Hangt heel sterk af van het feit hoe die schema's er uit zien. Als ik je de illusie dat minder calorieën meer afvallen betekend maar even keihard mag doorbreken. Je kan als je wil met 2400 nog met gemak afvallen, ook wel hoger nog (Dit hangt ook weer sterk per persoon af), belangrijkste is dat je je verbranding hoog houd, en de dingen die je wel eet gezond en gevarieerd zijn.
Mensen denken vaak dat ze aankomen omdat ze teveel Kcal binnenkrijgen, maar dit is de grootste bullshit ooit, ja het heeft er mee te maken, maar het hangt af van welk eten je binnen krijgt, en hoe hoog je verbranding is. Ik heb een klant bij mijn sportschool gehad, die kreeg niet meer als 1400 Kcal op een dag binnen, ze was denk ik bijna 1,80 m, maar woog zeker 140 kilo. Ze at allereerst zeer onregelmatig en soms gewoon uren niks, maar ook veel te weinig, alleen alles wat ze wel at was door en door slecht, vandaar dat ze veel moeite had met afvallen.
Zie het als een waak vlammetje, als je dat vlammetje heel laag hebt staan dan duurt het heel erg lang om iets, laten we een reep chocolade nemen, te verbranden. Heb je een dik kampvuur aanstaan, en je verbranding is dus erg hoog, dan is het poef, die reep is zo weg. Dit bereik je door gewoon veel, verantwoord en intensief genoeg te sporten.
Hiermee elimineer je ook meteen alle nadelige effecten die crash diëten hebben, diëten die dus gebaseerd zijn op het zo min mogelijk binnen krijgen van Kcal.
Afvallen hoeft dus niet met een Kcal tekort, het is zelfs beter om dat niet te doen. Ja een crashdieet zal in het begin zeker misschien wat sneller gaan, maar dat heeft op den duur alleen maar nadelige gevolgen. Het welbekende jojo effect, het effect dat het nog erger wordt dan het was, en zo nog veel meer nadelige effecten.
Oja, in dit geval beschouw ik dus een dieet van ca. 2000 Kcal per dag terwijl je extreem veel sport en relatief groot bent ook als een crashdieet. Ondanks dat 2000 Kcal over het gemiddelde gezien niet eens extreem laag is en er crashdieten zijn die wel zo laag als 400 tot 600 Kcal per dag gaan. Crashdieten is jezelf gewoon keihard uithongeren, en dat is nooit goed, in welk opzicht dan ook.
Klik om te vergroten...