[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

1. Named

Named Named

Leuk Bevonden:
    7
    Wel blij dat er een akkoord is, nog niet helemaal de tijd gehad om door te nemen, en de berekeningen moeten nog gedaan worden maar klinkt goed in ieder geval.

2. Mr Xen0

Mr Xen0 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Klinkt goed? Voor de mensen die het goed hebben wel, de normale gezinnen krijgen gewoon weer een klap in het gezicht.

3. dakar

dakar Juve Forever

Leuk Bevonden:
    1
    Wel knap dat ze het zo nog hebben kunnen regelen. Heb het nog niet kunnen doornemen, maar de punten die in de media kwamen, klonken wel logisch.

4. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    hoezo alleen de normale gezinnen? De rijken moeten zelfs een jaar extra veel betalen

Overigens ben ik ambtenaar en sta alweer 2 jaar op de nullijn (volgens mij geldt dit voor alle overheidsgerelateerde ambtenaren), daar komt nu dus nog 2 jaar bij op. Best heftig want dat houdt een koopkrachtdaling van waarschijnlijk een kleine 10% in. Daarnaast zijn bepaalde premies gestegen waardoor ik er de laatste 1,5 jaar nu al 3x een paar tientjes netto op achteruit ben gegaan. Tel daarbij op dat ik in de categorie val waarbij ze om extra huur mogen vragen en natuurlijk de btw verhoging die voor iedereen geldt. Wordt een krappe bedoening zo.

Ik weet nog niet wat ik er van vind in de zin van nodig/niet nodig. Het geblaat dat we niet moeten luisteren naar Europa vind ik iig onzin. Een land moet gewoon zijn financiële huishouding op orde hebben, ook zonder een Europa.

5. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.610
    Wie heeft je dat verteld?
    Of heb je alles zelf al doorberekent?
    Word hier een beetje moe van..

Anyway, weer komisch dat SP en PvdA zich nu buitengesloten voelen en dan maar GroenLinks gaan aanvallen :lol:
    Beetje triestjes.

6. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Wat ik mij trouwens afvraag: gaat de combi van HRA, huur en BTW er niet voor zorgen dat iedereen op zijn geld gaat blijven zitten?

7. dakar

dakar Juve Forever

Leuk Bevonden:
    1
    Ja vooral die Samson :lol:. Overigens word ik ook moe van die dooddoeners na zo'n pakket. Bezuinigen doet pijn en de hoge inkomens zijn zeker niet buiten schot gebleven.

8. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Ik ben er op het eerste gezicht blij mee. Doorberekeningen even afwachten natuurlijk maar ik vind het in ieder geval wel stoer van die kleine midden partijen dat zij wel impopulaire maatregelen durven nemen en niet alleen naar electorale gevolgen kijken.

En het commentaar van PVDA en PVV wat ik vanmorgen op de radio hoorde (dat dit geen goed akkoord is omdat het iedereen raakt) vind ik nergens op slaan.

Is er een eerlijker manier om hard te bezuinigen dan iedereen te raken? Het gaat er om of het relatief een beetje eerlijk verdeeld word.

En daarbij vind ik het ook stoer van die guitige plofkop van het CDA dat hij achter de schermen even een akkoord voorbereid waar in 2 dagen een meerderheid voor is te vinden terwijl 7 weken met de grote leider in het Catshuis zitten niks oplevert

Dus uiteindelijke gevolgen voor de verdeling van de daling van de koopkracht even afwachten maar al met al blij

9. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    De Jager lijkt het erg goed te hebben opgepakt, dat gaat wel de nieuwe lijsttrekker worden.

Maar wat blijft er van dit pakket nog over na de verkiezingen? Mogen we dan weer opnieuw?

10. FunkXual

FunkXual YT: Sean Specter

Leuk Bevonden:
    24
    De Jager heeft aangegeven helemaal niet op de lijst te willen staan. Dus nee, dat gaat niet de nieuwe lijsttrekker worden. Wordt gewoon Buma (hoe je dat ook schrijft).

Anyhoe, ik heb het debat gisteren gevolgd en werd maar weer eens bevestigd in mijn constatering dat Samson een ongelooflijke gladjakker is.

