Gelukkig maakt het elftal zelf zich minder druk dan wij. Als ze zich half zo druk maakte als wij en ook zouden denken dat ze er niks van konden, dan konden we eigenlijk al naar huis. Toch voelen ze dat ook wel allemaal, dat kan negatief of positief uitpakken.
Natuurlijk, wij hebben verschrikkelijk goede spelers in de voorhoede, die Duitsers zijn banger voor ons dan wij denken. Maar als team zullen ze weer die spirit moeten hebben. We kunnen praten als brugman over de opstelling, het heeft geen zin. Of Bert nou wel of niet iets aanpast, het doet er niet toe. Doet hij het niet en ze verliezen dan kwam het daardoor. Past hij wel van alles aan en verliest hij, dan zeggen we dat hij al eerder met aanpassingen had moeten komen en niet tijdens een toernooi en is het toch maar mooi allemaal zijn schuld.
De speelstijl van Oranje staat mij niet aan, ook niet op het WK. Het hoort niet bij ons, het is te klinisch allemaal. Ik wil liever verliezen op onze eigen manier. Bert had mijn zegen bij het WK, dan maar een keer lelijk voetballen en echt iets bereiken. Dat is net niet gelukt, ik snap dat hij het nu voor de laatste keer met deze groep wil proberen, maar ik denk toch echt dat de rek eruit is. Zoiets lukt maar 1 keer, alles zat toen mee, de spelers waren bijna allemaal (behalve van Persie) belangrijk geweest voor grote clubs en prijzen geworden. Maar in mijn ogen was 2010 een eenmalig iets waarin alles een keer klopte en het geluk meezat.
Ik geloof dat je ook in deze tijd met mooi voetbal iets kan bereiken, maar dat is zo ontzettend moeilijk. Barcelona kan het, maar ook niet altijd. En dat is een team dat jarenlang elke dag samen speelt. Alles moet gewoon kloppen en bij een landenteam is dat gewoon veel moeilijker. We missen gewoon net wat in de balans en in de spirit van het team op dit moment. Teveel spelers hebben andere dingen in het koppie zitten, de koek is gewoon op voor dit team met deze speelstijl. Dat geeft verder niet, maar het is wel gewoon zo. Een EK of een WK hangt veel meer af van gelukkige momenten of juist niet. Een zeperd goedmaken op een EK of WK is gewoon heel moeilijk, pechwedstrijd kan al het einde betekenen. Ook Barca verliest weleens, maar heeft vaak de kans om het weer goed te maken. In 3 wedstrijden in een poule is het gewoon heel lastig allemaal.
Tijdens het WK en daarvoor leken ze onklopbaar en dat voelde ze zelf ook zo. Dan ga je met een ander gevoel de wedstrijd in, de rust blijft in het team na een achterstand, waar dat nu niet zo was. Dat is een groot verschil.
Ik kijk uit naar Nederland-Duitsland, het kan een mooie pot worden. Ik heb nu meer spanning dan met de WK finale, ik kan niet uitleggen waarom, maar het is zo. Zal wel komen door de geschiedenis die wij hebben op voetbalgebied met de Duitsers. Ook lachen ze ons nu uit, en dat vind ik vrij dom van ze. Lachen doe je maar na de wedstrijd. Nu terg je Oranje alleen maar, hopelijk kunnen ze dat omzetten in positieve motivatie.
Laatst bewerkt: 13 jun 2012