1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Politiek] Kabinet, Tweede Kamer & Verkiezingen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door de bengel, 1 apr 2009.

  1. GForce

    GForce Danica Patrick

    Berichten:
    14.778
    Leuk Bevonden:
    14
    Dus eerst de kiezers vertellen dat je niet met de PvdA gaat samenwerken en vervolgens juist dat doen als eerste?

    Lekker vertrouwen zal dat geven.

    Maar zegt Samson niet precies hetzelfde?
     
  2. jordo

    jordo Active Member

    Berichten:
    1.108
    Leuk Bevonden:
    1
    Gewoon mooi een minderheidskabinet van de grootste partij die bij elk standpunt naar de kamer moet om zich te verantwoorden. Dan weet je tenminste zeker dat je bij elke beslissing een echte democratische beslissing hebt. Bij coalities is het zo dat ofwel de kiezer van de ene partij het er niet mee eens is, of de coalitiepartner zijn kiezers, dus beide hebben eigenlijk niet waar ze op gehoopt hebben. Ja, dat wordt een kutwerk, voor elk wissewasje naar de kamer moeten om zetels bij elkaar te sprokkelen, en elke werkdag debatten over waarschijnlijk niet al te dringende onderwerpen, maar de enige eerlijke democratische oplossing. Of ze zouden meer bindende referenda kunnen houden, eens per 3 maanden een bindend referendum via digid oid. Maarja, politici, zelfs partijen die er mee kwamen zijn daar tegen als hun heilige huisjes hiermee worden afgebroken (Pechtold en een referendum over het niet meer geven van geld aan de EU, daar zet hij zijn principes mooi wel even voor aan de kant om dat niet mogelijk te maken als hij ziet dat bij een peiling van EenVandaag 60/70% tegen het steunfonds is).

    Maarja, politiek heeft minder met democratie te maken dan met machtsbeluste mensen die vanaf jongs af aan bij de jongerenorganisaties van de politieke partijen erop worden getraind om elke 2-4 jaar 2 weken te pieken, de week voor de verkiezingen, daarna mogen ze hun hele programma weer aan de kant gooien tot de nieuwe verkiezingen.
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2012
  3. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Gister eens heel serieus de stemwijzer ingevuld en tot mijn verassing kwam de Partij van de Toekomst bovenaan gevolgd door VVD. Morgen eens het hele programma van PVDT lezen. Ben serieus aan het overwegen om op die partij te stemmen.
     
  4. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Gewoon 2 stemrondes, net als in Duitsland.
     
  5. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    Het probleem met het meerdere-partijen-systeem is dat als je iets anders stemt dan de grote 2 partijen dan telt je stem eigenlijk gewoon niet mee.:'-(
     
  6. GForce

    GForce Danica Patrick

    Berichten:
    14.778
    Leuk Bevonden:
    14
    Als iedereen zo denk niet nee.
     
  7. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Maar het voordeel is dan weer dat niet alles zwart wit is :+

    En je hebt het de afgelopen periode gezien met bijv de SGP. Elke zetel kan belangrijk zijn voor een meerderheid. Juist nu tellen ook de kleintjes mee, dat was 20 jaar geleden wel anders
     
  8. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    Ja maar dat is ook een probleem van het systeem:
    Lijsttrekkers gaan al voorkeuren aangeven voor eventuele coalitiepartners:

    Ik twijfel er over om SP te stemmen, maar de kans op een meerderheid van SP en PvdA (+ X) is iets waar ik dus echt geen zin in heb. En de kans op VVD + SP is "zeer klein" (hun woorden, niet de mijne).
     
  9. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Begrijp ik nou dat jij een coalitie van de SP en VVD wil? 8)
     
  10. mattiejj

    mattiejj Registered Muser

    Berichten:
    2.371
    Leuk Bevonden:
    15
    Nee. nee.. :+ Het was een (slecht verwoord, dat wel) voorbeeld.:p
     
  11. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Samsom en Rutte nu bij Nieuwsuur in debat.

    Ik word moe van Rutte en zijn lijstjes.
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2012
  12. de bengel

    de bengel Holy Fuck-nuts!

