[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. Excess-Denied

Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    169
    Oké, oké jongens idd zo had ik het nog niet bekeken en klopt had het iets wat overdreven door 'gros' te zeggen. Maar ja de vraag waar ik voornamelijk benieuwd naar was hoe jullie ertegenover stonden dat er +/- 40 JSF vliegtuigen gekocht werden in een tijd dat iedereen wat moet inleveren en dat voor een klein landje waar wij in leven. Ik vond dat toch wel een beetje een bizar nieuws item. Maar zoals Matrix al zegt zou het goed zijn als ze uitleggen waarom het er zoveel moeten zijn. :)

2. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.634
    Ik heb helaas geen verstand van defensie etc om daar zinnig antwoord op te geven. Denk dat het sowieso lastig is om zulke dingen te kunnen beoordelen vanaf de zijlijn.

En wie weet is dit inderdaad vanuit een Keynesiaans oogpunt besloten?

3. Excess-Denied

Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    169
    Uhuh idd dat is op dit moment moeilijk te beoordelen. Ik weet niks van wat dat Keynesiaans oogpunt is, maar zag dat daar een tv programma aan gewijd (zie post van NERAZZURRI) was ga ik vanavond maar eens kijken ben ik ook weer helemaal bij. :p

4. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Ik ben blij voor je dat jij in een maatschappelijke omgeving leeft waarin het blijkbaar totaal niet speelt. Ik zelf heb het eigenlijk ook te goed voor woorden en dat besef ik ook. Echter in mijn omgeving zie ik de veranderingen nu hard doorzetten:

- De winkelstraat waarin ik leef is de luxere winkelstraat van Groningen, leegstand begint een groot probleem te worden. De voormalige winkeliers zijn stuk voor stuk failliet.

- Meerdere vrienden zijn werkloos geworden. Vooral de mensen met tijdelijke contracten kunnen oprotten. Helemaal als er daarnaast gezondheidsklachten spelen.

- In 2 schrijnende gevallen gaat het om mannen met een gezin en een koophuis. Door het koophuis kom je niet in aanmerking voor bijstand maar de WW is wel eindig.

Dat soort zaken spelen meer en meer. Natuurlijk moet Nederlanders af en toe stilstaan bij wat echt noodzakelijk is. Daarnaast hebben wij een uitkeringsbeleid van k*t. Het is te gemakkelijk om er in te komen, te gemakkelijk om er in te blijven en daarnaast is het tegenwoordig heel normaal om een uitkering te hebben. Vroeger schaamde je je kapot als een uitkering had.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686...joen-Nederlanders-kunnen-niet-rondkomen.dhtml

Toch speelt de overheid hier een belangrijke rol in. Iemand stelde laatst ergens op een forum: ik snapte zelfs als 12 jarige al dat ik, als het slecht ging met mijn stad in Simcity, ik moest gaan investeren om de economie er bovenop te helpen.

De heren in de politiek lijken dat echter niet te snappen. Banen verdwijnen, bestedingen zakken en ook de algehele motivatie begint te ontbreken 'dan maar in de ww'. Kansen lijken er voor niet meer te zijn, tenminste niet zoals eerst.

Het wordt echt hoog tijd voor een omkering. Er moet een dikke streep door de EU worden gezet en gewoon weer terug naar een vrije handelszone. Daar hadden we baat bij, nu ben je zo sterk als de zwakste schakel. Daarnaast geloof ik niet in een centrale aansturing van een orgaan (Europa) wat op gebied van economie, arbeidsmarkt, huizenmarkt en cultuur per land zo verschillend is.

Het zet ook de poort open voor misbruik. Er ligt in de kamer al vanaf oktober vorig jaar de vraag hoe het kan dat ws meer dan 10.000 (!!!!!) EU ambtenaren meer verdienen dan Rutte. Omzigt trekt aan een dood paard, niemand die wat doet.

Ook grote bedrijven zoals Montesanto ruiken kansen om via Europese regelgeving verschrikkelijke zaken door te drukken zoals het recht op verstrekking van zaden voor planten en bomen.

De bizarre fraudegevallen rondom Bulgaren en Polen zijn iedereen ook wel bekend.

Rompuy de ongekozen leider van dit geheel. Welke malloot heeft het ooit verzonnen. Zonder noemenswaardige tegenstand komt hij met dit soort plannen:

https://www.brusselnieuws.be/artikel/ei-van-van-rompuy-kost-minstens-327-miljoen

Nederland is onderhand 1 van de grootste nettobetalers aan de EU en wordt tegelijk tegen gehouden om weer een eigen flexibele economie te voeren.

