1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Centraal] Auto kopen [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 7 sep 2011.

  1. Ch®is

    Ch®is '

    Berichten:
    1.190
    Leuk Bevonden:
    70
    Mensen die altijd met zomerbanden hebben gereden zeggen dat ze geen winterbanden nodig hebben. Maar als je eenmaal met winterbanden gereden hebt én er ligt sneeuw gecombineerd met ijs op de weg ben je toch blij als er van die winterslippers onder je auto liggen. Ik wel tenminste.

    Voor de Olds neem ik geen winterbanden, bij sneeuw (meer de pekel) gaat hij naar binnen. Plus dat het wel een prijzig geintje zal worden voor 2 banden à la 295 breed. :+
     
  2. Mr.Bubbles

    Mr.Bubbles Guest

    Ik heb een paar jaar met winterbanden gereden maar zou het denk ik nu niet meer doen. Het is vooral je eigen rijstijl aanpassen aan de omstandigheden.
     
  3. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Ik ben zo'n voorbeeld van iemand die nooit met winterbanden rijd en ze dus ook niet denkt te missen :+

    Nou is mijn 206je natuurlijk niet zo heel spannend om op de weg te houden, ook niet als het glad is..
     
  4. Mr.Bubbles

    Mr.Bubbles Guest

    Zou je niet veel meer hebben aan een periodieke slipcursus ofzo?
     
  5. Delphiki

    Delphiki Active Member

    Berichten:
    19.061
    Leuk Bevonden:
    467
    Hehe, slipcursus heb ik ook al eens gedaan. Maar zoals het daar aan toe ging heb ik met al mijn kilometers per jaar nog nooit in het echt meegemaakt.

    Heb eigenlijk maar 1 keer een echte glijpartij meegemaakt en dat was in een leen-Matiz van de garage.

    Daar zaten echt fietsbandjes onder en daarmee schoof ik dan ook bij het heel rustig in een treintje afslaan bij een stoplicht zo de rij uit en de berm in :+

    Toen had het net echt hard gesneeuwd btw
     
  6. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Slipcursus zou i.m.o. iedereen met een rijbewijs verplicht moeten doen. Al is het maar om "de eerste keer" weg te halen.

    Zag het bij mijn ex ook: Die was doodsbang dat de auto in een slip zou raken, puur omdat ze er onbekend mee was.

    1 slipcursus en aan het einde van de dag zag madame rondjes te maken met de handrem en de Opel Astra van Slotemaker zo leuk vond ze het.
     
  7. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Als je winterbanden neemt is de kans kleiner dat je in de slip komt dus dan heb je die slipcursus ook niet nodig.
     
  8. FunkXual

    FunkXual YT: Sean Specter

    Berichten:
    2.127
    Leuk Bevonden:
    24
    Wat een kolder!

    Al rijd je zelf nog zo goed en heb je ook nog winterbanden, juist in het verkeer ontstaan situaties die je niet kan voorzien en dan kan je dus 'zomaar' in een slip raken.

    Hetzelfde geld voor al die foefjes die je tegenwoordig op auto's hebt, maar er geen foefje dat de kans op ongevallen tot 0 reduceert. Ja toch wel: niet instappen. :+
     
  9. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Klopt maar mr.bubbles suggereert dat een slipcursus een beter alternatief is voor winterbanden wat natuurlijk "kolder" is.
     
  10. JeePee

    JeePee Guest

    Winterbanden... voor mij hoeft het niet. Ze bieden inderdaad meer grip in sneeuw/ijs, maar hoe vaak rijd je in Nederland nou in de sneeuw? Er wordt hier al gestrooid nog voordat het valt. Het zijn meestal 3 bochten in je woonwijk en zodra je asfalt tegen komt rijd je alweer op die zoutbende.
     
  11. Mr.Bubbles

    Mr.Bubbles Guest

    Dan moet je wel het hele verhaal vertellen. Het belangrijkste tijdens rijden in de sneeuw is je eigen rijgedrag en de controle over je auto. Een set winterbanden is daarbij misschien een mooie ondersteuning, maar ik denk dus dat je meer hebt aan weten wat je auto kan en hoe jij je auto aankunt. Waar dus je grenzen liggen, ook bij rijden in de sneeuw.

    Zoals eerder gezegd, ik heb een aantal jaren winterbanden maar ik stop er gewoon mee. Je hebt inderdaad wat meer grip als er sneeuw ligt, maar als er links en rechts auto's rijden zonder winterbanden dan let ik liever op die mensen dan dat ik vertrouw op alleen de banden.

    Daarom denk ik dus dat je meer hebt aan een cursus. :)
     
  12. dakar

    dakar Juve Forever

    Berichten:
    545
    Leuk Bevonden:
    1
    Het is wat he hier in Nederland. Maanden en maanden ligt er hier sneeuw, ja het is echt nodig.

    Ben het volledig eens met JeePee.
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2012
  13. Pim

    Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.887
    Leuk Bevonden:
    76
    Ik weet niet hoeveel jullie rijden, maar imo zijn winterbanden een absolute must.
    Natuurlijk pas je je snelheid aan, natuurlijk let je op je rijgedrag, noem maar op.

