vind het lastig uit te leggen.

Laatst bewerkt: 20 mrt 2012
  18. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Waarom ben je er zo zeker van dat er een medium nodig is?

Laat ik het anders zeggen: jij ziet de elektromagnetische straling als een trilling. Maar je kunt het ook als straling zien. Straling kans als deeltje zich verplaatsen zonder medium. Als er medium nodig zou zijn dan zou er ook weerstand zijn waardoor licht en magnetische straling dus eindig zouden zijn. Dit is niet het geval. Misschien is het lezen van het Mickelson en Morley experiment iets voor jou. Zei zouden voor eens en altijd bewijzen dat de 'ether' bestond. De uitslag gaf inderdaad uitsluitsel over het bestaan van de ether ;)

Daarnaast wil ik nog kwijt dat een 'prefect vacuüm' niet bestaat. Het is puur een theoretisch begrip. In een vacuüm zijn altijd deeltjes etc aanwezig. Wel zeer minimaal, maar ze zijn er wel. Misschien verplaatsen licht en magnetische straling zich wel door die deeltjes ;)

Laatst bewerkt: 20 mrt 2012
  19. Aernhem

Aernhem Wilfried Daddy Cool

Leuk Bevonden:
    7
    uiterst boeiende discussie

20. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Nou ja, communicatie door het niks lijkt me onmogelijk.

Ik weet niet tot hoe ver magnetische velden reiken, maar die kunnen/moeten elkaar dus raken bij zwaartekracht?

Dat etherverhaal ken ik trouwens :) Volg een keuzevak sterrenkunde momenteel (en heb los daarvan best wel wat gezien over het heelal, zij het natuurlijk in populair wetenschappelijke vorm ;))

Deel Deze Pagina