Fotografie [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Remco, 12 mrt 2012.

1. Scarlett

Scarlett Active Member

Leuk Bevonden:
    3.592
    Geheugenkaartjes voor opslag idd, beter meerdere dan een met veel capaciteit

2. PineaPPle JOE

PineaPPle JOE Registered Abuser

Leuk Bevonden:
    74
    Ik neem één kaartje mee, en nog een harde schijf van 20Gig. Dus elke avond overschrijven. Laptop gaat ook mee, ga een blog bijhouden denk ik.

Accu zit ik naar te kijken nu, misschien eentje van GP Powerbank halen.

3. Bram87

Bram87 Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Als je maar 1 kaartje meeneemt loopt je het risico dat juist dat ene kaartje kapot gaat. Net op het moment dat je op een prachtige locatie bent waar je geen 2e keer meer komt. En dan zul je net zien dat je daar geen sd kaartje kunt kopen.

Worst-case scenario inderdaad, maar ik heb voor de zekerheid altijd een 2e bij me.:p

4. SjaccoPopino

SjaccoPopino Stay Frosty

Leuk Bevonden:
    86
    Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik dan voor 650D ga. Volgens de Tweakers Pricewatch is de 600D zelfs goedkoper dan de 550D en de 650D is weer maar 80 euro duurder dan de 600D en ik vind het wel fijn dat die een touchscreen heeft.

Dan heb ik nog een paar vraagjes over de lenzen en accessoires.

Is de standaard EF-S 18-55mm IS II lens goed genoeg om mee te beginnen?
    Ik heb al verschillende artikelen zitten lezen om een beetje kennis op te doen en lees op meerdere plekken dat ook een 50mm lens (bijv de Canon EF 50mm f/1.8 II) niet mag ontbreken?

Verder vraag ik me af of het noodzakelijk is om een extra batterij aan te schaffen?

Eat is aan te raden qua geheugenkaartjes? Één kopen? Twee kopen? Hoe groot? Ik wil dus ook sowieso gaan filmen (in 1080p hoogst waarschijnlijk), dus lijkt me dat ik toch minimaal een kaartje van 16GB moet hebben?

Ten slotte, kan ik gewoon online bestellen, of is het toch beter om een eerste camera aanschaf in een fotozaak te doen?

Alvast bedankt voor jullie tijd en antwoorden ;)!

Laatst bewerkt: 5 dec 2012
  5. AnubisNefer

AnubisNefer Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.138
    Dude, leuk om je enthousiasme te lezen, maar hier een paar quick tips.

1. Blijf in den beginne met de standaard kit lens
    2. Leer je camera kennen, met alle features
    3. Hoe vaak en hoe lang wil je filmen bepaalt of je een 2e accu meteen erbij koopt (replacedirect.nl heeft goedkope)
    4. Hoe, hoe vaak en hoe lang en gecombineerd film en foto bepaalt je kaart grootte maar zou minimaal 16gb nemen idd.
    5. Have fun en dan komt de rest van zelf maar wees eerst blij met wat je standaard hebt en verken je grenzen hierin.

6. SjaccoPopino

SjaccoPopino Stay Frosty

Leuk Bevonden:
    86
    Thanks voor je snelle reactie! Ben zeker enthousiast, vind het met m'n iPhone al leuk om te fotograferen (zie m'n Instagram), dus heb zeker zin om met een DSLR aan de slag te gaan!

1. Will do!
    2. Ben ik van plan ja, wil ook zeker een boek erbij gaan kopen (had deze gezien en/of evt deze)
    3. Zoals ik al zei, hij gaat in eerste instantie voornamelijk gebruikt worden tijdens onze road trip in Amerika, dus er zal wel vaak gefilmd worden. Ik ben echter wel van de meerdere korte shots, ipv enkele lange shots. Dus denk niet dat dan een tweede accu meteen nodig is.
    4. Ga wel veel foto's en filmpjes maken tijdens die road trip, maar er gaat naar alle waarschijnlijkheid ook een MacBook mee en dan sowieso een externe harde schijf, dus zal regelmatig backups maken. Lijkt me dat 16GB dan voldoende is.
    5. Gaat goed komen :thumbs:

7. PineaPPle JOE

Leuk Bevonden:
    74
    Die ene Angel Of Light foto van je hé, toevallig geïnspireerd door :

:+

Laatst bewerkt: 6 dec 2012
  8. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Het is ook niet zo dat de RHCP dat hebben uitgevonden hebben hoor. Toen was het ook al cheesy.

9. SjaccoPopino

SjaccoPopino Stay Frosty

Leuk Bevonden:
    86
    Hmz, vanavond in een fotospeciaalzaak geweest en volgens mij was die beste man een beetje erg Nikon fan. Want die EOS 650D, dat was toch niks hoor. De Nikon D3200, die moest ik nemen, echt veel beter. En zo ging t maar door.