11. dakar

dakar Juve Forever

Leuk Bevonden:
    1
    @Kevf
    Ligt eraan hoe de verkiezingen uitvallen en dan nog is het formatieproces allesbepalend.

Stel dat de kiezers deze vijf partijen gaat belonen vanwege dit pakket, is de kans groot dat ze een kabinet vormen en ongeveer op dezelfde voet verder gaan.

Als er een heel links of rechts kabinet komt, dan zal heel veel gaan worden veranderd.

Al zullen sommige maatregelen al in gang worden gezet, voordat de verkiezingen plaatsvinden. Dus het is niet voor helemaal niets geweest. Al is het alleen maar om de financiële markten blij te maken zodat onze rente op de staatsschuld niet verder stijgt.

12. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.610
    Dat vrees ik wel, gezien de grootte van SP, PvdA en PVV.
    Dit Kunduz akkoord heeft nooit een meerderheid.

Dat zeggen ze zelf ook steeds met 'dit plan is houdbaar tot 12 september'.

Het is al een beetje waar ik voor vreesde. Ze zijn meer met elkaar aan het strijden dan tot een goede oplossing komen.

13. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    als het nieuwe kabinet een bom legt onder dit plan zijn het een mooi stel hufters. Al dat uitstellen etc kost alleen maar nog meer geld. Daarnaast zou dat een slecht signaal zijn naar Europa/andere landen en gaat de huizenmarkt dan nog verder op slot (in zoverre dat mogelijk is).

14. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Ik ga zeker stemmen op 1 van de partijen binnen dit akkoord, welke weet ik nog niet.

Een brede coalitie van zo'n beetje het hele politieke midden (in de breedste zin van het woord) lijkt me wel wat

15. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.610
    Ja als er een kabinet met SP en PvdA komt (ik richt me tot God om dit te voorkomen) dan lijkt het me sterk dat ze dit plan aannemen. Kun je niet maken richting je kiezers :+

16. de bengel

de bengel Holy Fuck-nuts!

Leuk Bevonden:
    0
    +1 (waarschijnlijk D66)

Alleen hoop ik dat de stemmen zich wel iets meer concentreren op 3 a 4 vier partijen dan 5.

Je ziet echter nog steeds met een grote groep kiezers die anti-Europa zijn (SP en PVV) en die over links de crisis willen "oplossen" (SP en PVDA).
    Hoop dat ze daar nog wat kiezers vandaan kunnen slepen.

17. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.610
    Wat ik trouwens ook wel een raar punt vind aan democratie, is dat je kiest voor een partij en niet voor een regering.
    Ben zelf redelijk op VVD gericht bijvoorbeeld, maar vorig jaar eigenlijk 'moeten' stemmen op D66 omdat ik zo wilde dat ze wat meer door het midden gingen ipv richting PVV...

Zag laatst een interview met een politicoloog die een systeem had verzonnen waar het volk stemt op een coalitie en niet allemaal op een partij.
    Want het is natuurlijk raar als 30% op VVD stemt, 10% op CDA en 11% op PVV dat je dan concludeert dat 51% van het volk een VVD/CDA/PVV coalitie wil... Dat ligt vast veel lager.

Dus weet nog niet wat ik dit jaar stem. Dankzij de de opkomst van de SP en het geflirt van Samsom waarschijnlijk VVD, maar dat zien we dan wel.

18. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    Als je dat interessant vind: Analizing Politics (Rationality, Behaviour and Institutions) van Kenneth Shepsle.

Erg toegankelijk boek over keuzegedrag, voting systems en bijbehorende problematiek. Is echt een aanrader!

19. FunkXual

FunkXual YT: Sean Specter

Leuk Bevonden:
    24
    Geschreven door iemand die Kenneth heet. Dan moet het wel een goed boek zijn. :+

20. Shin David

Shin David Ajax Amsterdam

Leuk Bevonden:
    0
    Ik zie er op het eerste gezicht niet zoveel problemen mee eigenlijk, behalve dat het allemaal weer wat langer zou duren.

Deel Deze Pagina