Het hardloop draadje

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door LBJ6, 8 mei 2012.

1. LBJ6

LBJ6 Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Aangezien er in het fitness topic alleen maar gesproken wordt over krachttraining en groot worden (:D) ben ik benieuwd of er hier nog mensen zijn die serieus hardlopen. Ik ben er sinds kort mee begonnen en 26 mei is mijn eerste 'wedstrijd': 10 KM IJsselsteinloop. Een doel heb ik niet echt, behalve dat ik die sowieso onder de 60 minuten wil lopen.

Loop eigenlijk voor twee doelen: ik wil ooit (wanneer weet ik niet) nog eens een marathon lopen en daarnaast ga ik ook weer voetballen waarvoor ik een beestenconditie wil hebben.

Ben benieuwd naar jullie trainingsmethoden, doelen etc.

2. Danny-DH

Danny-DH Active Member

Leuk Bevonden:
    26
    Ik ben sinds februari aan het hardlopen omdat ik met vrienden had afgesproken om de cpc 10km te lopen. 7x gewoon hardgelopen. Doel was onder een uur, heel voorzichtig gelopen en de laatste 3km gaan knallen. Had 52:58. Dik onder me streeftijd dus.

15 april 10km in Rotterdam gelopen. Wilde onder de 50 minuten lopen naar had wegens een blessure maar weinig getraind. Voelde me wel superfit eb liep 46:28. Was echt superblij. Wil volgend jaar onder de 45 min lopen maar dan moet ik wel echt gaan trainen. Loop nu eigenlijk 2x per week een rondje met 2 vrienden en dan is het ook nog is veel ouwehoeren. Zo gaat je conditie dus niet echt voor uit. Ben dus eigenlijk ook wel benieuwd wat nou de effectiefst is. Wil eigenlijk 2x trainen in de week want voetbal ook 1x in de zaal.

3. LBJ6

LBJ6 Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    46.28 is een nette tijd!

Woooooooot 10KM in 47.50 \o/ ging echt lekker! Merk nog wel dat ik sneller kan, dus onder de 45.00 is sowieso wel een haalbaar doel voor eind september.

4. Aernhem

Aernhem Wilfried Daddy Cool

Leuk Bevonden:
    7
    pas 3 posts in een paar uur? Kan nou niet echt spreken van een hard lopend draadje.

5. LBJ6

LBJ6 Active Member

Leuk Bevonden:
    3
  6. gaizka

gaizka Ajax Kampioenen !!!

Leuk Bevonden:
    10
    Als je een goede conditie voor voetbal wil hebben kun je beter intervaltrainining gaan doen ipv hardlopen in 1 constant tempo.

7. mikecitybike

mikecitybike Future Donut

Leuk Bevonden:
    0
  8. RRroger

RRroger Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Vroeger geregeld een wedstrijd gelopen samen met een vriend van mij. Liep toen 5 en 10 km. snelste 5 km is 20.40 en mijn 10 km was 44.50
    Afgelopen jaren geen wedstrijden gelopen dus train er niet speciaal meer voor. Als ik tegenwoordig een rondje van 5 km loop ben ik ongeveer een minuut langzamer.

9. Metal Mark

Metal Mark VIP Dino XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    454
    Wow! Dat doe je goed zeg. Ik heb twee weken terug ook nog 5 kilometer gelopen en kwam uit op 25,34 minuten. De 10km heb ik eens gedaan in 50 minuten, maar dat vond ik wel zo saai dat ik toen ook direct gestopt ben 8)

10. RRroger

RRroger Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Is ook niet na 1 wedstrijd zo snel gegaan. Volgens mij was mijn eerste wedstrijd op 5 km zo rond de 23 min.
    Hielp ook wel dat ik met die vriend van mij veel liep. Hij had veel ervaring op 5 km waardoor ik veel kon leren van hem. Hij heeft een pr rond de 18min staan op de 5 km _O_ .

11. LBJ6

LBJ6 Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Weet ik, ga ik ook doen maar ik wil ook 10km achter elkaar goed kunnen rennen.

12. LBJ6

LBJ6 Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Yeaaaah vandaag ondanks de hitte toch een goede 10Km in ijsselstein gelopen, als het goed is 45.30, maar ik wacht nog op de uitslagen.

13. Pim

Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    76
    Draadje gemist :eek:

Ik ben sinds een half jaar aan het hardlopen, met een aantal mooie tijden bij wedstrijden als gevolg.

Na in Oktober 6km in Eindhoven te hebben gelopen in 33 minuten, moesten er wat kilo's af en werd ik door een maat van me opgegeven voor een halve marathon eind maart. -15 kilo later was 1:35:17 mijn tijd, heel behoorlijk voor een eerste keer.

Aangezien een halve marathon best saai is (ja, ruim 21km duurt lang) om voor te trainen (steeds 14-18km lopen) ben ik overgestapt op 10km.

