Fotografie [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Remco, 12 mrt 2012.

1. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Een aantal opties:

- EOS 600D (nieuw) met een Tokina 12-24, een Tamron 17-50 F2.8 en geheugenkaart + batterij (precies 1500 euro)
    - 2e hands 600D met bovenstaande + een 100mm Canon macro (kom je iets boven je budget uit)
    - EOS 5D MkII 2e hands met een Canon 17-40 F4 en een 50mm 1.8 of 40 mm 2.8 pancake (ongeveer zelfde prijs --> nadeel alles is 2e hands)
    - 2e hands 500 of 600D met een 17-40 F4 en iets van een Sigma 70-200 f2.8 macro.

Ik ben niet zo van de macro lenzen, misschien dat anderen zoals Tom op Gdzr een suggestie hebben.

2. Cookie

Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    528
    2de hands doe ik sowieso niet met dit soort spullen, wil het echt nieuw hebben. Dus dat valt helaas af. Met die eerste optie kan ik wel wat :)

3. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Je lijkt Tom wel :cool: :+

4. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    - Canon 600D + kit (509 euro)
    - Tokina 11-16F2.8 (577 euro)
    - Canon 100F2.8 macro (449 euro)

Lijkt mij wel geschikt. Iig een goede WA en Macro. Alleen mis je lichtsterke, dan zou je een 50F1.8 erbij kunnen doen ofzo.

5. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Of later een 17-50 f2.8 of 17-40 f4 halen, mocht je het standaard bereik echt missen......

6. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Doe dan de 17-50. De 17-40 F4 moet je niet willen hebben op crop.

7. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Lenzen kan je gewoon prima 2e hands kopen Cookie! Niks mis mee, gewoon even kijken naar beschadigingen! Scheelt je vaak bakken met geld.

8. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Que?

Ik zou precies hetzelfde aanraden. Of een 60D met macrolens. Sensor van de 60D is toch weer een stap hoger (voor het werken met weinig licht).

Weet je nu al dat je macro en wide-angle gaat schieten Cookie? Wat als je er na twee weken achterkomt dat je toch liever portret schiet?

9. Cookie

Leuk Bevonden:
    528
    Thanks, hier kan ik echt wel wat mee <3

Nee ook dan niet, als het op 2de hands spul aankomt in deze prijsklassen dan ben ik al snel huiverig/eigenwijs.

Dat laatste is inderdaad ook wel waar, misschien dat ik dan toch maar begin met een macro want daarvan weet ik sowieso dat ik het veel ga gebruiken. Dan heb ik ook nog even de tijd om de camera te leren kennen wat het is leuk als je weet hoe je een foto ermee moet maken maar hij moet wel goed zijn en ik wil zo min mogelijk gebruik gaan maken van photoshop (lightroom).

Als ik die WA skip dan kan ik van het geld wat ik daarmee overhoud ook wel beter voor de 60D gaan of niet? Met die 650D was ik snel klaar en ik snap ook waarom niemand die hier nog genoemd heeft maar de 60D heeft wel degelijk veel voordelen, alleen qua handige videofuncties is die iets minder maar veel filmen ga ik er sowieso niet mee doen. 509 euro tegenover 805 is wel een verschil maar dit is een lange termijn aankoop en dan heb ik er eigenlijk nooit problemen mee om wat meer uit te geven, het gaat mij erom dat het het meergeld wel waard is en volgens mij is dat wel het geval? Want dan ga ik voor de 60D i.c.m. de EF-S 18-55mm en dan nog de Canon 100mm F2.8 macro er los bij. En moet ik dan gaan voor de "normale" versie van de lens of de gestabiliseerde aangezien de Canon dit niet in de body heeft zitten? Of is dit totaal overbodig als je gewoon een vaste hand hebt?

Als ik het dan eenmaal allemaal onder de knie heb kan ik altijd nog de Tokina 11-16F2.8 erbij halen. Misschien is het ook wel iets te veel van het goede om gelijk vanuit het niets een DSLR te halen en daarbij ook nog eens 2 lenzen, beetje een overkill.

10. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Ik zou idd aanraden om te wachten met gelijk meerdere lenzen erbij te kopen. Leer eerst lekker je camara kennen met je kitlens de rest komt vanzelf.

