Fotografie [Deel 3]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Remco, 12 mrt 2012.

1. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Contrast is het eerste wat je gebruikt als je net begint. Lijkt in het eerste oogpunt instant-awesomeness. Ben het zelf nu (pas) een stuk minder aan het gebruiken :)

2. PineaPPle JOE

PineaPPle JOE Registered Abuser

Leuk Bevonden:
    74
    True klopt ook. Bij die ene ruïne hebt ik te veel op die hond zitten letten, omdat die er imo met een hoger contrast een stuk mooier uit komt. Die met die hond heb ik ook tinwtig bewerkingen van omdat ik bij geen van alle tevreden ben.

Saturatie raak ik vrijwel nooit aan, dat vind ik al gauw lelijk worden. En die van die baai, ook wel wat met het contrast gekut, maar de 'Na' versie van Bas is daar volgens mij al wel best een stuk grauwer dan dat het in het echt was. Sowieso met dat tropische zie ik graag wel wat kleur.

Anyways, thanks voor de tips. Dat vind ik echt chill. En ga het sowieso onthouden. Misschien nog wel even een paar opnieuw bewerken en vergelijken.

3. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Ik moest dan ook uitgaan van de JPEG die jij had gemaakt, heb het origineel niet gezien ;). Als je met lightroom werkt en je wil die hond er net ff wat meer uitlichten kan je met een brush ook de hond selecteren en daar lokaal het contrast net wat omhoog gooien.

Als je het contrast veel omhoog gooit verlies je echt heel veel detail. Alle schaduwen worden dan diep zwart ipv dat je nog wel bladeren ziet. Kleur is prima, als je het maar niet overdrijft ;)

4. Fiasco

Fiasco Big Stepper XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    5.860
    Waar zit jij vooral dan aan Gdzr? Merk dat je foto's (en die nabewerking van Pine) vaak erg zacht aanvoelen om zo maar te zeggen. Erg tof, maar bij sommige is het soms imo iets te veel waardoor het wat licht grijs begint te worden.

Ik kloot ook vaak met contrast, maar verzadiging haat ik sowieso.

5. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Laatst een filmpje gezien en sindsdien bewerk ik alles via de curve tool in lightroom. Daar kan je ook de color toning aanpassen.

6. Peter_Aragorn

Peter_Aragorn Peter AragornNL

Leuk Bevonden:
    1
  7. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.330
    Mooie foto. Die gast rechts onderin stoort me alleen. Dat is wellicht een kwestie van smaak. Kan me voorstellen dat je niet zomaar naar rechts en links kon bewegen. Of is het een bewuste keuze?

Ik heb een gear vraag. Sorry Tom. Ik zit te denken om een ND filter aan te schaffen. Nu zie ik dat Hama een variabel filter heeft van Nd2 - 400. Is dat aan te raden? Of fokt dat echt je kleurbalans en scherpte compleet op? Ik ben totaal geen pro dus een beetje minder scherp en de kleur een beetje scheef maakt me niet uit.

8. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Je witbalans raakt een beetje uit balans, wss komt er 1 kleur net wat meer doorheen dan de rest. Bji mijn B+W een beetje rode gloed over de foto. Makkelijk recht te trekken. Op wat voor lens wil je het gaan gebruiken, en waarvoor? Dan kunnen we kijken of een vari-nd wel echt nodig is.

9. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.330
    35mm 1.8. Ik wil eigenlijk gaan experimenteren met lange sluitertijden op van alles. Straatfotografie, landschap en architectuur met name. Daarnaast las ik dat je met grijsfilters ook je scherpetediepte kunt beperken waar ik ook altijd blij van word.

10. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Dat scherpte vehaal is onzin. Dat blijft hetzelfde. Je diafragma verandert namelijk niet. Maar dan maakt het niet echt uit welke je pakt. Ik zou wel een goed merk zoals B+W en Hoya. Er is nog een merk met vari nd's maar die weet ik zo niet meer. Zal het straks eens opzoeken

11. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.330
    Of het onzin is weet ik niet, maar wat er stond was dat je bij het open zetten van je diafragma eerder overbelicht. Leek me ook niet helemaal logisch aangezien de sluitertijd dan gewoon zeer kort is waardoor die overbelichting niet meer plaats vindt. Maar goed jij zegt dus dat B+W of Hoya aan te raden zijn. Hama dus niet...

12. Tom

Tom Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Nice, welk filmpje? :)

Sinds wanneer heeft diafragma iets met scherpte te maken? Als je een filter met kutglas voor je lens schroeft, kan de scherpte wel degelijk afnemen anders.

13. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.330
    Hij bedoelt scherptediepte...denk ik...

14. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Bedoel dof idd sorry voor t misverstand.

Het andere merk is Light Craft!

Laatst bewerkt: 10 feb 2013
  15. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.330
    Alrighty, thanks!

16. Peter_Aragorn

Leuk Bevonden:
    1
    nvm

Laatst bewerkt: 11 feb 2013
  17. Peter_Aragorn

Leuk Bevonden:
    1
    Oh dat was me nog niet heel erg opgevallen. Nu jij het zegt, stoort het mij ook :+ Misschien nog even weg shoppen :) Kon niet echt aan de kant nee, was überhaupt al blij dat ik van die band een fatsoenlijke foto kon maken. Er was eigenlijk geen licht. Andere fotografen hadden niks.

Opdrachtje voor school. Eerst een nieuwsbericht schrijven van een persbericht en daarna een foto/beeld erbij maken. Ikzelf ben er erg tevreden mee en ik kreeg zojuist het cijfer terug waaruit blijkt dat mijn leraren er ook wel tevreden mee zijn :) :

Depression by Peter vd Ham, on Flickr

Edit: Oh &^$&^%$(*&^, kom er net achter dat ik dubbel post...

Laatst bewerkt: 11 feb 2013
  18. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Oeh, driftevent in Warschau.....
    15000 man, pro teams en 3 dagen lang autosport in de vorm van driften.

Plus: Vrij simpel pershesjes regelen!

Twijfel, twijfel, twijfel.....

19. Peter_Aragorn

Leuk Bevonden:
    1
    Cool :) Wanneer?

20. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Eind april, zelf vervoer regelen, dus dat wordt of auto of vliegtuig.

Deel Deze Pagina