Fotografie [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Remco, 12 mrt 2012.

1. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Tja, ik vind het eigenlijk een vrij saaie lens. Het normale bereik boeit me niet zo. Vorige vakantie had ik eigenlijk alleen een 11-16 en een 50mm. En daar kon ik echt alles mee doen. En vond dat echt een bazen setup voor de vakantie. Een zoomlens is voor trouwerijen enzo wel makkelijk, maar verder zijn primes naar mijn idee net zo prettig.

Jij gebruikt hem nu nog op een crop. De 24-70 is natuurlijk wel bedoeld als de standaardlens voor een FF toestel. Dus misschien zou ik als ik jou was eerst naar een nieuwe body gaan.

Nu ik de 85 heb stelt de 24-70 eigenlijk al niet veel meer voor lijkt wel. Het is wel een goede lens verder maar is niet speciaal genoeg. En een diafragma van 2.8 lijkt nou ook niets te zijn :p

Ik zit er nu een beetje aan te denken om een 17-40 te halen om toch nog iets wijds te hebben. De 16-35 presteert exact hetzelfde las ik, maar heeft dan een stop extra. Maar dat zou dan gelijk 700 euro waard moeten zijn. En vervolgens de rest aan te vullen met lichtsterke primes.

Aan de andere kant, de 24-70 is al vrij wijd op FF (15mm.). En je kan er ook behoorlijke macro shots mee maken.

Ik ben echt te hard aan het gear hoeren merk ik weer. Ik moet verdomme blij zijn met wat ik heb! En doorsparen i.p.v. alles uitgeven 8)

@ Tom, nee hij was niet bijgelicht. Het is nu wel tof dat de handen al een extra gloed bevatten. Dat is meer geluk dan wijsheid. Het was een beetje een snapshotje.

Laatst bewerkt: 19 mei 2012
  2. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Pfft, Tom heeft niet eens een eigen lens, hoor jullie praten 8)

3. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.330
    Mijn schoonvader heeft net een Nikon systeemcamera gekocht. Hij fotografeert al vrij lang. Hij denkt dat spiegelreflexcamera's er waarschijnlijk op termijn uitgaan. Mijn vraag aan jullie: wat denken jullie van die systeemcamera's? Concurrentie voor de spiegelreflex, al dan niet op lange termijn? Is er op dit moment veel kwaliteitsverschil? Ik begrijp dat het moeilijk vergelijken is omdat je 200 verschillende lenzen kunt kopen, maar ik bedoel dan een vergelijking in dezelfde prijsklasse. Die Nikon 1 met een 30-110 is bijvoorbeeld €700.

4. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Uiteindelijk wordt een systeemcamera toch belemmerd vanwege praktische zaken? De compacte behuizing maakt het plaatsen van grotere sensoren en lenzen lastiger.

5. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.330
    De behuizing is iets compacter ja, maar wat vind je dan een grote lens? Bovendien als het gaat om grote lenzen en dus, naar ik meen, grotere zoom mogelijkheden, dan komt de vraag naar boven wat je nodig hebt en wat je wilt. Maar goed dat is dus 1 punt, je bent vanwege de kleinere behuizing beperkter in het kiezen van je lens, omdat het minder fijn is, toch?

6. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Wel, laat me nuanceren dat ik meer twijfels zet bij de grootte van de sensor dan die van de lenzen (die kunnen nml. compacter vanwege het ontbreken van de spiegel). Ik denk dat het een zeer interessante ontwikkeling is, maar door de compactheid altijd mid-range zal zijn en geen volwaardig alternatief voor DSLR.

7. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.330
    Even kijken of ik je kan volgen (ben nieuw op dit gebied):

Systeemcamera's hebben 4/3 sensoren en dlsr over het algemeen APS en dus 1.5 of 1.6. Correct? APS heeft dus een groter bereik toch?

Zou iemand mij kunnen uitleggen tegen welke beperkingen ik als hobby fotograaf aan zou kunnen lopen?