Misschien is de 18mm. wel wijd genoeg voor je en heb je nog geen WA nodig. Dus een body met kit plus de 100mm. F2.8 (non L dus zonder IS) zal waarschijnlijk prima zijn idd.

Ik ben geen macro schieter (Bas wel) maar volgensmij is een tripod en wat flitsers wel aan te raden voor macro.
    Een simpele flitser is maar 70 euro en doet het prima.

Over de 100mm lens. Je hebt idd een macro met en zonder IS. De beeldkwaliteit scheelt echter bijna niets, je betaald alleen bijna de helft meer voor de IS. Geen een Canon model heeft IS in zijn body. Dus als je op kleine diafragma's schiet, wat altijd wel gewenst is bij macrofotografie zul je of moeten flitsen of moeten stabiliseren met een statief. Ik zou persoonlijk beginnen met de goedkoopste zonder IS. Er is goed te leven zonder IS. Het is fijn om toch stabieler beeld te hebben bij wat langere sluitertijden, maar het is zeker geen must.

Als je uiteindelijk vind dat de 100mm niet dicht genoeg bij je onderwerp komt. Kun je ook een setje macrotubes/extensiontubes scoren.

Check deze ook even:

http://www.youtube.com/watch?v=njqTFlMiGLQ

Laatst bewerkt: 4 jan 2013
  11. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Iemand hier ervaring met Cameratotaal.nl?

12. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Ik zie nu plots dat ik een pro account heb op Flickr? Iemand daar ook last van? Is dat een trial van een paar dagen ofzo?

Nu zie ik weer mijn oude foto's, wat een drama.

Is een holiday gift zie ik al.

13. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Ikzelf heb de Sigma 150mm f2.8 macro, en alleen maar positief! Misschien wat lang, maar voor insecten heb je dat echt wel nodig, wil je natuur macro doen kan je beter voor een 100mm gaan. Maar let wel: Macro is 1:1 fotografie ;)

14. Cookie

Leuk Bevonden:
    528
    I know, maar ook gelijk een leuke uitdaging :) Na die digrev video toch nog maar even verder gezocht naar de verschillen tussen de L en non-L lens en die zijn inderdaad echt verwaarloosbaar, als het 100 euro meer had gekost dan had ik het wel gedaan maar deze meerprijs is het niet waard dus het wordt inderdaad gewoon de normale versie, sowieso is deze goed genoeg voor een beginner als mezelf.

Hebben jullie toevallig nog handige sites voor die tubes? En verlies je daarmee geen kwaliteit? Ik neem aan dat er wel minder licht bij komt omdat dat ding nog wel iets tegenhoudt?

En heb je toevallig nog links naar jouw foto's met de 150mm Gdzr? Ben wel benieuwd :)

Voor de extra's kijk ik later nog wel, ik ben namelijk nog niet van plan om het allemaal nu al aan te schaffen en flitsers e.d. zal ik in het begin nog niet nodig hebben. Rond mei heeft MM meestal de acties en in juni ga ik op vakantie dus dat lijkt mij wel een ideale periode om te gaan beginnen.

15. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
  16. Cookie

Leuk Bevonden:
    528
    Nice :) Ik ga nog even kijken wat het wordt, een 150mm of de 100, ik denk toch de laatste mede door de prijs, en dan zien jullie me ongetwijfeld rond de zomer met het eerste spul komen. Thnx voor al het advies <3

Edit:// Damn, zo'n zonnekap is ook wel prijzig nog.

17. Scarlett

Scarlett Active Member

Leuk Bevonden:
    3.592
    Je wordt echt steeds beter in macro, eerste en derde zijn heel mooi

18. Lethal AK47

Lethal AK47 Broodje kroket is leven XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.204
    Wauw, die eerste 2 zijn mooi. Nice! :thumbs: Het is dat ik niet met zo'n log ding op pad wil en toch in de war raak van al die instellingen en lenzen, maar fotograferen blijft geweldig. :)

19. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Bij de sigma krijg je er gewoon 1 bij ;)

20. Bonbridge

Bonbridge Hi!

Leuk Bevonden:
    3
    Alle zonnekapjes zijn op ebay ofzo te vinden voor drie dollar. Dus het is maar net wat je wilt ;)

Deel Deze Pagina