Beste tijd staat nu op 38:57, oftewel bijna 15,4 km/h. In de zomer zal ik geen wedstrijden lopen omdat ik te snel overhit raak en bang ben om te vallen :+

Doel blijft om uiteindelijk onder de 35 minuten een 10km te lopen, maar dan zal ik nog wat kilo's kwijt moeten raken en makkelijker op snelheid lopen (trainen rond 17 km/h). Ik gok dan alleen dat ik als neger geboren had moeten zijn, maargoed, alles kan :+

5km nog nooit gelopen, maar er komt binnenkort een wedstrijdje aan waarbij het kan. Doel; onder de 17 minuten, een beetje too much misschien, maar ach. Zonder een te hoog gegrepen doel ga ik nooit harder trainen ;)

14. Danny-DH

Danny-DH Active Member

Leuk Bevonden:
    26
    Heel netjes met dit weer.

Wow wat een tijden heb je neergezet. Ik wil onder 45 min lopen maar dan loop je bij de grote wedstrijden al bij de beste 250. Met 35 zit je echt bij de top. Trainen is de laatste tijd lastig. Werk bijna dagelijks in de zomer van 6 tot 17 en ben vaak te verrot om te gaan trainen. En als ik wel train dan heb ik het idee dat ik het voor niks doe want ben niet voor uit te branden. Straks in het najaar is het weer rustig op me werk en ga ik trainen voor het voorjaar. Heb het idee dat als ik goed train er zo een aantal minuten af kan halen.

15. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Hoe beginnen jullie met hardlopen?

Ik zou het best willen doen, maar als ik het een keer probeer kan ik me niet inhouden om meteen snel te willen lopen. Ik vind sprinten ook zoveel lekkerder dan een rustig drafje..merk ook dat ik onbewust dan sneller ga lopen met als gevolg dus dat je vrij snel al moe bent, terwijl je benen nog prima verder kunnen.

Is daar iets voor om te zorgen dat je echt rustig begint en het steeds meer opbouwt? Hebben jullie dit ook?

16. Pim

Leuk Bevonden:
    76
    Tijden waren inderdaad top. Als ik toen de 10km had gelopen was ik 18e geworden, best gaaf :+

Lullig van je trainen, maar ook even 20 minuutjes lopen is een leuke training. Het zorgt er in ieder geval voor dat je gewrichten de klappen nog kennen en je spieren nog weten wat hardlopen is ;)

Ik gebruik de App 'Runkeeper' op m'n iPhone (is er ook voor Android natuurlijk).
    Even omrekenen hoe hard je wil lopen (het ding telt minuten/km) en zorg ervoor dat het vrouwtje elke minuut in je oor kwaakt hoe hard je die minuut gelopen hebt. Je krijgt er enkel gevoel voor door veel te lopen. Voor mij is het een beetje een sport om te zorgen dat ik precies op mijn vooraf voorgenomen tijd loop, waar ik nu meestal direct goed erop zit.

Trainen doe je enkel door op te bouwen, veel doen en vooral rustig beginnen. Ook al kun je makkelijk 20 minuten rennen, begin lekker met 10. Ik zal straks even een aantal websites zoeken met mooie informatie en wat leuke schema's die ik zelf ook gebruikt heb. Zelf kon ik 500m rennen voordat alles pijn deed, dus ook voor mij was het vooral zaak om niet te snel te beginnen en het rustig op te bouwen om overbelasting te voorkomen. Je lichaam heeft nu eenmaal tijd nodig om zich aan te passen.

Edit: Ik ben verre van een expert trouwens. Heb een moeder als fysiotherapeute die me hielp en heb vroeger zeer veel gesport (30+ uur per week). Wellicht dat het daarom zo makkelijk ging.

17. LBJ6

LBJ6 Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Ja vind ik ook, voor de vijfde keer dat ik een 10KM liep. Beetje jammer dat ik tussendoor moest stoppen om te pissen. Gecorrigeerde tijd is 45.15.
    Welke afstand wil je gaan lopen? Zoek een schema op internet, er zijn schema's dat je 3 min rent, 1 min loopt, dat soort dingen. Ik ben zelf gewoon een keer een half uur gaan lopen in een tempo dat ik fijn vind, vervolgens 10km. Maar dat is niet voor iedereen aan te raden.

18. hayabusa halo

hayabusa halo Half-shark, half-man, skin like alligator

Leuk Bevonden:
    253
    Wisselduur trainingen ofzo? Rustig lopen(60%), op een niveau dat je nog kan praten en dan om de 400 meter 100 meter op stressniveau(80-90%) (ademhaling gaat omhoog, hijgen en geen zin hebben om energie te verspillen aan praten).

Ik heb zelf ook een keer halve marathon gelopen, terwijl ik een meniscus blessure had. Maar moest van school, eindtijd was 1:48:04. Op het einde (3km left) ging ik helemaal kapot mijn kuiten stonden in de fik 8). Kon 3 dagen niet meer lopen

19. LBJ6

LBJ6 Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Hoeveel minuten loop je 1 km? Ik zat vandaag op 4.42 gemiddeld.

20. Pim

Leuk Bevonden:
    76
    Train nu op 4min/km als ik 8km moet rennen.
    Op goede dagen, en met een 6km training is het 3:45/km

Duurtraining zit op 4:20, maar dan ren ik 15km aan een stuk.

Ligt eigenlijk allemaal aan de hitte en wat ik de dag zelf al heb moeten doen though. Afzien is leuk :+

Deel Deze Pagina