Ik rijdt, met mijn 3 auto's samen, ongeveer 30.000 per jaar.. Nu gaat 1 kadett in de stalling wanneer er gestrooid wordt, en de andere wordt dan dubbel zoveel gebruikt(achterwielaandrijving + Sneeuw = beste hobby wat er is)
Als je voor zowel zomer, als winterbanen de zelfde maat hebt, het weinig verschil maakt. Het enige wat een winterband doet, ten opzichte van een zomerband(in de zelfde maat) is meer
afwateren..
De reden waarom sommige mensen erg veel verschil voelen op sneeuw met winterbanden is wanneer de winterbanden smaller zijn dan de zomerbanden. de banden zakken dan dieper door de sneeuw wat meer grip betekend(daarom rijden rally-auto's in de WRC ook op smalle banden wanneer er sneeuw op de proef ligt) Het draagoppervlak is kleiner..
ik heb voor mijn golf(winterbanden 195/50/16) nu gewoon zomerbanden gekocht welke er deze winter opgaan.. het verschil zal zeer weinig zijn, en de enige reden is dat ik mijn velgen niet in het zout wil hebben.
Als de banden niet meer voldoende profiel hebben gaan ze op de voorvelgen van mijn kadett. en dan koop ik voor de golf weer nieuwe.. ik ben niet zo bang voor de winter en geen winterbanden. ligt natuurlijk ook hoe je rijdt, want winterbanden zullen je niet redden als je net zo rijdt op sneeuw als wat je normaal bij mooi weer doet.
Als je telkens andersom hebt gestaan op de rotondes(waar ik het probleem niet van in zie
) dan zullen je winterbanden smaller zijn geweest dan je zomerbanden. want als je er vervolgens niet meer bij hoeft na te denken dan zit het tussen je oren(niet bedoelt als belediging).
Snap ik goed, bij 100.000km per jaar zou ik het ook eisen, want dan zit je welke weersomstandigheden ook gewoon op de weg..
Klik om te vergroten...