    Het gaat mij juist om de momenten dat anderen aan het kloten zijn en je moet uitwijken of even in de ankers moet. Ik rij bijna een ton per jaar voor werk, en weiger in een auto te rijden zonder winterbanden vanaf de vorstperiode. Ik heb al eens met matige winterbanden tegen een paal aangezeten, iets wat ik liever niet nog een keer heb. 9 maanden later en nog steeds last van mijn hand, not cool.
     
  14. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Ik rijdt, met mijn 3 auto's samen, ongeveer 30.000 per jaar.. Nu gaat 1 kadett in de stalling wanneer er gestrooid wordt, en de andere wordt dan dubbel zoveel gebruikt(achterwielaandrijving + Sneeuw = beste hobby wat er is)

    Als je voor zowel zomer, als winterbanen de zelfde maat hebt, het weinig verschil maakt. Het enige wat een winterband doet, ten opzichte van een zomerband(in de zelfde maat) is meer afwateren..

    De reden waarom sommige mensen erg veel verschil voelen op sneeuw met winterbanden is wanneer de winterbanden smaller zijn dan de zomerbanden. de banden zakken dan dieper door de sneeuw wat meer grip betekend(daarom rijden rally-auto's in de WRC ook op smalle banden wanneer er sneeuw op de proef ligt) Het draagoppervlak is kleiner..

    ik heb voor mijn golf(winterbanden 195/50/16) nu gewoon zomerbanden gekocht welke er deze winter opgaan.. het verschil zal zeer weinig zijn, en de enige reden is dat ik mijn velgen niet in het zout wil hebben.

    Als de banden niet meer voldoende profiel hebben gaan ze op de voorvelgen van mijn kadett. en dan koop ik voor de golf weer nieuwe.. ik ben niet zo bang voor de winter en geen winterbanden. ligt natuurlijk ook hoe je rijdt, want winterbanden zullen je niet redden als je net zo rijdt op sneeuw als wat je normaal bij mooi weer doet.

    Als je telkens andersom hebt gestaan op de rotondes(waar ik het probleem niet van in zie:D) dan zullen je winterbanden smaller zijn geweest dan je zomerbanden. want als je er vervolgens niet meer bij hoeft na te denken dan zit het tussen je oren(niet bedoelt als belediging).

    Snap ik goed, bij 100.000km per jaar zou ik het ook eisen, want dan zit je welke weersomstandigheden ook gewoon op de weg..
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2012
  15. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.000
    Leuk Bevonden:
    9.558
    Sjorrit rijdt BMW, niet te vergelijken met een Golf hè...
     
  16. killaz

    killaz Active Member

    Berichten:
    1.527
    Leuk Bevonden:
    43
    Meer afwateren....Sneeuw valt niet "af te wateren".....Feit is dat je remweg en je grip met winterbanden enorm wordt verbeterd.
     
  17. Sjorrit

    Sjorrit w0t!

    Berichten:
    1.820
    Leuk Bevonden:
    22
    Dat is een lulkoek opmerking en ga ik niet eens op in.

    Wanneer er nachtvorst/ijzel is/ligt (dus droog niet nat) bieden winterbanden meer grip. Bij temperaturen onder 8graden kan je al beter op winterbanden gaan. De compound van de band is heel anders en zal sneller warm worden dus meer grip bieden.

    Een heleboel mensen zullen best de winter door kunnen komen met zomerbanden wanneer ze hun rijstijl er op aan passen. Zoals een lichte auto met smalle bandjes heeft veel minder last van gladheid/sneeuw dan een grote auto.

    Een rwd auto zal bij rechtdoor gaan al uitbreken terwijl een 206je lekker door de sneeuw ploeterd. Jouw kadet is misschien leuk om mee te spelen in de sneeuw door de rwd maar zodra een 5serie gaat glijden wordt het toch wel een beetje nat onder mijn oksels.

    En winterbanden is 1x een uitgave maar kost op lange termijn niks extra aangezien de zomerbanden toch niet worden gebruikt dus waarom niet? je houd ook nog eens je mooie zomervelgen in goede staat door ze niet bloot te stellen aan zout.
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2012
  18. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Sneeuw blijft gewoon plakken in je groeven hoor, of je meer of minder groeven hebt maakt niet zoveel uit. Alleen wanneer de sneeuw kapotgereden is en er met zout gestooid is(die vieze drap die dan ontstaat). dat is af te wateren..

    Ik heb het er over wanneer je zomer/winterbanden de zelfde maat hebben...

    in je 530 heb je allerlei hulpmiddelen die je zullen helpen, en als je gewoon rustig rijdt zal hij zich niet abnormaal gaan gedragen.

    Het is gewoon ieder z'n voorkeur.. ik vind het gewoon jammer van het geld voor die winters hier in nederland.
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2012
  19. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Heb je een linkje waar ik zulke info kan krijgen? :p
     
  20. Kimi NL

    Kimi NL It's the first page of the second chapter!

    Berichten:
    2.144
    Leuk Bevonden:
    3.360
    Zomoto.nl

    en dan kenteken invullen aan de rechterkant.
     

Deel Deze Pagina