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    0
    Ze spelen allebei 'hard to get'. Dus na de verkiezingen zullen ze gewoon met elkaar moeten gaan praten en IK hoop dat ze er gewoon met elkaar uitkomen
     
  13. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Het is toch juist goed als partijen nu duidelijk maken met wie ze willen regeren?
     
  14. Weggooi32

    Weggooi32 Active Member

    Berichten:
    2.391
    Leuk Bevonden:
    60
    Volgens mij heeft Rutte expres nog helemaal niets gezegd over met wie hij wil regeren (want dat zou bedrog van de kiezer zijn volgens hem 8)). Maar het is ook logisch dat zowel Rutte als Samson nog niet aangeven samen te willen. Veel PVDAers zullen dan SP stemmen om te voorkomen dat Rutte aan de macht komt en bij VVD zullen er kiezers naar PVV gaan.
     
  15. dakar

    dakar Juve Forever

    Berichten:
    545
    Leuk Bevonden:
    1
    Leuk om te zien hoe een gast wordt afgemaakt op de publieke zender. Wat is die VD Horst ongelofelijk dom! 1 dag langer werken levert 1 miljard op, yeah sure.
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2012
  16. RaouLioo

    RaouLioo Active Member

    Berichten:
    2.891
    Leuk Bevonden:
    1.443
    Ja ach als ik zo moet denken kan ik beter niet gaan stemmen. Een partij als de PVV is ook klein begonnen en kijk wat er gebeurd is.

    Programma van PVDT bevalt me gewoon goed dus verdienen ze mijn stem.
     
  17. Erasmus

    Erasmus Active Member

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    39
    Wat dat betreft heeft Roemer groot gelijk als hij zegt dat er geen peilingen zouden moeten zijn in de laatste week. Ik zou zelfs kiezen om geen peilingen te houden in de laatste 2 weken voor de verkiezingen.

    Mensen die een linkse partij willen kiezen gaan nu overstappen richting de PVDA en aan de rechterkant richting de VVD. Pure manipulatie als je het mij vraagt.

    Ik zet toch al mijn vraagtekens bij die peilingen, af en toe stijgt of daalt een partij 3á4 zetels per dag. Dat zou betekenen dat een Maurice de Hond de gedachte kan lezen van een paar honderdduizend mensen.

    Maar ondertussen komen de peilingen wel uit doordat de stemmers zich op 12 september door diezelfde peilingen laten beïnvloeden doordat ze denken dat hun stem anders niet telt.
    Een paar jaar terug gebeurde hetzelfde tussen het CDA en de PVDA, toen kregen we ze allebei.

    Dat gaat nu weer gebeuren, en juist doordat bijvoorbeeld Rutte zegt dat dat niet zo is, trekt die nog meer stemmen weg van de rechtse partijen, omdat stemmers links of rechts nou éénmaal willen dat de hun kant de grootste partij van het land krijgt.
     
  18. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Als je die peilingen weghaalt heb je precies hetzelfde effect, misschien nog wel versterkt.
    Omdat niemand weet hoe de zaken links vs rechts staan, gaat iedereen maar op de grootste partij stemmen (i.e. PvdA of VVD).
    Ik vind het dus helemaal niet logisch om de peilingen te verbieden.
     
  19. Erasmus

    Erasmus Active Member

    Berichten:
    590
    Leuk Bevonden:
    39
    Daar ben ik het niet mee eens. Zonder peilingen zouden mensen eerder stemmen op een partij die ze zelf willen ipv wat de peilingen je opleggen. Zonder peilingen weet je ook niet wat de grootste partij aan de linker of rechterkant wordt. Een paar weken terug was de SP volgens de peilingen de grootste linkse partij om maar een voorbeeld te noemen.

    Buiten dat zet ik zoals ik hierboven al schreef mijn vraagtekens bij de juistheid van deze peilingen, doordat er blijkbaar een paar honderd duizend mensen zijn die elke dag een andere partij zouden kiezen.
     
  20. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Jup, en dus zou iedereen die geen VVD aan de macht wil hebben massaal op de SP stemmen. Echt hoor, dit maakt allemaal helemaal niets uit, het versterkt het juist.

    Serieus, 2 kiesrondes zou veeeeel beter werken. Dan zou iedereen gewoon de eerste ronden puur stemmen op de partij die hij écht wil en ontstaat daar een duidelijk beeld uit.
     

Deel Deze Pagina