Niet alles van Murakami hoor, ze zijn echt niet allemaal goed. Wel De Opwindvogelkronieken, Kafka op het Strand, 1q84-trilogie en het korte verhalen boek De Olifant Verdwijnt. Geen idee welk genre het onder valt, niet echt specifiek naar mijn gevoel.
Maar goed Dulle, ben je er klaar voor: (overal de NL versie van, als je in het Engels wilt zal ik het wel even opzoeken)
Fantasy:
- sowieso jouw lijstje is ook een beetje mijn lijstje, met Eragon, Noorderlichttrilogie, Nicolas Flamel, De Dwergen, Verboden&Verbannen etc
- Zwarte Magierstrilogie, Trudi Canavan
- Lord of the Rings, ofcourse
- Lorien Legacies, Pittacus Lore
YA/Dystopia:
(15+, dus hoofdpersoon is altijd een tiener, maar erg leuke en spannende series)
- Hongerspelen trilogie, Suzanne Collins
- Divergent trilogie,
- Gone-serie, Michael Grant
- Legend trilogie, Marie Lu
- Percy Jackson-serie, Rick Riordan
- Eon/Eona, Alison Goodman
- Grijze Jager serie, John Flanagan
- The fault in our stars, John Green
Romans: (denk ik, geen idee waar het precies onder valt)
- Murakami boeken dus
- gehele collectie van Carlos Ruiz Zafon
(Schaduw van de Wnd, Spel van de Engel, Gevangene van de Hemel, de Nevelprins, Middernachtspaleis, Septemberlichten)
- gehele collectie van Markus Zusak
(Boekendief, de Boodschapper, Honden huilen niet)
literatuur:
- Donkere Kamer van Damokles, Willem Frederik Hermans
- Ontdekking van de Hemel, Harry Mulisch
- De Aanslag, Harry Mulisch
- Nooit meer slapen, Willem Frederik Hermans
- Hersenschimmen, Bernlef
- Huis van de Moskee, Kader Abdolah
Oorlog:
- Band of Brothers, Stephen E. Ambrose
Dat is het voor nu, geen idee of de mensen hier het wat vinden, zitten niet echt meisjesseries tussen (en voor wie ze wel wil weten moet je het maar zeggen
)
Het is trouwens ook lastig om Fantasy en YA onder te verdelen, aangezien het in de meeste gevallen praktisch dezelfde soort boeken zijn, het enige verschil met YA is het feit dat de hoofdpersonen tieners zijn. Series als Lorien Legacies, Nicolas Flamel, Noorderlichttrilogie, Zwarte Magierstrilogie, vallen eigenlijk ook onder YA, maar ook omder fantasy.
Klik om te vergroten...