Maar hij gaf me toch wel ook nog een tip waar ik wel serieus over wil nadenken. Volgens hem is de standaard 18-55mm lens slecht en veel te beperkt. Ik moest echt een 18-250mm nemen, dat is veel beter en veelzijdiger. Kan natuurlijk ook gewoon een verkooppraatje zijn geweest, maar denk dat er wel een kern van waarheid in zit, niet?
    We willen graag aan de slag met een DSLR en er ook meer over leren, maar voor onze vakantie naar Amerika willen we het liefst niet met meerdere lenzen sjouwen. Kunnen we dan idd beter een duurdere 18-250mm kopen, of is de standaard 18-55mm ook prima? Zullen voornamelijk foto's in steden maken (korte afstanden) en in de natuurparken. Verder zal ook veel mee gefilmd worden.

10. PineaPPle JOE

Leuk Bevonden:
    74
    Oh i'm sawry thought this was 'merica

11. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Gelukkig dat Instagram niet cheesy is...
    Nee, beetje rare uitspraak, als het eind een tof effect op levert dan is het toch goed?

Nikon, Canon, uiteindelijk zit er toch weinig verschil tussen maar IMO is de 650D wel beter dan de D3200.
    Een 18-55 is voor de meeste consumers toch wel genoeg, optisch en bereik ook prima.
    Met een 18-250 ga je er juist op de meeste vlakken op achteruit.
    Ja, je kunt verder zoomen maar houd ook rekening mee met:
    -Je hebt veel meer vervorming
    -Je lens wordt vele malen zwaarder
    -De scherpte is minder
    -De lens is minder lichtsterk (oftewel op 250mm in schemer fotograferen, vergeet dat maar, laat staan filmen)
    -Je autofocus heeft veel meer moeite met focussen.

Je kunt IMO toch beter dan voor een losse tele lens kijken als je toch graag wilt zoomen en beginnen met de 18-55 of kijk eens voor de gein bij canon bijv. naar de 187-85mm, een groter bereik en toch een fijne lens omdat hij niet al te zwaar is.
    Als je in het donker wilt fotograferen/filmen laat het natuurlijk zijn wensen over maar dan heb je ook vrij weinig aan de originele lens, laat staan de 18-250mm. daarvoor raad ik altijd de 50mm 1.8 aan (zowel nikon als canon)
    Vaak nog geen 100 euro en zeker voor het filmen een toplens voor die lekkere dunne bokeh shots.

My 2 cents :)

12. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    Instagramfoto's hebben (over het algemeen genomen) een heel andere betekenis en doel dan de foto waar we het nu over hebben dus dat lijkt me niet vergelijkbaar.

Dat is met alles zo, ja (al ben ik niet geïnteresseerd in het effectje maar meer in het effect dat de foto zelf heeft, als het daaraan bijdraagt is het prima) Al denk ik dat je met dit soort dingen heel erg moet uitkijken omdat het wat mij betreft in 99% van de gevallen een trucje is om een oninteressante foto net even 'speciaal' te maken met iets dat iedereen wel eens gedaan heeft en dus niet per se speciaal is.

Maar goed, ik snap ook wel dat Matthijs ongetwijfeld ook weer met een andere intentie beelden maakt, en iedereen heeft dat soort beelden wel eens gemaakt omdat het toch een soort van 'ik snap sluitertijd-diploma is' 8) dus het maakt ook helemaal prima. Haakte alleen in op de reactie van Pineapple, 't is niet zo dat de RHCP het wiel wat dat betreft hebben uitgevonden...

Laatst bewerkt: 7 dec 2012
  13. scarluuk

scarluuk Hail me!

Leuk Bevonden:
    7
    Daarom haakte ik ook in op de reactie meer dat het cheesy is, er zijn zoveel dingen cheesy maar dat betekent niet dat het proces belangrijker is dan het doel.

Maar dank je voor je uitleg, dan snap ik hem wat beter want vond het al een rare opmerking

14. Sato

Sato Sato NL

Leuk Bevonden:
    0
    Hmm... Dubieus advies weer.

Een Nikon D7000 + 18-105 VR als advies had ik nog wel begrepen van een verkoper die Nikon fan is. (Net geen €900,-)
    Maar een D3200 met 18-250? Nee, Dan ben je gewoon een onbenul van een verkoper. (Of er zit op beide producten gewoon een grotere marge voor hun.)

Een Nikon 18-105 VR of Canon 18-135 IS zijn dan betere opties als je een lens wilt met een ruimer berijk maar waarbij je niet teveel inboet op de punten die Scarluuk al aangaf.
    Een 17-85/18-85 Canon of 16-85 Nikon zou optisch beter moeten zijn dan de 18-135 en 18-105 maar persoonlijk vind ik in elk geval de Nikon 16-85 te duur voor een lens die eigenlijk niet meer is dan een veredelde kitlens (Nog steeds niet lichtsterk op zowel het weide als op tele.)

Kijkend naar de prijs van een Canon 650D + 18-135 IS kit denk ik dat je met de Nikon D7000 + 18-105 VR kit meer waar/camera voor je geld krijgt.

