Fotografie [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Remco, 12 mrt 2012.

1. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Nice, ik ga daar toch eens naar kijken..

Ben nu zelf even aan het kijken naar wat ND-filters. Ik heb niet echt een idee van hoeveel stops ik wil. Ik dacht aan +2 en +6 of +3 en +6. En dan van B+W. Andere aanraders?

2. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Ik zou een goede variabele halen. Is veel fijner en zijn tegenwoordig ook van prima kwaliteit. Dan heb je geen geklooi met wisselen.

Laatst bewerkt: 21 sep 2012
  3. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Mm, ook een optie. Is die fijn 'vast' te zetten? Wil niet dat hij tijdens de opnamen per ongeluk anders schiet.. Jij hebt er toch ook eentje?

4. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Voor filmen is een fader nd aan te raden. Maar voor fotografie een stuk minder. Als je een fader op een groot hoek lens plakt dan heb je de kans dat als je hem te veel stopt, dat je een groot grijs kruis over je foto krijgt.

5. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Noes, ik heb een Lee systeem. Daarmee kan je allerlei verschillende filters samenvoegen en draaien. Dus kun je bijvoorbeeld een bigstopper (10stops ND), een polarisatie en een x aantal stops Soft of Hard grad ND bij elkaar stoppen. Je kan er eindeloos mee variëren. En dan allemaal nog in echt goede kwaliteit. Het is vooral gemakkelijk voor landschap en architectuur en ander statief werk, waar je veel (verschillende) filters nodig hebt om een effect te krijgen die jij wil. Voor walkaround zijn er wel makkelijkere dingen verkrijgbaar.

Zo heb ik 3 graduated hardedge ND filters. 1 stop, 2 stop en 3 stop. Die ik alle als ND kan gebruiken. Als ik ze alle drie in de houder schuif kan ik dus ook een 6stop ND filter maken. Ik kan ze ook omdraaien zodat je een reverse grad hebt etc. etc. Het is allemaal vrij prijzig dat is wel jammer maar wel erg handig.

Laatst bewerkt: 22 sep 2012
  6. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Wait whut, graduated is toch een verloop? Maar dat moet ik niet :p

7. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Gast, je hebt toen die variabele ND filter van mij gehad met filtermaat 52mm zo'n anderhalf jaar geleden, ga daar dan mee experimenteren 8)

8. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Goirle, dat is waar ook! Daar ga ik eerst eens mee spelen :)

Ook weer iets van mijn kant, ben wat aan het klooien geweest met mijn studiolampen:

Cliché pose, maar ging me meer om het licht:

9. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Ook al weer even geleden dat ik hier wat foto's heb gepost:

10. Scarlett

Scarlett Active Member

Leuk Bevonden:
    3.592
    De op 2 na laatste met dat glas in lood _O_

11. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Ik wil een Mark II aanschaffen. Zit alleen te twijfelen tussen 2ehands en nieuw. Iemand suggesties?

12. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Nieuw, dan kan je hem afschrijven.. prijzen vallen wel mee geloof ik.

13. Peter_Aragorn

Peter_Aragorn Peter AragornNL

Leuk Bevonden:
    1
    Die tweede van Tom is lekker cheesy zeg. Doet me denken aan Joey van Friends gek genoeg.

Over die Triggers: jammer dat die YN van het filmpje bovenaan niet voor Nikon zijn. Zoek zelf ook een setje trigger, maar zie door de bomen het bos niet meer zeg... Zo veel verschillende te krijgen.

14. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Haha true. Maar het ging me meer om de belichting en de nabewerking.

Die triggers komen er ook voor Nikon. Ik sprak de fabrikant (een medewerker van Yongnuo) zaterdag nog op de Photokina. Hij wist alleen niet wanneer.

15. Peter_Aragorn

Leuk Bevonden:
    1
    Oke nice! Zijn de Cactus V4 in de tussentijd goed als alternatief?!

16. JeePee

JeePee Guest

Voor Nikon heb je geen triggers nodig man. Pop up omhoog, SB-tje op remote, en gaan.
    (Of kun je ze met een D700 niet on-camera instellen?)

17. Peter_Aragorn

Leuk Bevonden:
    1
    Jawel dat kan wel hoor, althans volgens mij wel. Tot nu toe enkel via TTL óf manual gebruikt. Manual toen ingesteld op de SB-700 zelf. Maar soms kan ik niet altijd de pop-up gebruiken.

Laatst bewerkt: 25 sep 2012
  18. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Ja, tenzij je TTL en/of high speed wilt flitsen.

Verschilt per model geloof ik idd. Bij Nikon zijn er wel meer modellen die dat kunnen dan bij Canon.

19. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    2e hands, die body's zijn prima en als je ze gewoon even test bij degene waar je ze koopt dan is er geen probleem toch?

20. JeePee

JeePee Guest

Als je de pop-up op -3 stops zet dan is de flits te zwak om het onderwerp e belichten, maar wel genoeg voor een SB-700 om getriggerd te worden. In de D800 kun je de SB-700 vanaf de camera bedienen. Zal in een D700 ook wel kunnen denk ik. Je kunt wel 1000 flitsers aansturen met de camera zelf, dus zolang de flitser niet 50 meter of verder staat, is een trigger overbodig. Zo'n Cactus V4 voegt al helemaal niks toe ;)

Deel Deze Pagina