Het School & Opleidingen Topic [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 7 sep 2011.

1. Syn3rgy

Syn3rgy Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Geen idee, heb ik nog niet naar gekeken. Hoorde paar dagen geleden op mijn werk dat reizen met het OV toch gratis is als je HBO doet ook al ben je geen 18 maar betwijfel het. Zal zo wat research doen.

2. JoJo

JoJo ☆☆☆

Leuk Bevonden:
    0
    Het is beter om een rekensom voor een jaar te maken. Je totale kosten voor een jaar zijn ongeveer:
    €1700,- collegegeld
    €560,- twee maanden reizen
    €500,- boeken

Dit komt op een totaal van €2760,- uit. Je totale stufi voor een jaar is €3840,-. Je houdt dus meer dan €1000,- stufi over aan het einde van het jaar. Waarom zou dit te weinig zijn? Voor de eerste twee maanden zou je eventueel bij kunnen lenen bij DUO.

Ik kreeg toen ik 17 was en HBO deed ook een studentenreisproduct. Ik moest wel wachten tot oktober, dit i.v.m. de kinderbijslag die al voor het derde kwartaal was betaald. Ik werd pas het volgende jaar in juni 18.

Laatst bewerkt: 13 aug 2012
  3. Syn3rgy

Syn3rgy Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik krijg niet voor niets zo veel studiefinanciering toch? En het gaat nu voornamelijk om die 2 maanden die ik zelf moet betalen welke zo duur zijn. Nooit gezegd dat het te weinig zou zijn, alleen dat het niet goed zou uitkomen met het reizen.

4. JoJo

JoJo ☆☆☆

Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij kan je in oktober al een studentenreisproduct krijgen, dat is dus nog maar één maand OV betalen. Het kan denk ik nog goedkoper dan de €280 door een maandabonnement o.i.d. te nemen. De kosten van de eerste maand(en) die je zelf betaalt, krijg je dan later toch weer terug met je studiefinanciering. Zelfs al betaal je €560 aan OV voor twee maanden, dan houd je meer dan €1000 over aan stufi aan het eind van het jaar. Dan lijkt het mij niet erg om twee maanden OV te betalen.

En je zei zelf in deze post dat je €320 nog een laag bedrag vond.

5. Syn3rgy

Syn3rgy Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Heb idd nog niet gekeken naar een maandabonnement of zelfs een weekabonnement, vast wel goedkoper dan elke dag een kaartje kopen.

Ja het is niet voor niets 320 euro, als je zelf je hele studie moet betalen, de boeken, tripjes en de laptop en als je voor de rest geen cent krijgt vind ik het best weinig. In totaal is het ook wel veel alleen het begin is klote vanwege het feit dat ik nog geen 18 ben, de kosten die je dan opeens krijgt zijn héél duur ( toen we het hiervoor hadden over 2 maanden OV betalen en het collegegeld vanaf de maand Oktober als ik het niet mis heb ). Als je zelf alles moet betalen van de 320 euro is het wel degelijk erg om 2 ( of zelfs in dit geval ) 1 maand voor OV te betalen en de andere benodigdheden om te gaan studeren.

6. JoJo

JoJo ☆☆☆

Leuk Bevonden:
    0
    Ik begrijp dat je die €320 niet voor niets krijgt, maar waarom is het best weinig? Je kan er ruimschoots je collegegeld en boeken van betalen en van wat er overblijft, kan je ook nog een laptop kopen. Verwacht je dat de overheid al je kosten vergoed? Zoals ook op de site van DUO staat:

7. Syn3rgy

Syn3rgy Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Komt misschien dat ik het als een bedrag zie dat mij financieel zou moeten helpen in het leven om het zo maar te zeggen, en niet alleen met de studie. Ligt aan mij. Door de situatie thuis had ik zeg maar meer verwacht, weet niet waarom maar heb nooit echt een idee gehad van hoeveel het bedrag nou zou kunnen zijn tot je het aanvraagt. Komt ook doordat mij is verteld door andere mensen die soortgelijke thuissituatie hebben dat ze meer kregen, nu ik er achter ben gekomen dat 320,XX het maximale bedrag is blijkt het dus niet waar te zijn. Misschien lenen ze bij maar hebben ze mij niet verteld.

8. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    wat valt er nou niet aan te snappen? Om te studeren maak je nou eenmaal ook gemiste opbrengsten als kosten, omdat je minder tijd hebt te werken. Als die jongen nou icm met zijn thuissituatie alsnog te weinig inkomen heeft...

9. JoJo

JoJo ☆☆☆

Leuk Bevonden:
    0
    Ik zeg helemaal niet dat ik het niet snap. Ik snap dat hij een lastige thuissituatie heeft, maar is het de bedoeling dat de overheid alle kosten dekt? €320 is in mijn ogen een aanzienlijk bedrag om je studie van te betalen. Hij kan, zoals DUO ook aangeeft, nog altijd een bijbaan zoeken en desnoods bijlenen.

Wat ik uit zijn eerste post opmaakte, is dat hij zijn hele studie zelf moet betalen. Het lijkt mij dat je als thuiswonende persoon ruimschoots genoeg hebt aan €320 om je studie van te betalen. Dit bedrag vind ik dan ook niet 'weinig'.

Edit: ik had over het feit heen gekeken dat hij ook pas over twee maanden zijn studiefinanciering voor het eerst krijgt. Dat maakt het inderdaad de eerste twee maanden wel een stuk lastiger, omdat het gezien zijn thuissituatie niet zo gemakkelijk is om zomaar ergens €900 vandaan te halen. Wel blijf ik bij mijn standpunt dat ik zijn studiefinanciering van €320 niet 'weinig' vind.

