[Algemeen] Boeken [Deel 4]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door DulleNL, 7 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jordo

jordo Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Bij me nieuwe e-reader stonden een paar oude klassiekers die ik nog nooit gelezen had, zoals de boeken van Jules Verne, ben nu bezig met Bram Stokers Dracula daarna komen die aan de beurt en het nogmaals lezen van Le comte de Monte Cristo. Bram Stokers Dracula: erg tof boek totnogtoe, en natuurlijk met neerlands trots Abraham van Helsing erin :)

2. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ah oke. Welke boeken zou ik dan van hem moeten lezen, voor mijn gevoel schreef hij alleen maar al die scary thrillers. :+
    Ach ik zie wel, een beetje apart is nooit erg.

3. Killamonkey

Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.960
    Eerste boek van de First Law trilogie van Joe Abercombrie uitgelezen. Niks hoogstaands imo maar zeer vermakelijk geschreven. Karakters zijn interessant en niet zo zwart wit als in veel fantasy. Eerste deel heeft me in elk geval benieuwd gemaakt naar de rest van de serie.

4. Marco82

Marco82 Active Member

Leuk Bevonden:
    8
    Ja, die naam heeft-ie een beetje. Maar is vooral van vroeger. Laatste boeken kun je eigenlijk niet onder horror/thriller scharen. Er zit soms wel een vleugje in, maar is al jarenlang niet de hoofdmoot meer.
    Aan The Dark Tower serie is een hele rits boeken verbonden, de een belangrijker dan de ander. Maar ook zonder is het prima te begrijpen, je mist alleen wat extra's zeg maar.

5. Named

Named Named

Leuk Bevonden:
    7
    Alweer even geleden dat ik gepost heb, best lekker even geen laptop meer. Behalve dan voor schoolwerk, dan is het gewoon irritant.

Bijna klaar met Hard-Boiled Wonderland, wat een heerlijk boek is het toch weer al was dit keer de link tussen de verhalen stuk makkelijker gelegd dan bij Kafka.

Ook een nieuwe kindle moet zeggen topservice van Amazon, ging even de klantenservice chat in omdat ik geen internationaal nummer voor Nederland zag. Even gegevens door gegeven wat er met de oude mankeerde en binnen drie dagen lag er een nieuwe op de mat, en heb een maand de tijd gekregen de ander te retourneren.

Nu nog me laptop terug en het lezen kan weer echt beginnen, daarnaast zag ik nog een leuke release, weet of mensen nog het eerste deel gelezen hadden:

6. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.771
    Hobbit leest lekker. Vind hem opzich niet zo saai.
    Heb nu het stuk van Gollem gehad.
    Ben benieuwd hoe het verder gaat.

7. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.734
    Ik zie nu trouwens pas dat De Gevangene van de Hemel maar 280 pagina's heeft? :eek:

8. DulleNL

DulleNL I'm a little teapot Magic Member

Leuk Bevonden:
    313
    Kijk, dat is dus het probleem met die domme wet op de vaste boekenprijs. Ik kwam laatst een boek van €20 tegen met maar 190 pagina's. Daarna een boek van 800 pagina's met dezelfde prijs. Dat klopt toch niet? 8)
    Aantal pagina's zegt niet iets over de kwaliteit, maar kom op... Het slaat toch nergens op dat je evenveel voor die boeken betaald. :+

9. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat heeft niet zoveel met die vaste boekenprijs te maken, die bepalen uitgevers namelijk gewoon zelf. Als zij een dik boek op de markt brengen voor een goedkope prijs is dat hun probleem. Die vaste boekenprijs betekent alleen maar dat ze niet zomaar in de aanbieding mogen zijn bij een bepaalde winkel, dus geen prijsconcurrentie. :p
    Het laatste deel van de Eragon serie is pas uit (paperback) en hoewel de eerste 3 delen dus 10 euri zijn, is Erfenis 15,-. Maar die is ook 2x zo dik, dus vind het wel logisch.

10. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.734
    Het gaat er vooral om dat de eerste 2 boeken van de 'trilogie' 500+ pagina's zijn. Dan is dit toch wel een enorme shock.

Ik vraag me nog steeds af in hoeverre het toestaan van prijsconcurrentie de boekenmarkt kan redden. Aan de ene kant gaan de prijzen dan steeds meer omlaag -> minder inkomsten boekenwinkels etc. maar aan de andere kant kan door zo'n toestaan de boekenmarkt weer een beetje uit het dal gehaald worden.

11. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Ohh... Omdat ik NL boeken eigenlijk altijd zie voor €20 dacht ik dat het daarmee had te maken; ieder nieuw boek ofzo moet die prijs hebben. Dat wat jij zegt klinkt logischer. :+ Nog steeds stom, maar goed.

Dan is het idioot van de uitgever om zo een dun boekje voor die prijs aan te bieden. Is altijd een van de eerste dingen die ik bekijk als ik op zoek ben naar een boek; het aantal pagina's. (vooral bij de duurdere boeken wil ik natuurlijk het gevoel hebben dat ik waar krijg voor mijn geld.)
    En dat is echt het volgende volwaardige deel? Ik zag een keer klachten over De Elfen, dat het vervolgdeel zo kort en crappy was. Bleek het niet het 'echte' vervolg te zijn, maar een tussendeel. :p Maar 280 na 500+ is idd erg karig.

