Eerlijk gezegd, het zou me niet kunnen schelen als Sony ook verplicht om de PS4 online te laten gaan en geen tweede hands games toelaat. Misschien jammer, maar het is geen dealbreaker voor mij want dit soort dingen zijn op de PC al jaren zo.
Het gaat mij om de andere dingen die al bevestigd zijn.
Indie-games komen op de PS4, bij de Xbox niet en ze zouden iets regelen maar hebben niks concreets.
De presentatie van de PS4 concentreerde zich op games. Ja, het waren vooral tech-demos, maar die tech-demos gingen wel over dingen waar gamers onder andere om geven, namelijk graphics en geluid. En ook al begonnen ze over die social media onzin, ze lieten niet de indruk achter dat ze hierdoor geen focus hadden op games.
Wat Microsoft vooral liet zien is TV integratie en Skype integratie. Waarom? Alles wat ze lieten zien is iets wat smart tv's ook kunnen en ze lieten het niet als een feature overkomen die er bij zit al leukigheidje, nee, het was het main selling point. Skype tijdens je films? Waarom zou ik dat willen? Tijdens games, ok, maar dat lieten ze niet zien. Waarom demonstreren met een film en niet met een game?
Het ging alleen maar over TV, sport en Call of Duty. Alle drie een hekel aan. Je ziet wel waar de doelgroep naar toe gaat qua marketing.
Daarentegen, Sony heeft al aangegeven dat ze niet willen dat er alleen maar shooters uitkomen op de PS4 en dat ze ontwikkelaars pushen om games te ontwikkelen met 1080p en 60fps. Naar mijn mening alleen maar goed, want er zijn teveel standaard shooters op het moment en 60fps met full HD rendering is alleen maar welkom. Dit staat recht tegenover Microsoft met hun focus op Call of Duty wat naar mijn mening veranderd is in de meest generic shooter ooit.
Kinect verplicht slaat nergens op. Ik moet een goede core game met Kinect nog vinden. Wat de PS4 gaat doen met de Eye weten we nog niet dus dat is afwachten.
Qua hardware lijkt de GPU krachtiger als de Xbox One. Je hoeft geen genie te zijn om te weten dat daardoor de PS4 grafisch meer kan. Echter, gaat dit geen bal uitmaken aangezien dit ook nooit zo is geweest in het verleden (kijk naar Xbox vs PS2).
Wat uiteindelijk gaat alles gaat bepalen zijn de exclusives. Maar de laatste jaren zijn de meeste exclusives niet zo bijzonder meer. Mocht het weer zo zijn dat de exclusives op beide platformen niet zo bijzonder zijn, dan is zoals je hierboven leest de Playstation in zijn voordeel. Microsoft zal dus met iets heel goeds moeten komen.
Klik om te vergroten...