8. Matrix

Leuk Bevonden:
    1.471
    Het is niet alleen een kwestie van optica, ook van technologie. Kleinere sensoren zijn in principe gevoeliger voor ruis om maar wat te noemen.

9. JeePee

JeePee Guest

Niet alleen sensoren, ook je houvast e.d.
    Met 2 handen en een oog kun je een camera veel stabieler vast houden. En hoe moet ik een panningshot maken met een Nikon 1? 8)

Edit://
    Had Bas deze ook niet een keer op de plaat gezet?

N.R.E.

Recaro

The Nürburgring

Laatst bewerkt door een moderator: 19 mei 2012
  10. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.330
    Houvast was inderdaad het eerste punt dat Matrtix ook aankaartte. Waarom zou een panningshot moeilijker zijn? Een systeemcamera is groter dan een compactcamera en in de meeste gevallen kleiner dan een dlsr, maar niet eens altijd.

Deze camera bijvoorbeeld. Panasonic GF3:

Je kunt er ook nog eens alle soorten lenzen op bevestigen geloof ik.

Ik ben overigens niet bezig jullie te overtuigen hoor, maar mijzelf. Ik wil graag mooi foto's maken maar ben liever lui dan moe in dit geval. Dus als een systeemcamera mijn leven makkelijker maakt en ik niet al teveel aan kwaliteit en opties hoef in te leveren dan ga ik ervoor. Online kan ik weinig overtuigende vergelijkingen vinden.

Edit: als ik de plaatjes zo even bekijk is die Panasonic wel een stuk kleiner dan een gemiddelde dlsr....maar goed...

11. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    alle body's van een systeemcamera's zijn kleiner dan die van een dslr. Maar de vraag is of ze dan net zo fijn in omgang zijn als een dslr? Heb je grote handen, dan is het al niet fijn vasthouden. En als je dan alsnog een grote lens op zo'n pana of NEX zet, waar is dan het voordeel van het compacte? Ik zie er geen voordeel in.

@JP
    Ik vind deze wat minder! De onderste is wel weer leuk gedaan.

12. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.330
    Het lijkt me niet dat het enige voordeel de grootte is, want dan zit ik er ook niet op te wachten. Ik had het idee dat het gebruiksgemak van de systeemcamera het grootste voordeel is. Maar goed, ik begin het ook een beetje kwijt te raken. Als ik echt een goede wil kopen dan zou ik dit willen hebben:

Olympus E-P3

Maar voor dat geld kun je volgens mij ook een goede body plus 2 leuke lenzen kopen. Vermoeiend allemaal dit...

13. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Lekker, door het klote weer van een buiten locatie naar een binnenlocatie.
    Zonder paraplu, softbox en 1 flitser :+

Blij dat het een vriendendienst is en maar 1 foto.....

14. Peter_Aragorn

Peter_Aragorn Peter AragornNL

Leuk Bevonden:
    1
    Uhm, het is hier prachtig weer... :+

15. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.330
    Ik ga zo een Nikon D3100 kopen met 18-55mm VR voor €383. Kost niet zoveel en kan over een paar maanden als ik weet wat wat is een sexy lens kopen. Iemand tegenargumenten? :)

16. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Prima starterscamera en een aardige kitlens. Voor dat geld kun je er geen buil aan vallen!

17. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    Je mag ook van mij mijn D5000 met 18-105 VRII lens kopen voor 350 :+

18. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.330
    Verkoper raadt mij een Pentax K-r aan voor €469. Iemand hier een mening over? Geen idee wat ik moet doen.

19. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Niet naar verkopers luisteren. :+

20. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Dat :+ Zo te zien is de Pentax sneller en iets beter op hoge ISO, maar als je het mij vraagt is de Nikon een veel betere investering. Makkelijk in gebruik, meer lenzen beschikbaar dan de Pentax, meer accessoires dan de Pentax.....

Deel Deze Pagina