[Algemeen] Boeken [Deel 4]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door DulleNL, 7 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik krijg na lang lezen alleen soms droge ogen (lenzen) maar verder nooit ergens last van, zelfs nauwelijks van lang lezen op mijn iPad. ;)

2. DulleNL

DulleNL I'm a little teapot Magic Member

Leuk Bevonden:
    313
    Hey, het is niet alsof al die boeken HP klonen zijn! :+ Ze lijken er eigenlijk in de verste verte niet op.

En ik was niet eens van plan om dat lijstje te posten. Ondanks dat het mensen helpt, en precies is wat ze vragen doen jullie altijd onaardig. :'-(

3. Named

Named Named

Leuk Bevonden:
    7
    Misschien moeten we een start post maken met aanraders van members per genres. Nooit begrepen waarom jou standaard lijstje er niet in stond, en wel onze hippe xbw reading groep :)

4. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Good point.

Come at me! Iedereen, post je aanraders ongeacht het genre en vermeld het genre erbij. Dan gaan die aanraders vanaf het volgende deel het Reading clubje vervangen.

Zou ik er dan ook bij zetten door wie het is aangeraden? Ik weet niet of sommige mensen daar waarde aan hechten. 'Oh Dulle raadt het aan? Laat maar zitten dan'

5. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.734
    Murakami moet bovenaan staan. :+

6. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Iets specifieker mag ook wel. :+ Ik kan moeilijk zeggen ALLES VAN MURAKAMI. Welk genre is het? Maakt niks uit KOOP HET GEWOON.

7. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.734
    Alles van Murakami inderdaad. Omdat alles van Murakami awesome is.

Behalve Norwegian Wood (even Yellow gek maken). :+

8. Martijnn

Martijnn Disco disco, good good!

Leuk Bevonden:
    764
    Okée Dulle, ik zal iets specifieker op het genre ingaan. Ik wil graag een boek wat zich afspeelt in de ruimte of iets met ruimtereizen.

En een leuk boek op een tropische locatie, of iets van Hawaii bijv en stranden. Met leuk bedoel ik geen horror/thriller.

En een boek dat gaat over een reis naar Amerika.

Ben zojuist zelf spontaan begonnen aan het schrijven van een verhaal, ik heb het nog nooit gedaan dus totaal geen ervaring mee maar het is eigenlijk best leuk :eek:

Klein stukje

- James en zijn vrouw Melissa zijn gisteren aangekomen op Hawaii waar ze hun vakantie gaan houden. Ze wilden altijd al naar dat mooie tropische eiland en

eindelijk zijn ze er. In het dagelijks leven is James advocaat en Melissa werkt als serveerster in een luxe hotel in hartje New York, Manhattan. Zelf wonen zij

ook op Manhattan in een mooie maisonette op de 20e verdieping, het uitzicht is geweldig. Het vrijheidsbeeld is zelfs te zien vanuit hun luxe maisonette. -

Het mooie eiland Hawaii, gelegen in de grote oceaan. Het is 7 uur in de ochtend en James ziet de zon opkomen terwijl hij in zijn strandstoel zit. Hij strekt

zich eens flink uit en neemt een slok van zijn koffie. 'James!!' roept Melissa, "zullen we een strandwandeling maken vandaag'? James bedenkt zich geen seconde

en springt uit zijn strandstoel. Ze hebben een luxe appartement gehuurd dat zowat aan het strand gevestigd is, het is letterlijk op steenworp afstand van het

mooie goudgele strand. James draait snel de deur van hun appartement op slot en samen gaan ze er vandoor. Het is prachtig hoe de zon weerspiegeld in het

heldere blauwe water, er staat een lichte bries en de temperatuur is al opgelopen tot 20 graden. James en Melissa zijn niet te enige die al zo vroeg wakker

zijn, verderop loopt nog een stelletje en her en der spelen er kinderen op het strand.

Ik vind het wel lastig hoe ik het verhaal moet vertellen, uit de eerste persoons, of derde persoons? Wat voor manieren zijn daar eigenlijk voor.