Wat is je budget eigenlijk?

En heb je op het tweakers.net forum in het: 'Ik wil een DSLR wat nu' topic je vraag ook gesteld?
    Zo ja, Pas dan op en houd er rekening mee dat niet iedereen daar open en eerlijk advies geeft en dat er ook mensen tussen zitten die advies geven maar zelf nog geen eens een camera hebben gekocht.

15. Fiasco

Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    5.868
    Straks ook maar eens kijken voor een 50MM 1.8, nog steeds niet gekocht maar nu wel zin in.

16. PineaPPle JOE

Leuk Bevonden:
    74
    Bedoelde ik ook helemaal niet. Was ook helemaal geen uithaal van 'OMG NA-APER!!!11'. Vond het gewoon grappig. That's all.

17. SjaccoPopino

SjaccoPopino Stay Frosty

Leuk Bevonden:
    86
    Een 50mm f/1.8 wil ik sowieso ja, gaat mooi verjaardagscadeau worden denk ik (feb jarig, dus mooi op tijd voor onze reis). Las dat je daar ook goed mee kunt filmen en idd fotograferen in situaties met weinig licht (binnen/'s avonds).

Een 18-250mm is wat die verkoper aanraadde, maar zit zelf meer te denken over een 18-135mm. Dan heb je net wat meer bereik dan met een 18-55mm toch? En lijkt mij voor fotograferen in de natuurparken (Grand Canyon etc) wel handig, niet?

Ben er in ieder geval, na lezen/bekijken van meerdere vergelijkings reviews, over uit dat het de 650D gaat worden. Nou dus alleen nog beslissing maken over de lens; 18-55mm of 18-135mm.
    De body wil ik sowieso gewoon nieuw halen, maar de lens zou ook tweedehands via Marktplaats kunnen toch? Of beter ook gewoon nieuw?

Op Tweakers niet de vraag gesteld nee. In het verleden vaker fanboyism mee gemaakt (Xbox/PS3, iPhone/Samsung), dus daar vraag ik niet snel meer zoiets ;)!

Budget ligt rond de 800 euro, maar wil ook graag voor dat bedrag een geheugenkaartje en evt tas bij hebben.

Zoals ik hierboven al aan scarluuk aangaf, lijkt mij een 18-250mm ook geen goed idee. Ik twijfel nu tussen een 18-55mm of een 18-135mm en de vraag of ik die nieuw moet nemen of alleen body nieuw en lens via Marktplaats?!

18. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    Als je in de grand canyon gaat fotograferen zou ik in ieder geval een groothoek meenemen...
    Over de zoom lenzen, de 18-55 is van canon staat niet eens zo slecht te boek. En mijn ervaring met goedkope zoom lenzen die meer dan 3x van de onderwaarde inzoomen niet heel erg goede kwaliteit hebben. Vaak veel te zacht op het uiterste bereik.

Ik heb ook een 18-200 gehad en zo verschrikkelijk vaak foto's gemaakt die het net niet waren omdat ze te zacht waren, veel CA hadden enz. Toen op 50mm een paar foto's gemaakt met de 18-200 en naast een paar foto's gehouden doe met een 50mm prime waren gemaakt. Het gevolg: de 18-200 stond de volgende dag op marktplaats...

Ik heb zelf een D7000, toen gekocht met de 18-105VR. Deze is er niet eens opgeweest maar meteen verkocht een een 50mm gehaald.

19. SjaccoPopino

SjaccoPopino Stay Frosty

Leuk Bevonden:
    86
    Is de standaard 18-55mm lens als groothoek te gebruiken (sorry als dit een domme vraag is, maar alles is nog volledig nieuw voor mij, moet nog veel leren :+)?

Ben er ondertussen iig al over uit dat ik zowel de body (650D dus) als de lens nieuw wil halen en dus niet een tweedehands lens via Marktplaats. Nou alleen dus nog kiezen tussen de 18-55mm en de 18-135mm. De 50mm f/1.8 wordt sowieso als tweede lens erbij gekocht.

Dan rest dus nog de keuze of ik m online bestel, of toch in een fotowinkel (of Mediamarkt) haal. Online is echt stuk goedkoper, maar hoe zit het dan met garantie? Bij een fotowinkel kun je gewoon langs lopen als er iets mis is.

20. nusti

nusti Wannabe Diefast

Leuk Bevonden:
    7
    ik zou het gewoon op internet kopen als jetoch weet wat je wilt hebben. Voor de D7000 had ik een D80 die ik bij een goede fotozaak had gekocht. Deze is ooit kapot geweest en werd ook opgestuurd en was het 3-4 weken kwijt. Bij de Saturn of media markt is het niet anders.
    De andere bekende online verkopers als komijnenberg, cameranu en kamera express hebben ook echte fysieke winkels waar je binnen kunt lopen. Koop het waar de kamera het goedkoopst is, koop er desnoods garantie bij als je je daar zekerder door voelt...

Deel Deze Pagina