Kijk eens naar de NBA. Meeste van die gasten zijn echt geen sociale kerels, maar als de scheids wat zegt hoor je vrijwel nooit iemand klagen. Daar is het ook echt not done om ook maar 5 seconden in het gezicht van de scheidsrechter te staan schreeuwen. In het voetbal wordt het geaccepteerd dat je met 5 man gewoon effe een halve minuut in het gezicht van de scheidsrechter blaft.
Wanneer heb je voor het laatst een penalty gezien waarbij er NIEMAND (ook niet de keeper) protesteerde? Hoe vaak gooien voetballers hun hand in de lucht als er een bal over de zijlijn rolt? Hoe vaak wordt een gele kaart geaccepteerd?
Nu zou je kunnen zeggen dat dat komt omdat de scheidsrechters slechte beslissingen nemen. Maar dat lijkt mij nogal onzin. Oftewel is gewoon een respect ding. Dat wij als toeschouwer dit allang niet meer doorhebben is gewoon jammer: het is er gewoon ingesleten. Dat we opeens allemaal huilie huilie doen als er een grens wordt doodgeslagen is nogal hypocriet. Ben benieuwd wat een Bosse zou gebeuren toen hij Bruno bv. rood gaf. Dan zijn die gasten op de banken ook furieus.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat al die jonge ventjes het overnemen. Ga eens bij een willekeurige C-pupillen wedstrijd kijken en je weet niet wat je hoort. Al die ventjes vertonen van dat irritante Robben/Ronaldo gedrag.
Ik verwacht uiteraard geen Amerikaanse praktijken (te groot verschil in sportcultuur), maar die kant mogen we van mij echt wel op. Zeiken doe je maar na de game.
Laatst bewerkt: 21 dec 2012