Laatst bewerkt: 20 jun 2013
  9. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Niet alles van Murakami hoor, ze zijn echt niet allemaal goed. Wel De Opwindvogelkronieken, Kafka op het Strand, 1q84-trilogie en het korte verhalen boek De Olifant Verdwijnt. Geen idee welk genre het onder valt, niet echt specifiek naar mijn gevoel.

Maar goed Dulle, ben je er klaar voor: (overal de NL versie van, als je in het Engels wilt zal ik het wel even opzoeken)
    Fantasy:

- sowieso jouw lijstje is ook een beetje mijn lijstje, met Eragon, Noorderlichttrilogie, Nicolas Flamel, De Dwergen, Verboden&Verbannen etc
    - Zwarte Magierstrilogie, Trudi Canavan
    - Lord of the Rings, ofcourse
    - Lorien Legacies, Pittacus Lore

YA/Dystopia:
    (15+, dus hoofdpersoon is altijd een tiener, maar erg leuke en spannende series)
    - Hongerspelen trilogie, Suzanne Collins
    - Divergent trilogie,
    - Gone-serie, Michael Grant
    - Legend trilogie, Marie Lu
    - Percy Jackson-serie, Rick Riordan
    - Eon/Eona, Alison Goodman
    - Grijze Jager serie, John Flanagan

- The fault in our stars, John Green

Romans: (denk ik, geen idee waar het precies onder valt)
    - Murakami boeken dus
    - gehele collectie van Carlos Ruiz Zafon
    (Schaduw van de Wnd, Spel van de Engel, Gevangene van de Hemel, de Nevelprins, Middernachtspaleis, Septemberlichten)
    - gehele collectie van Markus Zusak
    (Boekendief, de Boodschapper, Honden huilen niet)

literatuur:

- Donkere Kamer van Damokles, Willem Frederik Hermans
    - Ontdekking van de Hemel, Harry Mulisch
    - De Aanslag, Harry Mulisch
    - Nooit meer slapen, Willem Frederik Hermans
    - Hersenschimmen, Bernlef
    - Huis van de Moskee, Kader Abdolah

Oorlog:

- Band of Brothers, Stephen E. Ambrose

Dat is het voor nu, geen idee of de mensen hier het wat vinden, zitten niet echt meisjesseries tussen (en voor wie ze wel wil weten moet je het maar zeggen :p)

Het is trouwens ook lastig om Fantasy en YA onder te verdelen, aangezien het in de meeste gevallen praktisch dezelfde soort boeken zijn, het enige verschil met YA is het feit dat de hoofdpersonen tieners zijn. Series als Lorien Legacies, Nicolas Flamel, Noorderlichttrilogie, Zwarte Magierstrilogie, vallen eigenlijk ook onder YA, maar ook omder fantasy.

10. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het ligt eraan welke kant je op wilt met het verhaal. Heb je echt een hoofdpersoon zou ik het wel vanuit diegene schrijven, maar je kunt het voor de rest wel vanuit de derde persoon vertellen. Wat je nu hebt geschreven klinkt erg afstandelijk, meer een uiteenzetting dan een verhaal zegmaar. Ik denk dat je gewoon moet gaan beginnen met schrijven, wat ervaring op doen etc. Ik denk dat het moeilijkste is met het schrijven om het vloeiend te laten lopen. Zinsopbouw, interpunctie en dat soort dingen.

Edit: ohja dubbel :+

11. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Misschien dat ik anders de boeken die onder meerdere categorieën vallen dan dus ook in meerdere categorieën zet.
    Voor Murakami zet ik dan de boeken erin die jij noemde. Als iemand anders vindt dat er nog meer moet van die gozert hoor ik het wel.

Wat vind jij? Erbij zetten wie de boeken aanraadt? Zou iemand daar waarde aan hechten (als je weet dat je dezelfde smaak hebt)? Of is het handig om op die manier te zien of meerdere mensen hetzelfde boek aanraden? Of is het overbodige info?

12. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja zou je ook kunnen doen. Ik denk erbij zetten wie het aanraadt is ook wel handig. Ik kan wel allerlei boeken aanraden, maar misschien zijn ze allemaal slecht (bij wijze van spreken, is namelijk niet zo :+) en als meerdere mensen een boek aanraden weet je dat het wel goed zit. Zelfde met dat lijstje van jou. Na 1/2 series daar van te hebben gelezen wist ik wel dat we wat fanntasy betreft een beetje dezelfde smaak hebben dus dan zou ik sneller een boek kiezen die jij ook hebt gelezen. ;)

13. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Dan zal het er zo denk ik uit gaan zien. Nog even kijken hoe ik de YA's ga aanpakken. Ze alleen bij YA zetten is me iets té algemeen, maar ze overal dubbel zetten is misschien wat... dubbel?

Hieronder een lijst met boeken wat je door mede XBW-ers wordt aangeraden. Heb je zelf ook nog tips? Wees niet bang en post ze. Iedere tip wordt in deze lijst opgenomen. Post gewoon de titel van het boek + het genre, en ik zorg voor de rest.

Here we go.

Fantasy

Young Adult (YA)

Roman

Ik zeg het nu maar alvast: IEDEREEN mag boeken aanraden. Voel je niet geïntimideerd doordat in het begin vooral 2 bepaalde namen er opstaan. Zorg zelf voor meer variatie en draag je eigen aanraders voor! :+
    Zie je een fout en ben je het niet eens met een genre waar een boek staat, laat het weten!

14. Named

Named Named

Leuk Bevonden:
    7
    Naam ook wel handig als men iets meer informatie over de serie wilt of vragen. Daarnaast kunnen we misschien een stem houden om een toplijst te krijgen al zal het formaat afhangen van hoeveel boeken mensen aanraden. Bijvoorbeeld dat je per genre er 3 kan kiezen met je eerste keus dubbele punten.

Edit: XBW Book Awards, most prestigious price available for any writer in the world!

15. Modder-Eter

Leuk Bevonden:
    8.734
    Modder vote voor Opwindvogelkronieken.

Daarnaast een vote voor De Schaduw van de Wind van Zafon. :)

Stop die laatste ook maar gewoon onder Roman. :p

16. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Haha, en dan gaan wij met zijn allen naar de schrijver toe om de award te geven! :+

Per genre 3 kiezen is een beetje karig, als die persoon vrijwel alleen maar dat genre leest en heel veel aanraders heeft. Zou het niet beter zijn om het vrijblijvend te laten en iedereen zelf te laten beslissen wat en hoeveel hij/zij aanraadt?

En met de polls van een paar pagina's terug zijn we er ook achter gekomen dat niet genoeg mensen posten om tot een echte consensus te komen, dus werken met punten heeft dan geen meerwaarde als bv. maar 2 man op een boek stemmen.

edit: Ik verplaats de lijst alvast naar de startpost en vanaf het volgende deel verwerk ik het wat mooier in de post. Eigen kopje enzo. :p Ik blijf het nu natuurlijk wel al bijwerken, dus kom maar op.

17. Named

Named Named

Leuk Bevonden:
    7
    Martijn als je echt bezig wil schrijven moet je proberen de 50.000 woorden in 30 dagen challenge te doen. Heb dat zelf ook nog op me lijstje staan om een keer te proberen.

18. Martijnn

Martijnn Disco disco, good good!

Leuk Bevonden:
    764
    Tnx voor de tip!

19. Killamonkey

Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.960
    Same here. Kennis van me heeft dat gedaan en is echt pittig 8)

20. Named

Named Named

Leuk Bevonden:
    7
    Nou beste dames en heren,

Jullie jaloers maken met de mooie bergen heeft me wat slechte karma gebracht.

http://www.ctvnews.ca/canada/calgar...flooding-prompts-state-of-emergency-1.1333791

Dus helaas zijn de wegen gesloten sinds de bruggen weg zijn en hele stukken wegen vergaan zijn. Verder is de buurt tegenover mijn straat in evacuatie gesteld, en zal het dus chaos zijn om thuis te komen.

Wel een voordeel aan dit verhaal onze highway divisie heeft weer 6 maanden werk te pakken aan reparaties :)

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina