Het School & Opleidingen Topic [Deel 2]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Goiz, 7 sep 2011.

1. Jorrit010

Jorrit010 Ech wel!

Leuk Bevonden:
    1
    Want? Die hoeven geen school te betalen? Als ik zie hoe vaak de gemiddelde student op kamers gaat stappen kan je jouw argument daar ook op toepassen ;)

2. Zeepsop

Zeepsop BRO BEANS

Leuk Bevonden:
    631
    September 2014 al, maar als ik het goed begrijp ben je als 'masterfase-student' ook een 'nieuwe' student en heb je dus ook het nieuwe stelsel.

3. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Een trajectkaart die het hele jaar geldt (ook in de zomer"vakantie") is m.i. altijd de meest eerlijke oplossing geweest!
    Aan het instellingsgeld voor 2e studies wordt nu ook wat gedaan, gelukkig. Ik vind dit overigens altijd frappant. De TU Delft en Eindhoven vroegen voor een tweede studie sowieso altijd slechts het normale tarief. Ik snap niet hoe andere universiteiten zulke wanbedragen vragen voor opleidingen die kwa uitvoering veel goedkoper zijn.

Ja. Bachelor en Master is gescheiden, dus in de Master wordt je een nieuw cohort.

4. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.107
    Hmm, dan twijfel ik of ik gelijk een Master ga doen.. Twijfel :+

Moet ik uiteraard het wel in 4 jaar halen :+

5. jordo

jordo Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb iets gemist, wat gaan ze doen voor een tweede studie dan? Als ze het instellingsgeld afschaffen en er weer een redelijk bedrag voor gaan vragen zou dat voor mij erg goed zijn!

6. LBJ6

LBJ6 Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    Ja inderdaad, de meeste gaan in de stad wonen omdat ze dan dicht bij de kroegen zitten :+ Ik heb zelf die 100 euro niet nodig omdat ik een goede bijbaan heb + dat ik mijn studie niet zelf hoef te betalen, maar er zijn zat studenten die hun eigen studie wél betalen en elke euro is dan mooi meegenomen. Dat ze hun studie zelf betalen wil ook weer niet zeggen dat alle stufi aangewend wordt voor collegegeld :+

7. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Ik ken de details niet, maar er is een bedrag voor begroot. Nu nog zien hóé ze dat gaan uitwerken.

8. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Dit.

Ik ben zelf ook nog thuiswonend. En vind die 90 euro echt niet zo heel veel vergeleken met de uitwonende. Ik moet wel alles betalen. Er zijn ook mensen die uitwonend zijn en niet de studie zelf betalen. En het meestal doen om de bovenstaande reden.

Het zou wel erg triest worden als ze de thuiswonende geen stufi meer zouden geven. Er zijn mensen op mijn opleiding die ook thuis wonen, maar gestopt zijn met hun werk omdat ze anders te weinig tijd hadden voor de studie. Wat zouden hun dan moeten?

9. Seh

Seh Guest

Dan moeten ze dus lenen.

10. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.734
    Of ze gaan gewoon hooguit een uur of 10 in de week werken. Daarmee kan je het ook gewoon betalen en je gaat mij niet vertellen dat je die 10 uur niet kan missen. True story. ;)

11. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    Als de regeling zo zou zijn als het nu is zou ik mijn stagevergoeding(40u per week) moeten gebruiken om mijn reiskosten + zorgverzekering te betalen. maar 10 uur op de zaterdag moet natuurlijk vast nog wel ergens lukken.8)

12. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.734
    Ik heb het ook niet over de regeling die er nu aan gaat komen. :+

13. Seh

Seh Guest

Nou dat is niet zo'n ''true story'' hoor. Dan nog moet je hard je best doen om het rond te krijgen. Als ik het op mijzelf betrek dan zouden deze maatregelen mij dus 95*12 = 1140 stufi
    60*12 = 720 zorgtoeslag

Dat is dus al bijna 2000 euro die ik dan mis en dan heb je nog niet mijn ov-kaart mee gerekend. Dat is zo'n 40 euro per week, als je dan die 10 uur per week werkt dan heb je niet zoveel per week over. Zeker niet om nog wat leuke dingen te kopen/doen naast de basis dingen.

Ik betaal al vanaf dat ik 18 ben alles helemaal zelf en werk vrij veel en heb hiernaast nog een eigen bedrijf gestart met 2 maten dat aardig loopt. Alleen is zo'n 2000 euro op jaarbasis ook in mijn geval, heel veel. Zelfs zoveel dat als ik zou beginnen met studeren als deze regeling in zou gaan, ik nooit een weekje op vakantie kon met maten om maar eens wat te noemen. Laat staan hobby's als Feyenoord, uitgaan of gamen betalen.

Dat laatste is natuurlijk allemaal iets dat niet perse hoeft, maar imo zijn dingen als dat kunnen doen wel heel belangrijk voor een mens.

14. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.734
    Nogmaals, dit ging niet over de nieuwe aankomende situatie waarbij de studenten OV overgaat in een kortingskaart. ;)
    We hadden het bij deze discussie over enkel afschaffen van de stufi voor thuiswonenden.

15. Seh

Seh Guest

Huh, dan mis ik wat. 8) Waar dan precies over?

16. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.617
    Gewoon alles lenen via Xboxworld, veel goedkoper.

17. Seh

Seh Guest

Uiteindelijk heeft het mij nog geld gekost ook, kut postnl.

18. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.734
    Het ging over een scenario waarbij enkel de stufi afgeschaft zou worden. En mijn reactie ging daarnaast in op de post van Bonbridge waarin hij claimt dat thuiswonende collega-studenten echt geen tijd zouden hebben om zo'n +- 10 uurtjes per week te werken. Daar cover je met een redelijke bijbaan icm de nu nog bestaande zorgtoeslag echt wel je studie + zorgverzekering mee.

Ik werkte zo'n 15 uur per week, betaalde alles zelf en had nog meer dan genoeg centjes over voor leuke dingen.

Met de nieuwe regeling is de student echter wel de dupe. :mad:

19. Seh

Seh Guest

Ah oke, ik dacht dat je met alle nieuwe regelingen bedoelde dat je het dan wel effe met 10 uur in de week zou redden. 8) :lol:

maar klopt, ze hadden het gewoon bij 1 van die maatregelen moeten houden.

20. Exionche

Exionche Active Member

Leuk Bevonden:
    107
    Verkeerde topic..

Laatst bewerkt: 1 nov 2012

Deel Deze Pagina