10. LBJ6

LBJ6 Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Heb alleen even snel deze pagina gelezen, maar wat ik begrepen heb is dat je niet weet hoe je rond moet komen met je studie omdat je zelf moet betalen? Is het dan niet een idee om een jaar te werken en dan te sparen voor je studie?

11. Syn3rgy

Syn3rgy Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Lees de vorige pagina erbij, zal het wat duidelijker zijn. Ik kan wel rondkomen maar het ging erom dat ik de eerste, of ook tweede maand zelf moest betalen voor het OV wat aardig zou oplopen. Jaartje werken zit er niet in, dacht mijn broer ook te doen omdat hij niet wist wat hij wilde studeren en begint pas over 2 weken, hij is inmiddels 21 ( bijna 22 ) en ik ben bijna 18.

12. JoJo

JoJo ☆☆☆

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben er trouwens vrijwel zeker van dat je pas vanaf 15 oktober recht hebt op studenten-OV. Ik had dat namelijk ook toen ik 17 was en HBO deed.

13. Syn3rgy

Syn3rgy Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Chill.

14. LBJ6

LBJ6 Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Ja dat gevaar is er altijd idd. Wat wil je eigenlijk gaan doen?

15. Syn3rgy

Syn3rgy Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Communicatie en Multimediadesign, Avans in Den Bosch.
    Edit; waar ik best tegenop kijk om te gaan doen. Heb denk ik veel liever iets met management erbij, sowieso wel in de mediawereld maar we zullen zien het zal lopen.

Laatst bewerkt: 14 aug 2012
  16. JoJo

JoJo ☆☆☆

Leuk Bevonden:
    0
    Om nog een keer terug te komen op het OV-verhaal. Ik heb het een beetje opgezocht en dit heb ik kunnen vinden:

17. jordo

jordo Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb vandaag dus even het grootste kutste kutter de kutste ervaring opgedaan met die bureaucratische instantie die de universiteit heet.

Bezig met mijn tweede bachelor, alles gehaald, laatste maand nog zitten zweten om mijn scriptie af te maken voor een deadline die het SIS heeft (om alle scripties digitaal in te kunnen voeren oid), en uiteindelijk alles binnen. Op 8 augustus had ik al mijn studiepunten binnen, alleen moest mijn BA scriptie nog online worden toegevoegd. Ga ik naar de uni om mijn diploma aan te vragen wordt mij gezegd dat ik te laat ben, dat moest immers 26 juli, in de hectiek met scriptie helemaal vergeten. Het geval wil nu dus, dat ik om mijn diploma aan te vragen ingeschreven moet blijven staan aan de uni tot ik mijn diploma krijg uitgereikt. Fijn, ware het niet dat ik aangezien dit mijn tweede BA is ik dus 'instellingsgeld' moet betalen, wat neer komt op 9000 euro, en ik minimaal twee maanden ingeschreven moet blijven staan.

Dus samenvattend:

Ik heb al mijn studiepunten binnen en gehaald binnen dit schooljaar en moet nu 1500-9000 euro gaan betalen omdat ze mijn printje van mijn diploma niet willen geven aangezien ik een papiertje met paspoortgegevens en een kopietje van paspoort ben vergeten in te leveren. Ik volg geen vakken, ik heb immers als mijn punten al gehaald. Natuurlijk, stom dat ik vergeten ben dat papiertje in te leveren om je diploma aan te vragen, maar 1500 euro voor enkel de uitreiking van een diploma vragen is gewoon immoreel en verwerpelijk.

Iemand ideeën of ik hier iets aan kan doen, desnoods juridisch. Het lijkt mij niet rechtvaardig dat een officieel document als een paspoort rond de 80 euro kost, en een diploma in dit geval 1500 euro gaat kosten.

Laatst bewerkt: 14 aug 2012
  18. Rebby

Rebby Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat is heel raar idd. Geen idee wat je er aan kan doen. Ik weet wel dat het bij de Uni Groningen anders is. Daar kon je tot half september doorgaan op de inschrijving van afgelopen jaar met afstuderen. Omdat je die deadline van 26 juli gemist hebt kunnen ze nu je diploma pas in oktober leveren? Dat is wel gewoon je reinste bullshit. Ik zou eens heel goed de kleine letters gaan lezen, kijken of je ergens wat vinden kan.
    Wel nogal boutschool op dat gebied dan als je daar 26 juli moet en bij de mijne dus tot half september kan.

19. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Snel inschrijven voor de intro! Scheelt een stuk als je al mensen kent ;)

En buiten dat, ik ga plaatjes draaien, haha.

20. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Welke inflexibele waninstelling is dit? Bij mij bleek dat mijn Afstudeercontract nooit was verwerkt. Geen probleem, morgen tekenen, volgende week afstuderen. Zo regel je dat.

Jij moet gewoon beroep doen op de goede wil van mensen, want juridisch en formeel wordt dit gewoon tergend. Pushen, pushen, pushen, doorverbinden, zeuren, kastje aan de muur totdat je een bestuurder bereikt die wel gewoon redelijk is. Dit is namelijk ridicuul, gezien je gewoon klaar bent in je studiejaar en dit alleen maar vanwege administratieve traagheid is. Brutale mensen hebben de hele wereld. Maar bestuuders moeten ook begrijpen dat ze niet van jou kunnen verlangen dat je dat bedrag lapt.

Deel Deze Pagina