Naar NZ.
Studeren kan altijd nog.
Maar je hebt wel gelijk, wil je een beetje succesvol worden is een hbo studie wel nodig.
Volgens mij word je daar nog zelfs succesvoller mee dan als je een wo studie hebt.
Ik geef Matrix gelijk. Je moet sterk de arbeidsmarkt in je achterhoofd hebben wanneer je voor een studie gaat imo. Ik doe nu Sociale Geografie en Planologie, met de enkele reden dat de studie me 'wel leuk leek'. De studie is interessant, maar meer ook niet. Vaak vaag gebabbel en de mogelijkheid voor een baan of uberhaubt iets wat je er later mee kan doen is beperkt en trekt mij eigenlijk totaal niet aan. Maar dat heb ik met alle studies bijna, als ik er nog niet aan begonnen ben lijkt t me dope en interessant, en zodra ik er aan begin is t maar een dikke meh (rechten wo en commerciele economie hbo hiervoor gedaan).
Ik rag nu maar mn laatste jaar snel af zodat ik een academisch papiertje heb zodat ik sws van de schuld af ben. Qua minor wil ik nog wel totaal iets anders doen. Daar moet ik wel even goed over nadenken en dit keer wel de arbeidsmarkt in mn achterhoofd houden. Want zo simpel van ach je hebt een academisch papiertje dus je vindt makkelijk een goed betaalde baan, is het verre van niet.
De meeste afgestudeerde wo studenten hebben geen tot zeer weinig werkervaring. Waarom zou een bedrijf dan die student prefereren boven een hbo student, die veel meer werkervaring heeft opgedaan adhv meerdere stages? Ik kan zelf ook wel een stage doen met mijn studie, alleen enkel onderzoek of gemeenteshit. Trekt me totaal niet. Ik kon wel bij Blammo lopen, wilde dat erg graag, kon niet doorgaan helaas. Maar als ik daar stage zou lopen, had mn studie dit alsnog niet geaccepteerd. Maar fok it dacht ik, ik vind werkervaring opdoen 100x belangrijker.
Waarom? Ik zie het gewoon overal om mn heen. Bijv bij mn zus. Heeft eerst hbo gedaan, 2 stages gedaan, en ze rolt er zo in. Heeft dankzij dat nu een goeie baan, en studeert daarnaast nu wo om de academische 'kroon' te behalen. Zo stroom je, met je opgedane werkervaring, veel makkelijker naar hogere segmenten in de arbeidsmarkt. Ik zie het zo gebeuren. Bij vrienden om me heen ook. Hbo studie, stage gelopen, nu ergens een baan. Whop. Andere vrienden, doen allemaal wo, ook allemaal studies die hun wel leuk leken, maar hebben nog niks bereikt, studie loopt zelf slecht, weinig discipline, met tevens zorgen voor de arbeidsmarkt later.
Bij mij? Enkel 6jr werkervaring in een supermarkt, en enkel een academisch papiertje straks. Welk bedrijf wil me in godsnaam aannemen? Heb 0 werkervaring en zo kom ik niet op de arbeidsmarkt. Dus ik ga binnenkort iets radicaals veranderen aan mn studie (andere minor) en ik ga als een idioot solliciteren voor een stage ergens weer, kan me geen fuck schelen dat mn studie het niet accepteert. Andere kennissen om me heen zijn afgestudeerd (master criminologie), 0 werkervaring. Worden ze ergens aangenomen? Nope.
Dus ik geef Matrix zwaar gelijk. Irriteer me aan mensen op mn studie die geen ene reet uitvoeren en zoiets hebben van 'ach, boeiend, als ik straks een academisch papier heb dan word ik toch rijk en krijg ik een goeie baan, maar nu eerst lekker zuipen' Yeah right. 0 discipline, niks.
Dezelfde, lakse houding heeft me gebracht waar ik nu ben. En ik baal. Maar no way dat ik weer een hbo'tje ga doen, dat weet ik zeker. Heb al bijna een jaar op hbo gezeten, commerciele economie, en het was vreselijk. Kinderen in de klas, mensen die van mbo afkomen en volledig debiel zijn (no offence people), en de discipline straalt bij de meesten nergens vanaf. Alleen maar gekut en gezuip. Bekijk de studies op Hogeschool Inholland Alkmaar eens. Allereerst wordt Alkmaar zelf gepresenteerd als feest en zuipstad. Daarna komt de echte info van een studie. Dat zegt al genoeg toch? Commerciele economie was qua inhoud ook pure bagger, no way dat ik weer dagenlang in een klas ga ruften en woordjes Engels en Nederlands ga leren. Dus ik denk dat ik hoogstens nog een LOI hbo studie ga ondernemen naast mn huidige studie.
Als ik zeg tegen mensen die mij niet kennen wat ik studeer, kijken ze me aan van 'wut'? En, to be fair, ik kan het geeneens uitleggen wat ik nou doe
. Het is volstrekte belachelijkheid. Hetzelfde met 80% van de werkgevers. Die weten het ook totaal niet (linkje info..
http://www.uva.nl/onderwijs/bachelo...anologie/sociale-geografie-en-planologie.html).
Daarnaast zijn de toekomstperspectieven die de studie naar voren brengt (zie link) tevens belachelijk. Een baan bij de VN? Yeah right. Ik ben aardig aan de pessimistische kant tegenwoordig, en dit is waarschijnlijk ook de verkeerde instelling. Maar ik heb nou al zoveel shit gedaan, en ik weet nog steeds niet wat ik precies wil. Wat ik wel weet is dat ik nu baal, en dat ik er zsm wat aan ga doen. Sta al ingeschreven bij de loopbaanorientatie en hoe je beste kunt solliciteren etc. cursussen van de UvA. Daarnaast ga ik voor een minor kijken in een volstrekt andere studierichting en tevens alles en iedereen contacten over een stage + nog kijken voor een LOI cursus of iets in deeltijd. Maar eerst is zelfbesef en zelfreflectie nodig. Leg ik dit uit aan mn studiegenoten, lachen ze erom. 'Ahjoh boeiend'. Ga je anders zo ff mee naar de kroeg, ff pilsie doen?'
Lachen man, dat studeren.
Klik om te vergroten...