Volgens mij zeg ik niet veel anders, behalve dan dat ik van mening ben dat de tegenstanders eigenlijk kansloos zijn. Dit is het derde eindtoernooi op rij waarin ze de finale hebben gehaald, met dit voetbal. Men zegt dat het Spanje van 4 jaar geleden veel frivoler was. Dat is niet waar, de tegenstanders hebben zich verdiept in de speelstijl van Spanje waardoor het steeds moeilijker wordt voor Spanje. Daarbij heb ik Spanje nog geen enkele keer echt zien wankelen tijdens een wedstrijd, ook niet tegen Italië, toen ze overigens wel scoorden. Ze komen zelf ook moeilijk tot scoren, ik vind het een rukteam om naar te kijken. Maar ik zie geen tegenstander die ze kan stukspelen. Ik hoop op Duitsland trouwens.
Het is toch gewoon een feit dat als een team ontzettend goed is en dit ook blijft dat men altijd gaat zoeken naar negatieve dingen omdat de frustratie hierover gaat toenemen. Dat is toch volkomen logisch? Het is onmogelijk voor Spanje om net als 4 jaar en 2 jaar terug zo te domineren en frivool en makkelijk scorend iedere ploeg te verslaan? De tegenstander gaat zich fixeren op Spanje, dus het wordt voorspelbaar totdat elke ploeg weet hoe je ze moet bespelen en dit kan toepassen. En dan is het over voor Spanje en moeten ze weer opnieuw beginnen.
Overigens zeg ik dat de neutrale fan op een gegeven moment klaar is met het succes van een ploeg waar je verder geen fan van bent. Ik zeg niet dat je niet kunt genieten van een goed spelende ploeg zelfs als je eigen favoriet daar ook de dupe van is. Maar als dat jarenlang zo is, dan ben jij het toch ook zat en kun je niet meer genieten en ga je zoeken naar negatieve kanten. Dat doet iedereen. En daar ging het mij dus om.
Laatst bewerkt: 28 jun 2012