Het enige wat ze moeten doen om de boekenmarkt te redden (wist eigenlijk niet dat het zo erg was) is een nieuw HP boek uitbrengen. :+ Breng je weer een nieuwe generatie aan het lezen. :cool: Het probleem is niet zo zeer de prijzen (wel €60 uitgeven aan een game maar niet €20 of minder aan een boek?) maar de interesse in het lezen. En zoiets als HP heeft destijds een enorme boost gegeven. Dus hopen dat nog een keer zoiets langskomt. O-)

12. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het zijn inderdaad vaak wel standaard prijzen, 12.50, 15, 19,95, geen idee waar dat aan ligt.
    Opzich wat jij zegt, over boeken zoals HP, klopt wel. Zeker vroeger toen die serie uitkwam, gelijk een enorme golf van lezers (vooral kinderen, maar zeker ook andere mensen) maar tegenwoordig heb je zoveel goede dingen op fantasy gebied. Dat hele genre van YA en 12/14+ is uit de grond geschoten met series zoals bijvoorbeeld Eragon, De Grijze Jager, Gone, HP, Twilight etc.
    Ze zijn dus wel op de goede weg om kinderen te laten lezen. En natuurlijk om de boekenwereld er bovenop te brengen.

13. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Tuurlijk zijn dat allemaal goede YA boeken, maar het zijn stuk voor stuk geen klappers zoals HP was. Die boeken zullen vooral (dus niet alleen maar) opgepikt worden door mensen die al lezen. Die zullen geen grote impact hebben op het aantal lezers. Alleen Twilight komt in de buurt, maar die is voor mijn gevoel pas echt groot geworden door de films ipv door de boeken. Maar goed, de volgorde maakt eigenlijk niet uit.

Het hele genre is dus wel in opkomst (je vergeet Flamel! :p) maar ik zie het dus niet gelijk impact hebben op de sales. Al hoop ik dat ik het mis heb. (zal vast wel, ben ik gewend :+)

14. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nee, echte bestsellers zijn het niet, maar het genre en het aanbod van kinderboeken is zo groot geworden dat kinderen wel sneller en vaker een boek zullen uitzoeken of lezen. Kinderen worden sowieso gestimuleerd op school om te lezen en in combinatie met zo'n groot aanbod (Carry Slee's lijst is ook meer dan verdubbeld de laatste paar jaar) zou het toch goed moeten komen.

Maar goed, laat die knallers maar komen hoor, ik heb wel weer zin in een topserie en dito films. :)

15. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Met Carry Slee zul je eerder kinderen afschrikken dan stimuleren. :+

16. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Haha, daarom komt er ook elk jaar een boek (soms zelfs 2) van haar uit, al bijna 20 jaar lang. Ik verslond die boeken vroeger, meerdere keren zelfs. Als er iemand meisjes aan het lezen krijgt.. :+

Wat las jij dan voordat HP uit kwam? Of had je voor die tijd nog nooit een boek aangeraakt? :p

17. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Jawel hoor, toen was het ook al meer richting fantasy ed. Kippevel (+ nog een soortgelijke 'enge' serie. Was van mijn zus, geen idee meer hoe het heette), Griezelbus, Jacques Vriens soms (weet nog dat ie soms langskwam op school :p), Roald Dahl boeken, en een flink aantal onbekendere titels (wilde ze net erbij pakken om de titels te bekijken, maar ik heb ze een tijdje terug weggeven aan mijn oude school :mad:). Dat is dan basisschool. Daarna begon ik meer aan de boeken zoals ik ze nu ook lees (met een periode niks, totdat ik door HP opnieuw begon te lezen)

Oh, en strips natuurlijk! :cool:

Nu ga ik steeds verder terug denken. Hoe heette die boeken van een heks in een of ander bos? Werd altijd in de klas voorgelezen toen ik nog een klein Dulletje was. Kom er maar niet op. (de heks in het bos? :+)

edit: Aha!

8)

Laatst bewerkt: 14 okt 2012
  18. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.771
    En je leest nog eens van auteurs die je normaal niet zou kennen. ;)

19. Marco82

Marco82 Active Member

Leuk Bevonden:
    8
    Ik las vroeger ook altijd de boeken van 'De Vijf.' Die serie is van de jaren zestig of zo, maar tig keer herdrukt. Waren ook mooie verhalen altijd. Verder inderdaad ook Kippenvel, maar het blijkt dat die boeken gewoon niet één-op-één vertaald zijn, maar dat de vertaler gewoon serieus eigen plotwendingen heeft toegevoegd. Daar kwam ik laatst achter. Dus alle Kippenvel-lezers zijn opgelicht, die boeken zijn maar half van Stine. :+

20. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ohja De Vijf en Kippevel las ik inderdaad ook. En series zoals Floortje, De Tweeling, Brammetje Bond etc. En heel vroeger natuurlijk Jip en Janneke, Otje, Ibbeltje, Pluk vd Petteflet en al die andere geniale boeken van M.G. Schmidt. Oh en Pinkeltje, Saskia en Jeroen en weet ik veel wat.
    Eigenlijk zijn er stapels briljante boeken voor kinderen. :D

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina