Fitness en aanverwanten [Deel 7]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Flix, 2 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Weggooi32

Weggooi32 Active Member

Leuk Bevonden:
    60

Collega's van me trainen daar ook. Lijkt me heerlijk een gym die 24/7 open is. Ik kan op zaterdag en zondag bijv. maar tot 5 uur trainen, terwijl ik liever in de avond train.

2. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Ik vraag me af of een echte 'grote jongens' gym zou aanslaan in Amsterdam. Ik denk van wel eigenlijk.
    Zou best een leuke onderneming kunnen zijn.

3. Dusky Demon NL

Dusky Demon NL Daan

Leuk Bevonden:
    213
    In Amsterdam heb je daar idd nog wel eens kans op.

Die gym op de vorige pagina is echt epic. Alleen vind ik het wel raar dat ie dan maar 3 bankjes heeft bij dumbells.

4. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    je instructeur zit er naast :) Juist als je beginner bent moet je met 'losse gewichten' trainen. Al die onzin dat je lijf er aan moet wennen en dat je daarom de machines in moet. Voor elke sport geldt dat als je je begint en je leert het je jezelf verkeerd aan dat het dan lastiger wordt om dat later te corrigeren.

Een machine kan nooit zorgen voor een natuurlijke bewegingsbaan en zal dus altijd voor een gedeelte zorgen voor onnatuurlijke stress op je spieren. Dat is helemaal niet zo erg als je al een goede basis hebt. Een basis die je juist creeert met het trainen met losse gewichten. Deadliften, Benchpress, dumbell press, squats, optrekken, barbell row, dumbell row en ga zo maar door. Dat zijn de oefeningen waarmee je een sterker, groter en gezonder lijf mee krijgt.

Dat houdt niet in dat je als beginner direct voluit moet qua gewicht. Eerst de techniek onder controle krijgen en dan pas echt weerstand toevoegen. Dus squatten met een losse stang, benchpress met een beetje gewicht, deadliften met een beetje gewicht en ga zo maar door. Na een maand of twee zou je de techniek voldoende onder controle moeten hebben om wat aan echte gewichten te beginnen.

En aangezien je een instructeur hebt, kan hij mooi kijken of je de oefeningen goed uitvoert ;) Echter onderwijs jezelf. Check filmpjes van oefeningen op youtube of bodybuilding.com van bronnen die weten waar ze het over hebben.

Fitnessinstructeurs zie ik maar al te vaak vreemde dingen roepen:

- Squatten niet verder dan 90 graden
    - Deadlifts zijn slecht voor je
    - Niet met je rug mee bewegen met pulley

om maar een paar te noemen. Iaw nooit dingen klakkeloos van andere mensen aannemen maar zelf op onderzoek uitgaan, het is maar al te gemakkelijk om mensen na te gaan roepen zonder dat je zelf weet wat de achterliggende theorie is en of die wel klopt.

zaken die bijvoorbeeld eerst door veel mensen gedacht werden

- je kan maar 30 gram eiwitten per keer verwerken
    - alleen als je spierpijn hebt heb je goed getraind
    - fullbody trainingen zijn voor beginners
    - je moet minstens 6x per dag eten

allemaal zaken die bij nader onderzoek gewoon niet waar bleken

:)

openingstijden bij mijn gym zijn echt ruk in het weekend. Van 10 tot 13 |:-

5. LBJ6

LBJ6 Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    +1000

Check ook over de stickies over oefeningen en voeding bij DBB, die kan je hier en hier vinden :)

6. Drzapper

Drzapper Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Held _O_ Heel erg bedankt dat je dit allemaal typt.
    Dus ik zou eigenlijk zo snel mogelijk moeten beginnen met compound oefeningen? De reden die de instructeur gaf was inderdaad het lichaam laten wennen.. Ik ben nu net begonnen met het lezen van de Rippetoe FAQ uit de startpost, zou ik dit schema overnemen of raad je iets anders aan?

Ik doe nu deze oefeningen 3x in de week:

- Wide-grip lat pulldown
    - Barbell bench press
    - Cable seated row
    - Leg press
    - Cross over with bands
    - Seated triced dip
    - Dumbbell shoulder press
    - Leg extensions
    - Spider curl
    - Machine fly
    - Seated calf raise
    - Knee hip raise on bars
    - En nog een oefening voor de schouders, maar weet de naam zo niet meer.

Bedankt. Voeding heb ik al veel over gelezen de laatste weken en ben ik ook actief mee bezig, ben al 3 kilo aangekomen laatste 4 week. Maar daar mag nog wel wat meer bij op, ben nu 71kg en 180cm. De stickies over de oefeningen ga ik me nog even in verdiepen :thumbs:

7. Weggooi32

Weggooi32 Active Member

Leuk Bevonden:
    60
    Ik ben zelf begonnen met 5x5 en dat bestaat alleen uit compound oefeningen (die Kevf noemt). Daar is het ook de bedoeling om met (bijna) geen gewicht te beginnen en dit steeds langzaam op te bouwen. Doordat je er elke training gewicht bij doet werkt het heel motiverend.

@ Kevf: 10 tot 1 is wel heel erg kort.

8. Pine NL

Pine NL WannaB | BannaW

Leuk Bevonden:
    29
    Goed lezen en overnemen. Je kan eventueel dingen aanpassen, maar dat staat er ook uitgelegd.

9. Marty NL

Marty NL Active Member

Leuk Bevonden:
    77
    Heerlijk avondje gehad in de sportschool gister. Was lekker bezig, zie ik ineens een mannetje (bekende van diegene waar ik mee train) van 1 meter 65 140 kilo benchen. Krijg ik later te horen dat hij 'vroeger' prof bodybuilder was. Ga de volgende keer als ik hem zie gelijk vragen of hij samen wil trainen. Train nu veelal alleen en dat is gewoon niet zo effectief.

10. pgrferrari

pgrferrari ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Leuk Bevonden:
    0
    Niet perse krachttraining.
    Maar oefeningen die je juist thuis kan doen.

Ik kijk de OP nog wel even door om te kijken welke thuis kunnen zonder al die spullen.

11. LBJ6

LBJ6 Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Doe je dit allemaal in 1 training? Dat is wel erg veel. Ga idd gewoon 5x5 doen, lees je er veel over. Die compound oefeningen zijn de basis en zeker in het begin ga je ook wel massa pakken. Je zou evt nogn dips en chins kunnen toevoegen.

12. Dusky Demon NL

Dusky Demon NL Daan

Leuk Bevonden:
    213
    Jezus met die oefeningen ben je idd echt 3 uur bezig ofzo. Zoveel doe ik er in 2 dagen.

Anyway, m'n schema is nu final:

Dinsdag ga ik weer naar de gym. Deze rustweek duurde echt tergend lang. Ben blij dat ik weer kan.

13. Flix

Flix Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Denk je na 3 keer tot max pullsups gedaan te hebben daarna nog effectief biceps te kunnen trainen?

En waarom kies je juist voor die Zottman(?) curl?
    Heb 'm nog nooit gedaan, maar hij ziet er zeer inefficient uit.

Mijn nieuwe persoonlijke favo bicep oefening is tegenwoordig de EZ curl. Heerlijk hoe je daarmee na één/twee setjes je biceps al helemaal vol kan rammen.

14. Dusky Demon NL

Dusky Demon NL Daan

Leuk Bevonden:
    213
    Omdat ie het hoogste cijfer krijgt van alle bicep oefeningen op Bodybuilding.com. :) Het is het proberen waard lijkt me. Ik heb hem laatst even uitgeprobeerd en je voelt hem echt goed. Ook een goeie voor je onderarmen meteen.

15. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    serieus? Dan heb je echt bizar sterke onderarmen. Als ik een setje dumbell curls doe dan ga ik op de zware sets tot ongeveer 28kg per dumbell. Als ik die echter reverse moet vasthouden zoals met de Zottman curl dan hou ik een paar gebroken tenen over aan mijn training.

Mijn 2 favoviete bicepoefeningen zijn barbell curl en seated dumbell curl met het bankje enigzins schuin naar achteren zodat je niet kan smokkelen vanuit je schouders.

16. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Bb curl met een olympische stang Kevf? Krijg dan altijd last van m'n pols.

17. Reckuuza

Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#NEKDIE#NEKNEKNEKNEK

Leuk Bevonden:
    18.019
    ^ me too, maar dat komt omdat ik eens mn polsop een rare manier heb gebruikt waardoor ik er nu bij elke training last van heb.
    Bij de Barbell curl zie ik mensen in mn gym standaard met hun rug naar achteren gaan, zwaaien dat hele ding omhoog gewoon. Ja zo kan ik het ook. :+

18. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    nergens last van, dat terwijl ik echt slechte gewrichten heb. Misschien een andere hoek proberen en evt meer spanning er op?

19. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Heb het maar 2x geprobeers, dus verder nooit wat meegedaan. Nu sinds een tijd weer m'n biceps specifiek aan het trainen (daarvoor 5x5) , maar heb bb curl er niet inzitten. Doe ik wel weer over een maand als ik m'n oefeningen omwissel.

20. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    5 x 5 kan je biceps toch met je assists doen?

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina