+1
Vergeet ook niet dat, hoe meer de nieuwe RE op andere games wil lijken, hoe meer het in het vaarwater belandt van de games die het imiteert. Resident Evil wil meer action orientated en minder scary zijn? Prima toch, behalve dat dan een vergelijking met andere actie games ook sneller wordt gemaakt. De inspiratie wordt immers buiten de serie gezocht en dan gaan wij gamers ook vergelijken. Bijvoorbeeld: RE6 heeft nieuwe cover mechanics geintoduceerd en toevallig lijken deze heel erg op de mechanics van Gears of War. Nu blijkt dat het systeem toch net niet zo soepel loopt in RE6. Dat kan teleurstelling en frustratie uitlokken bij de speler. Ook al is het element nieuw in een RE game, het is niet nieuw in het genre (GOW) en dus verwacht men wat.
De indruk die ik van de nieuwe RE krijg is dat het budget groot was. Audiovisueel is het smullen. Het is echter de gameplay waar RE enigszins struikelt: het wil en zichzelf zijn en tegelijkertijd heel veel andere (populaire) games nadoen. Resultaat: een game (lees: serie) die overduidelijk worstelt met zijn eigen identiteit en niet altijd weet wat het wil zijn. Daarnaast zijn niet alle "nieuwe" mechanics goed toegepast.
Wat wil de gamer nu eigenlijk? En wat verlangt de RE fan van deze serie? Ik denk dat beide doelgroepen RE heel anders beoordelen. Daarnaast vraag ik mij af welke doelgroep Capcom eigenlijk wil aanspreken of is men zelf de weg kwijt geraakt? Door de naam Resident Evil op de doos te zetten schep je wel degelijk verwachtingen. Er is verder niets mis met het vernieuwen en implementeren van nieuwe elementen in een game, maar dan moet je er er wel 100% zeker van zijn dat het naadloos in de nieuwe game past en aanslaat bij de doelgroep die je op het oog hebt.
Het cijfer van de Gamespot review was inderdaad wel erg laag... ik denk dat Kevin gewoon onzettend teleurgesteld was en liever de "oude" RE terugziet. En waarom zou hij geen recht op die mening hebben? Ik denk dat beide kampen (omarmen nieuwe stijl vs behouden oude stijl) evenveel recht hebben op hun mening. De vraag is eerder: naar wat voor RE game ben jij op zoek?
Goede discussie overigens. Keep it going.
Laatst bewerkt: 2 okt 2012