Amsterdam – Direct na het sluiten van de transfermarkt daalde voor het eerst hevige kritiek neer op de nieuwe Ajax-leiding. De hoofdstedelijke trots zou door een gebrek aan slagkracht de landstitel hebben vergooid, het lachertje van de Champions League worden en de Fluwelen Revolutie kon als mislukt worden beschouwd. Directeur voetbalzaken Marc Overmars lacht om zoveel opportunisme. „Wij weten heel goed waar we mee bezig zijn, roeien alleen tegen de stroom in.” TeleSport legde de 86-voudig international een aantal stellingen voor.
Ajax is de grote verliezer van de zomer. Door het vertrek van Christian Eriksen, Toby Alderweireld en een gebrek aan slagkracht op de transfermarkt kan Frank de Boer de landstitel vergeten?
„Spelers van het niveau Christian Eriksen liggen niet voor het oprapen. Je kan Dusan Tadic voor miljoenen kopen, maar zo’n handelwijze past niet in onze filosofie. Nu kijken we eerst of we zelf een vervanger in huis hebben en anders schakelen we naar een betaalbaar alternatief met potentie. We zijn bezig geweest met Filip Djuricic van Heerenveen. Die voelde zich niet happy in de positie waarop Frank de Boer hem wilde laten spelen bij Ajax. Dan houdt het op en Djuricic vertrok naar Benfica. Mijn hele leven heb ik al de naam gierig te zijn, maar ik zou niets liever dan veel geld uitgeven voor een jonge, talentvolle speler met geweldige kwaliteiten. Marco van Ginkel was zo’n uitzondering op de regel. In mijn tijd zou Ajax het vertrek van Dennis Bergkamp en Wim Jonk niet kunnen opvangen. Is gelukt. Later hetzelfde verhaal met Jari Litmanen en ook dat lukte. Schrijf Ajax niet af.”
De Ajax-directie doet niets anders dan de visie van Johan Cruijff ten uitvoer brengen.
„Ja, het is de visie Cruijff, maar ook van Frank de Boer, Wim Jonk, Dennis Bergkamp en Marc Overmars. We leiden spelers op om ze te verkopen. Maar dan moeten de jongens daarachter wél goed genoeg zijn om de opengevallen gaten op te vullen. En dat is nu gewoon niet zo. Niet voor niets zijn het bijna alleen de buitenlanders als Viktor Fischer en Christian Eriksen die de stap van de A-junioren naar het eerste hebben gemaakt. Daarom moet er een inhaalslag worden gemaakt en werken we met een ’gouden lijst’. Daarvan hebben we Nathan Leyder, Vaclav Cerny, Riechedly Bazoer, Markus Bay, Sam Hendriks, Ottar Magnus Karlsson en Anwar El-Ghazi gehaald. Twee of drie van hen gaan niet alleen het eerste halen, maar ook de top. Zo niet, dan mag mijn kop eraf. Door naast op te leiden goed ’door minpunten van jonge spelers heen te kijken’ zwemmen we anders dan alle andere vissen, zwemmen we tegen de stroom in. Dusan Tadic is nu niet meer te halen, maar hadden we twee jaar geleden van FC Groningen moeten kopen of nog eerder… En Nacer Chadli had de dag na de bekerwedstrijd tegen AGOVV van ons moeten zijn. We moeten spelers niet meer dood scouten, want daar zijn we in Nederland goed in. Als we de vruchten gaan plukken van de hervormingen in de opleiding en de jong aangetrokken spelers doorbreken, als alles samenvalt, kunnen we stunten in Europa.”
Ajax is bereid in de winterstop de portemonnee te trekken om de vierde landstitel op rij veilig te stellen.
„Zeker. Financieel kan het ook. Als iets niet functioneert – je kan niet allemaal voltreffers hebben – zullen we niet schromen aankopen te doen. Zeker als dat de kans op de landstitel vergroot. Je krijgt niet de tijd om te wachten tot de 16-jarige talenten 19 jaar zijn. Het kampioenschap blijft het belangrijkste omdat het een plaats in de Champions League oplevert. Ik wil dat Ajax ieder jaar in die vissenkom in Monaco ligt. Dat is voor de continuïteit van de club belangrijker dan een keer overwinteren in de Champions League. Aan de andere kant was mijn drive om voor Ajax te kiezen, dat we willen stunten in de Champions League. We worden weleens voor gek verklaard, maar we geloven in onze Europese kansen als alles samenvalt. Nu wordt het moeilijk, maar dat zou het ook zijn met Eriksen en Alderweireld in de ploeg. We kunnen het nu zelfs in Nederland moeilijk krijgen als twee of drie spelers voor langere tijd wegvallen.”
Bij Feyenoord was het na twee duels crisis en bij Ajax is – voor speelronde zes en na het sluiten van de transfermarkt – ’de Fluwelen Revolutie mislukt’. Het opportunisme regeert.
„De opmerking dat de Fluwelen Revolutie is mislukt, zat er natuurlijk aan te komen. En misschien zit er eens een minder jaar tussen, dat kan. En als je Feyenoord ziet: die club is tweede en derde geworden. Die prestatie is nog knapper dan dat Ajax kampioen werd. Ik kan niet bij Feyenoord in de keuken kijken, maar men heeft alleen Graziano Pelle kunnen kopen en komt van zó ver. Voor mij is het opportunisme totaal onverklaarbaar.”
Een of twee miljoenenaankopen hadden Ajax wel een goede kans gegeven tegen FC Barcelona en AC Milan.
„Al hadden Filip Djuricic, Dusan Tadic én Marco van Ginkel wel meegespeeld, dan was FC Barcelona nog van een andere orde. Met één of twee miljoenenaankopen hadden we ook niet van FC Barcelona gewonnen.”
Het kapitaal moet op het veld staan en niet op de ABN-Amro-rekening.
„We stoppen ons geld in de opleiding, de scouting in en om Amsterdam, in buitenlandse toptalenten en we zullen in de winterstop direct inzetbare spelers halen als dat moet. Nogmaals, als iemand duidelijk een meerwaarde is, schromen we echt niet om een flinke som op tafel te leggen. Dat hebben we bij Marco van Ginkel wel bewezen, voor wie we meer wilden betalen dan Chelsea. En we hebben dat geld dankzij het nieuwe beleid nu ook. De financiële situatie is goed. Luciano Narsingh had hier – en niet bij PSV – gezeten als we er in de zomer van 2012 financieel net zo hadden voorgestaan als nu. Maar ondanks ons eigen vermogen zullen we nooit kopen om het kopen, simpelweg omdat wij niet meer willen werken zoals in het verleden bij Ajax is gebeurd. Natuurlijk kun je Luis Suarez voor 22 miljoen euro verkopen, maar als je ook Albert Luque hebt gehaald met een jaarsalaris van 2,1 miljoen euro netto, bruto maal twee en dan vier jaar. Dat is ruim 16 miljoen hè, foetsie. Om over Miralem Sulejmani maar niet te praten.”
„Ons beleid is geen zuinigheid, want wat wij met die jonge buitenlandse spelers doen, durft geen enkele andere club. Betalen zij vijf ton of meer voor een speler die 16 is? Viktor Fischer kostte 1,8 miljoen euro, maar had je hem eerder gekocht, dan had je hem voor drie ton. ZuidAmerika hebben we laten varen, omdat rechten van spelers vaak in het bezit van meerdere mensen zijn. De landen waar we wel kunnen scoren – België, Denemarken, Zweden, IJsland en een aantal Balkanlanden – hebben we heel goed in kaart en daar zullen we vol induiken. Hoe kan het in godsnaam dat in IJsland waar 300.000 mensen wonen zoveel goede spelers doorbreken? Dat heeft met mentaliteit te maken. In verhouding met andere clubs hebben we heel veel geld voor dit soort spelers over.”
„We hebben twee nieuwe jeugdscoutmanagers aangesteld voor de samenwerkingsverbanden met de Amsterdamse amateurclubs. Ook de commissarissen vinden dat Amsterdam weer ons terrein moet zijn. Wanneer breekt er weer eens een Amsterdams straatschoffie door? En daarnaast volgen we het buitenlandse spoor. Ik weet wel dat sommigen zeggen: moet dat nou al die buitenlanders? Maar we hebben 240 spelers in de opleiding. We hebben zes buitenlandse jongens gehaald en hadden er twee lopen. Dat is – dan moet ik even snel rekenen – net drie procent. .”
De interesse in Ola John en Eljero Elia getuigt van paniek en er is te laat geschakeld.
„Ola John werd onverwachts een optie, omdat ze bij Benfica zeven Serviërs hadden gehaald en hij mocht worden verhuurd. Het was jammer dat twee spelers voor hem het weekeinde voor de transferdeadline een blessure opliepen. Ola was een – zoals Frank de Boer het altijd zegt – buitenkansje. En alle andere namen, die ik lees… ik informeer naar zes, zeven spelers, omdat ik altijd op de hoogte wil zijn. Eljero Elia was niet echt een optie. Het was geen paniekvoetbal, omdat we niemand moésten halen. Maar Ola hadden we er graag bij willen hebben.”
Marco van Ginkel heeft een grote fout gemaakt door voor Chelsea en niet voor Ajax te kiezen.
„Hij heeft geen fout gemaakt, want hij wilde dolgraag naar Ajax. Chelsea was zijn eigen keuze niet. Of het voor zijn ontwikkeling beter was geweest naar Ajax te gaan? Duizend procent. We hebben deze transferperiode nog geprobeerd hem te halen op huurbasis. Maar Chelsea liet hem helaas niet gaan.”
Adam Maher naar PSV laten vertrekken, is verkeerde zuinigheid gebleken.
„Maher heeft niets met geld te maken, want het bedrag hadden we zo kunnen neertikken. Het niet laten doorgaan van de transfer is onze technische keuze geweest. Zo doen we het. Punt. Het heeft daarom ook niets met slagkracht te maken.”
Als dit seizoen een fiasco wordt, stap ik op.
„Nee.”
Klik om te vergroten...