Nigel Farage zag dit in 2005 al aankomen en iedereen lachte hem uit. Ik zou echt graag willen dat we hier een persoon hadden een partij die weerstand biedt aan deze ziekelijke economische keuzes die er gemaakt worden. Sure Geert Wilders is tegen, maar een alternatief heeft hij ook niet,

en mbt die 6 miljard: iedereen zag het aankomen behalve Dijsselbloem natuurlijk |:-

5. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Politici leven nooit in de werkelijkheid. Laatst nog over de mantelzorg. Begon er een over dat het normaal is dat je het moet doen etc en dat je eigenlijk "verplicht" bent om het te doen.
    Dat is het punt ook niet. Gaat niet om willen maar gaat om kunnen. Tegenwoordig moet iedereen meer werken, kinderen zijn vaker thuis omdat alle opvang duurder word en dan ook nog 3/4 dagen in de week voor je 80 jarige moeder zorgen? Dat werkt gewoon niet. En dan stempelen ze het gewoon af dat mensen lui zijn en niet willen. Belachelijk voor woorden. Heb toen 1 Vandaag maar afgezet.

6. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Alles is relatief hè.

7. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.634
    Ik heb je post gelezen, en het zou inderdaad bizar zijn als ik geen gevallen ken van faillissementen, ontslagen of bijstandsgevallen. Dus nee, ik leef niet in een maatschappelijke omgeving waar dit niet voorkomt.

Maar dan nog vind ik dat het sociale vangnet in Nederland ongekend is. Serieus, realiseer je eens hoe goed je het hebt.

Nederlanders zijn na Luxemburgers het meest welvarende volk van Europa (anno 2011 ten minste, zal niet heel veel veranderd zijn). Dat lijkt iedereen te beseffen behalve Nederlanders zelf. En dat stoort mij mateloos, dat geklaag en gesteun.

Als je een dak hebt, stromend water, educatie en aangesloten bent op het stroomnet behoor je al tot de rijkste 10% van de wereld. Hard to believe voor sommigen geloof ik.

PS, je Simcity argument begrijp ik niet echt. Tenzij je gaat beweren dat de economische modellen uit SimCity toepasbaar zijn op Nederland?

8. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Nou, het hele programma was niet perse aan dát standpunt gewijd, maar het ging wel allemaal over dit onderwerp, en die ondervraagde (Ewald Engelen) zei veel wat mij als non-econoom ontzettend logisch leek.

9. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.634
    Dat heb je natuurlijk al snel, met alle respect, als non-econoom. Vat dit trouwens niet als belediging op, ben zelf ook een redelijke non-econoom dus ik heb ook al snel bij zulke programma's dat ik denk 'ja die kerel heeft eigenlijk wel gelijk'. Want je hebt natuurlijk al snel dat zulke programma's op 1 standpunt sturen.

10. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.775
    Ik denk dat je het vooral per geval moet bekijken. Ik moet wel zeggen dat ik er sinds de euro ook op vooruit ben gegaan, al lijkt het misschien niet altijd zo. Ik heb een eigen PC, 360, dikke TV, Smartphone, teveel games, meer van dat soort zaken. 15 jaar geleden moesten mijn ouders nog vechten voor elke cent waar ze recht op hadden, dat is nu wel anders. En als ik om mij heen kijk hebben zelfs de een ouder gezinnen bij mijn ouders in de straat het niet slecht. Ok, dan moet je niet een GGZ patient hebben die een buurvrouw zwanger maakt, maar goed. Voor de rest hebben een hele boel mensen in mijn omgeving niet te klagen, zelfs niet de mensen die hier nu het huis uit gezet worden ivm nieuwbouw. Die krijgen een oprotpremie van 5.000 euro, waar je genoeg mee kan. En bovendien is Sneek nog druk aan het verbouwen overal, deels door overambitieuze gemeente en woningbouw mensen, maar goed. Ben het er over het algemeen wel mee eens dat we in Nederland geen recht van klagen hebben.

Mijn grootmoeder zei het ooit eens wijs: Kijk naar je minder, dan heb je geen hinder. :b:

11. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.634
    En dan?

12. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    En dan hebben sommige mensen meer reden tot klagen dan anderen :+

13. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.775
    Precies, wat nu lijkt het voor veel mensen alsof iedereen het slecht heeft en dat is niet waar. Mijn ouders, ik en mijn broertjes moeten ook wel op de centen letten, maar we kunnen ons tot nu toe nog prima redden.

14. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    In Nederland heeft vrijwel niemand het echt slecht.

Je hebt het hier hoogstens slecht in verhouding tot je buren

15. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.634
    Idd, wanneer is er voor het laatst iemand echt verhongerd in Nederland? Zouden daar gegevens van zijn? :9

16. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Ik kon vanmiddag pas om half 3 naar de Bakker Bart omdat een migratie niet helemaal lekker verliep

telt dat?

Los daarvan moeten we ook niet bagatelliseren hoe krap sommige mensen het in NL hebben

Het is allemaal relatief en er zijn genoeg mensen die elke dag bergen stress hebben en hun kinderen bij wijze van droog brood moeten voor zetten. Alle lijden is natuurlijk maar relatief maar leuk is anders

Laatst bewerkt: 14 jun 2013
  17. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Mijn Simcity argument was bedoeld om aan te geven dat zelfs een 12 jarige snapt dat je in deze tijden moeten investeren.

Het sociale vangnet is juist het probleem in dit land. Een tijdje terug plaatste ik deze links al:

http://www.denhaagtekijk.nl/Bijstand-volkskrant/article1.jpg
    http://www.denhaagtekijk.nl/Bijstand-volkskrant/article2.jpg
    http://www.denhaagtekijk.nl/Bijstand-volkskrant/article3.jpg
    http://www.denhaagtekijk.nl/Bijstand-volkskrant/article4.jpg

Dat moet gewoon niet kunnen. Ook in mijn omgeving ken ik meer mensen die onterecht nog een uitkering krijgen dan terecht. En voor allemaal geldt dat er meer een stok achter de deur moet zitten.

Maar ook daar heeft de overheid een rol in. Zorg dat er weer werk komt, zorg dat werken weer aantrekkelijk wordt en geef het vertrouwen weer terug.

18. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.775
    Dat 17 jarige kneusje die in Nieuw Vennep mensen gegijzeld hield gaat aangifte doen. Omdat hij een dwarslaesie heeft opgelopen door een politiekogel, dankzij zijn eigen agressieve en gewapende gedrag. :emo: Check beelden RTL maar. Politie en slachtoffers mogen ook niet veel meer zeg. :emo:

19. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.634

Ja hoor, alle geniale economen zijn hierover al jarenlang aan het discussiëren of het Keynesiaans model werkt, dus zo simpel als jij het probeert te brengen ligt het echt niet...

Over de bijstand: ik heb nooit gezegd dat dat goed ingeregeld is, ik zeg alleen dat de bijstand puur gezien wel een teken is dat het in Nederland goed geregeld is voor mensen die het minder hebben. Dus ik snap niet wat je punt is met die linkjes? Sterker nog, ik vind dat die verhalen juist mijn punt bevestigen: het sociale vangnet is Nederland is ongekend.

Zo las ik gisteren trouwens een bericht van een straatveger die 2 jaar geleden was ontslagen wegens bezuinigen. Nu zat ie in de bijstand en moest ie verplicht werken als... juist ja, straatveger :emo:.
    Maar dan wel voor 400 euro minder... Belachelijk.

20. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Waar je echt niet aan moet denken is dat je een situatie als in Spanje krijgt waar je niet alleen veel te veel mensen hebt die afhankelijk zijn van een uitkering maar ook gewoon nog eens geen enkel perspectief op werkt voor ze hebt

wat dat betreft zitten wij ook nog enigzins in een luxepositie aangezien wij in sommige sectoren nog zoveel vraag naar arbeid hebben dat we arbeidsmigranten uit Spanje en Oost Europa halen

maar ben het wel met Kevf eens dat een uitkering er moet zijn voor iemand die hem echt nodig heeft. En dat misbruik van sociale voorzieningen echt heel heel onaantrekkelijk moet worden gemaakt

dat hoorde ik ook op Radio 1. Daar is wel echt iets verkeerd gegaan inderdaad.

Maar in principe sta ik daar wel achter, als je kan werken voor je uitkering is daar niets op tegen (en tegelijkertijd moet je natuurlijk aan ander werk geholpen worden, daar schort het ook nog wel eens aan.)

Laatst bewerkt: 14 jun 2013

Deel Deze Pagina