Natuurlijk wel, deze discussie was ook al gaande tijdens het WK en daar kwamen we in de finale. Ja, ik wil ook liever een hoofdprijs winnen met lelijk voetbal dan in de halve finale naar huis te moeten met mooi voetbal. Echter, dat is gewoon simpelweg niet onze stijl. Zijn we niet meedogenloos genoeg voor en dat zijn we nooit geweest. De grootste kans op succes is voor ons gewoon door mooi voetbal te spelen volgens onze eigen spelopvatting. En dan moet alles meezitten, de vorm moet goed zijn en het geluk aan onze zijde. Dan kun je best wat winnen.
Dat we zeiken is niet meer dan logisch. Oranje heeft decennia lang gestaan voor mooi voetbal, verzorgd spel en dan op een domme manier uitgeschakeld te worden. Die naam is nu kapot gemaakt, en op het WK 2010 had ik daar vrede mee omdat de resultaten er waren. Maar er had geen 2de keer zo gespeeld moeten worden, dat gaat te ver. We hebben het geprobeerd op een lelijke manier en ook dat is niet gelukt. Nu moeten we weer gewoon mooi voetballen en dom verliezen.
Overigens vind ik wel dat we het in het juiste perspectief moeten zetten allemaal. Alle grote landen zijn weleens in de groepsfase uitgeschakeld, voor ons is dat 32 jaar geleden, het kan altijd een keer helemaal misgaan natuurlijk. Ik heb er vertrouwen in dat we weer volgens onze eigen spelopvatting gaan voetballen. Zoals Italië altijd lelijk speelt en wint, zo gaan wij weer mooi voetballen, complimenten in ontvangst nemen voor onze spelopvatting en de hoofdprijs aan anderen laten.
Laatst bewerkt: 14 jun 2012