Ik zou idd aanraden om te wachten met gelijk meerdere lenzen erbij te kopen. Leer eerst lekker je camara kennen met je kitlens de rest komt vanzelf.
Misschien is de 18mm. wel wijd genoeg voor je en heb je nog geen WA nodig. Dus een body met kit plus de 100mm. F2.8 (non L dus zonder IS) zal waarschijnlijk prima zijn idd.
Ik ben geen macro schieter (Bas wel) maar volgensmij is een tripod en wat flitsers wel aan te raden voor macro.
Een simpele flitser is maar 70 euro en doet het prima.
Over de 100mm lens. Je hebt idd een macro met en zonder IS. De beeldkwaliteit scheelt echter bijna niets, je betaald alleen bijna de helft meer voor de IS. Geen een Canon model heeft IS in zijn body. Dus als je op kleine diafragma's schiet, wat altijd wel gewenst is bij macrofotografie zul je of moeten flitsen of moeten stabiliseren met een statief. Ik zou persoonlijk beginnen met de goedkoopste zonder IS. Er is goed te leven zonder IS. Het is fijn om toch stabieler beeld te hebben bij wat langere sluitertijden, maar het is zeker geen must.
Als je uiteindelijk vind dat de 100mm niet dicht genoeg bij je onderwerp komt. Kun je ook een setje macrotubes/extensiontubes scoren.
Check deze ook even:
http://www.youtube.com/watch?v=njqTFlMiGLQ
Laatst bewerkt: 4 jan 2013