[Algemeen] Boeken [Deel 5]

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door DulleNL, 28 jul 2013.

1. DulleNL

DulleNL I'm a little teapot Magic Member

Leuk Bevonden:
    313
    Bij ieder boek wat wordt genoemd is mijn reactie eigenlijk 'wat? van wie?' :p

Zegt dit iets over het niveau van de NL lezer, of van de NL schrijvers? :+ Of had jij zelf andere boeken in gedachten?

2. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mwah, sommige schrijvers zijn wel bekend, maar de titels zeggen mij ook vrij weinig. Ik zat even door mijn lijsten op GR te bladeren en ik lees eigenlijk ook maar bar weinig boeken van Nederlands auteurs. De beste auteurs zijn ook de afgelopen jaren overleden en voor de rest wordt de Nederlandse boekenwereld overspoeld door al die thrillerschrijfsters. ;)
    Dus een beetje van beide.

3. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Nederlanders kunnen gewoon niet schrijven! :+

Ok, misschien dat niet, maar als ik wat beschrijvingen aan het lezen ben lijk ik altijd moeiteloos de NL'se boeken ertussenuit te kunnen plukken. Altijd zo een...saaie, ehm... 'droge' stijl. :p

En kom ik eens een boek tegen wat 'on-nederlands' lijkt, is de auteur dood. Zal de serie nooit afgemaakt kunnen worden, dus begin ik er niet eens aan.

4. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.767
    Ik heb wel een boek gekregen van een Nederlandse Schrijfster. Koffer uit Berlijn van Kristine Groenhart, maar de auteur kon wel een pseudoniem zijn. In in ieder geval ga ik die voorlopig niet lezen. Het trekt me niet zo en dan stel ik nog veel langer een boek uit dan als het me wel zou trekken.

5. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Zeg, hoe stoppen jullie eigenlijk met lezen? :+ Oftewel, netjes doorgaan tot het einde van het hoofdstuk en dan het boek neerleggen, of gewoon midden in het hoofdstuk/pagina?

Eens zien of er meer idioten zijn die midden in een zin stoppen. :p

6. Named

Named Named

Leuk Bevonden:
    7
    Einde van een hoofdstuk of alinea, maar midden in een zin komt alleen voor als ik lees wanneer terwijl ik aan het wachten ben op iemand en dan komt de persoon binnen.

Daarnaast heb ik weinig met Nederlandse boeken, maar Gijp vind ik eigenlijk geniaal (niet gelezen zelf). Hij krijgt een giga deel van mensen aan het lezen van zijn boek die normalitair nooit een boek oppakken en dat laat dan misschien wel een beetje zien wat schrijvers en al helemaal in Nederland dan missen, persoonlijkheid. Als je de grote schrijver van XBW erbij pakt en je spreekt over Murakami dan heb je het ook over een echte persoonlijkheid.

7. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Persoonlijkheid helpt imo alleen bij een boek zoals Gijp. Als het 'onderwerp' een persoonlijkheid is. Bij normale boeken heb ik meestal geen idee wie de auteur is, en dat hoeft ook niet.
    Murakami is hier geliefd door zijn schrijfstijl, zijn aparte verhalen en weet ik veel wat nog meer. Maar niet zijn persoonlijkheid. En die persoonlijkheid wordt sowieso pas ná het lezen ontdekt; als je wat meer wilt weten over die gozert wat dat goede boek heeft geschreven.

Ik heb iig nog nooit een boek gekocht omdat het me zo een aardige/leuke/spannende schrijver/schrijfster leek.

8. Named

Named Named

Leuk Bevonden:
    7
    Wel bedoel meer dat die persoonlijkheid duidelijk in het boek te merken is, en ik vroeger vaak met Nederlandse schrijvers had dat ze standaard een lijstje literatuur regels gebruikte naast het schrijven.

Zelfde voor velen bedrijven die nu proberen met social media te werken, de meest succesvolle zijn degene die gewoon personen zijn in tegenstelling tot de altijd correcte formele business jargon.

9. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat boek is over Gijp geschreven, niet door hem.
    @Named Daar ben ik het niet echt mee eens, de mensen die dat boek hebben gelezen zijn precies dezelfde mensen die ook die boeken van bijvoorbeeld Andy vd Meyde en Zlatan hebben gelezen. Namelijk het slag mannen dat verder nooit leest, maar zo'n voetbalboek toch wel lezen op vakantie ofzo.
    Welke NL schrijvers bedoel jij dan?

@Dulle, ga je schamen met je geen goede Nederlandse schrijvers. :mad::+
    Het is natuurlijk niet jouw genre en wat er aan fantasy is geschreven is volgens mij op een hand te tellen. Maar goede Nederlandse schrijvers zijn er wel degelijk, maar dan zitten ze wel allemaal in de literatuur.

Het ligt er een beetje aan. Als ik in een boek lees, ga ik altijd door tot een nieuw hoofdstuk (het ligt er natuurlijk wel een beetje aan of ik daar de tijd voor heb) Dan blader ik een beetje vooruit en dan zie ik dat het nog 5/6 pagina's zijn en dan lees ik hem wel uit. (en het helpt me onthouden waar ik ben gebleven, paginanummers ben ik meestal binnen 2 minuten vergeten :+) Met een e-reader gaat dat een beetje lastig, dus dan gewoon de pagina aflezen.

10. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Haha, er zullen inderdaad wel goede NL schrijvers zijn hoor. :+ Maar echt iedere keer als ik een NL boek vind in mijn genre, dan leest het zo stroef, droog en saai. Soms heb ik de neiging het boek al te negeren als ik zie dat het een NL naam is.
    Ik kan me wel enigszins vinden in wat Named zegt; dat NL schrijvers dan te veel volgens de regeltjes schrijven en er weinig passie in lijkt te zitten.
    Lijkt. In mijn genre(s). Van de stukjes wat ik lees.

Maar een boek wat ik laatst kocht is volgens mij Nederlands, dus ik ben benieuwd! Ik ben dus niet per definitie tegen NL! (als ik negatief blij doen over NLse boeken stap ik straks al met een negatieve instelling dat boek in, dat moeten we ook niet hebben! :p)

11. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.767
    Altijd aan het einde van een hoofdstuk, ongeacht hoe lang die is of hoe vol met informatie. Alleen als ik echt moe ben leg ik hem eerder neer, maar wel op het einde van de bladzijde, laatste zin, eindigend met een ., anders heb ik nog niet het gevoel dat ik het kan laten liggen. :+ Word nog wat als ik weer eens aan de LOTR triologie ga beginnen. :'-( Intro sla ik in elk geval over.

12. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.103
    Spel der Tronen: Het Lied van IJs en Vuur op mijn verjaardag gekregen. Heb nog wel weer wat te lezen :D

13. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.767
    Welk deel? :+ Gewoon eerste?

Volg je de serie ook!? :eek::'-(

14. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    Hij geeft de titel van het eerste deel, dus... ik neem aan het eerste deel? :+

15. Jorrie

Leuk Bevonden:
    5.103
    Ja, nog maar 4 aflevering gezien dus nog helemaal niet ver

16. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.767
    Zie het nu, maar was wat in de wat met de TV serie. :mad:

@ Jorrie: Ik hoop dat je een goede psychiater hebt, want die je zul je nodig hebben de komende 26 afleveringen. :+

17. DulleNL

Leuk Bevonden:
    313
    oh, bij voorbaat alvast; niet te veel lullen over de serie aub. :+ Of iig in spoilers. Ik ga de serie zelf niet kijken, maar de boeken staan nog wel op de to-read lijst.

18. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Overdrijven is ook een vak, Yellow. 8)

@Dulle, je ging toch wachten tot de hype over is gevlogen? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er niet al iets voor je gespoiled is op internet, ik kon er niet omheen. :p

19. Jorrie

Leuk Bevonden:
    5.103
    Heb ook al enige spoilers gelezen inderdaad, daar kan je moeilijk omheen. Maakt niet uit, op een paar dingen na weet ik nog genoeg niet dus dat scheelt.

20. Lizza11

Lizza11 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja vond ik ook hoor, de boeken zijn in mijn ogen ook leuker (en natuurlijk veel uitgebreider) dan de tvserie. Succes met lezen, ik heb ze toevallig laatst allemaal uitgelezen. :)

Deel Deze Pagina