1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

  1. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    Lol, als er iemand constant met modder gooit is het wel Geert Wilders :p.
     
  2. Matrix

    Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.643
    Leuk Bevonden:
    1.471
    Eindelijk! _O_ Het grootste deel van Nederland hoeft zich niet druk maken over koopkracht. Accepteer gewoon dat het roerige tijden zijn. Dat is niet het huishoedboekje van de staat, maar ook dat van ons.
     
  3. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    Wil net zeggen bvolgend mij is de VVD juist een van de partijen die realistische plannen heeft. Tuurlijk zal ervoor Eem hoop gebakken lucht bij zitten, maar dat heeft elke partij met de PVV als koploper.
    Juist de SP, PVV en PvdA lopen allemaal dingen te roepen die ze niet eens bij het CPB hebben ingediend.
     
  4. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Aan elk verhaal zitten twee kanten. Zo heb je in tijden van relatieve crisis een flexibele arbeidsmarkt nodig anders gaan bedrijven ook bij kleine verbetering niemand aannemen omdat dat te risicovol is.

    Je kan niet alleen maar aan de eigen portemonnee en koopkracht denken, je moet gewoon ook een beetje realistisch blijven en dat vind ik het programma van de SP gewoon niet.

    De AOW leeftijd zal uiteindelijk (met uitzonderingen daar gelaten) gewoon aan de levensverwachting gekoppeld moeten worden. Dat kan gewoon niet anders

    Ik kijk bij verkiezingen eigenlijk altijd alleen maar naar de macro economische plannen want van al die zogenaamde idealen die ze er tussendoor spuien geloof ik geen zak. Daar ben ik gewoon te cynisch voor. En als ik dan puur alleen daar naar kijk en even verder denk dan mijn eigen portemonnee ben ik toch wel geneigd om weer VVD te gaan stemmen (dat is niet altijd zo geweest)

    Tuurlijk verkopen zij ook een hoop bullshit, maar voor wie geld dat niet
     
  5. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Er valt genoeg op de VVD aan te merken, zoals de huizenmarkt die niet in beweging komt.
    Maar zij willen iig de staatsschuld omlaag halen zonder dat heel Nederland er slachtoffer van wordt. Uiteraard komen er dan wat zwaardere tijden, maar ik ben trots op het feit dat de gemiddelde Nederlandse burger dat lijkt te beseffen en niet voor de gouden bergen kiest die SP beloofd.

    Persoonlijk heeft Roemer het voor mij afgedaan toen iemand tegen hem zei dat zijn werkgelegenheid na 2040 er nogal zwak uitzag, en hij trots vertelde dat het op de korte termijn juist het beste was van alle partijen. Dat is gewoon met een glimlach op je gezicht zeggen dat de volgende generatie je geen enkele zier interesseert, zolang de mensen van nu maar niet hoeven te bezuinigen.

    @Delphiki: uiteindelijk heeft zelfs de SP gewoon in door CBP doorrekeningen een leeftijd van 67 aangehouden. Terwijl dat niet in hun programma staat :emo:
     
  6. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    67 in 2025(?) vind ik eigenlijk als ik eerlijk ben nog te laat. Doe gewoon als Denemarken waar een best linkse coalitie gewoon meteen geleidelijk is gaan schuiven tot het in verhouding is met de stijgende levensverwachting

    En natuurlijk weet de SP ook wel dat dat moet, dat is onvermijdelijk. Iedereen die nu nog anders durft te beweren staat gewoon te liegen.
     
  7. markvdstaay

    markvdstaay Member

    Berichten:
    0
    Leuk Bevonden:
    0
    Nope.. Wel grappig dat niemand die vraag stelde toen hij al wel lijsttrekker was, maar zich nog niet met verkrachting/abortie bemoeide. Oeps! :p

    Hartelijk dank aan iedereen die heeft meegedaan aan de vragenlijst. Hij is nog 7 dagen open en deelname word zeer op prijs gesteld: http://tinyurl.com/8lg4xdr
     
  8. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Wel je baan. Daling koopkracht is daling werkgelegenheid.

    Nee, alleen de mensen die afhankelijk zijn van de zorg en sociale voorzieningen.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2012
  9. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Gaat mij er niet om dat ze het doen, maar tegen iedereen zeggen van niet (ook niet in partijprogramma) maar je het dan moet vernemen via het CPB. Dat is gewoon vrij essentiële partijpunten achterhouden voor je kiezers.
     
  10. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Dat is niet perse waar, hangt voornamelijk af van de oorzaak van de daling van de koopkracht
     
  11. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Verzin jij maar eens een geval waarbij de werkgelegenheid niet in gevaar komt. :+
     
  12. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Lagere inkomens.
     
  13. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Hoezo, zeg ik iets raars nu dan? Lange termijn banengroei door nu de koopkracht te beperken is toch wat De Jager al een poosje aan het preken is?
     
  14. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Ik begrijp jullie volgens mij niet. Leg eens uit hoe dat kan?
     
  15. FunkXual

    FunkXual YT: Sean Specter

    Berichten:
    2.127
    Leuk Bevonden:
    24
    Er is sowieso niet een 1op1 afhankelijkheid tussen koopkracht en werkgelegenheid.
     
  16. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Precies. Tuurlijk zijn er heel veel factoren die op beide een negatieve invloed hebben, zoals inflatie bijvoorbeeld. Maar ze staan in principe los van elkaar.

    Stel nou dat een kabinet zegt dat we de koopkracht niet gaan laten groeien, we laten de lonen niet stijgen en gaan wat extra belasting heffen of wat dan ook. Maar daarnaast gaan we wel dat belastinggeld gebruiken om banengroei te stimuleren door subsidies of aantrekkelijke regelingen voor werkgevers of noem maar een voorbeeld.

    Dan gaat onze gemiddelde koopkracht er niet op vooruit of misschien zelfs wel achteruit maar heb je wel meer mensen aan het werk
     
  17. Le Lastpak

    Le Lastpak (◕‿◕✿)

    Berichten:
    6.574
    Leuk Bevonden:
    798
    Zit ik nou te discussiëren met de aanhang van het oude kabinet?

    Er is wel degelijk een grote invloed van koopkracht op de werkgelegenheid. Naast investeren vanuit de overheid en het verlagen van het minimumloon is het verhogen van de koopkracht de enige manier om de werkgelegenheid te laten stijgen.

    Door het minimumloon te verlagen zal er meer vraag zijn naar ongeschoold arbeid. Maar dit gaat wel op langer termijn ten koste van de vraag naar geschoolde arbeiders omdat hierdoor ook de koopkracht daalt. Maar nu dwaal ik af.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2012
  18. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Nou geef je verdorie zelf al voorbeelden waarbij een daling van de koopkracht tot hogere werkgelegenheid leid :+

    Of het wenselijk is is uiteraard een tweede
     
  19. FunkXual

    FunkXual YT: Sean Specter

    Berichten:
    2.127
    Leuk Bevonden:
    24
    Ik zeg er is geen 1op1 afhankelijk. Ik zeg nergens dat beide niet invloed op elkaar (kunnen) hebben.

    Een daling of stijging van het een leidt niet impliciet tot een daling of stijging van het ander. Dat is wat ik wilde aangeven, omdat jullie wel heel stellig zijn in het aan elkaar verbinden van de afhankelijkheid. Er spelen veel meer factoren een rol bij stijging of daling van koopkracht of werkgelegenheid.
     
  20. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Wij? Volgens mij zit jij nog vast in Keynesiaanse denkpatronen hoor.
     

Deel Deze Pagina