Ik denk dan ook wel dat sommige spelers die nu geselecteerd worden op de langere termijn best wel goed kunnen worden hoor. Dat denk ik overigens niet van Willems, maar dat even terzijde.
Het gaat erom dat er in mijn beleving spelers worden geselecteerd die gewoon niet goed genoeg zijn op dit moment (of dit nooit zullen zijn (Schaken)). Het is niet erg als je niets beters hebt, maar dat is er wel. Alleen Louitje denkt dat het 1995 is en dat je met jonge spelers en wat oudere kan meedoen. Dat kan niet, want het is geen clubteam, maar een nationaal team. Daar behoren alle spelers al goed te kunnen voetballen. Bij een clubteam kun je als coach spelers kneden en zien groeien. Daar is een nationaal team niet voor, daar horen de beste spelers geselecteerd te worden. Als je dan met buitenspelers wil opereren, dan moet je niet ouwehoeren over vorm en fitheid, maar over welke speler gewoon het beste is. Een Schaken in bloedvorm is niet half zo goed als een Elija uit vorm. Van Basten was ook niet in vorm in 1988. Gisteren heeft Schaken tegen een stel hoveniers gevoetbald, hij kreeg alle ruimte om voorzetten te geven en het was een groot drama. Al had je 10 Köllers neergezet in het strafschopgebied, dan nog hadden ze hem er niet in kunnen koppen. Dat is toch triest?
We hebben genoeg goede voetballers (niet van het niveau om echt mee te kunnen op dit moment, vooral verdedigend), maar die worden thuisgelaten. Want, aldus Louitje, je moet wel spelen bij je club. Al heb je nog niet de helft van het benodigde niveau in je flikker, je krijgt gewoon dat Oranje shirt aan.
Laatst bewerkt: 11 sep 2013