Ik denk een orgaan dat juist meer standvastig is dan de regering in plaats van minder.
De Tweede Kamer wisselt om de 4 jaar van samenstelling (of de laatste jaren zelfs nog vaker) en wordt gecontroleerd door de Eerste Kamer die eveneens om de 4 jaar wisselt, maar uit fase. Echter, frustratie met het Kabinet wordt doorgaans door de kiezer afgerekend in de verkiezingen voor de Provinciale Staten en dus de Eerste Kamer. Met andere woorden, de politieke kleur van de Staten-Generaal als geheel wisselt op best wel een snelle basis. Op zichzelf is dat een goede zaak.
Een referendum legt politieke kwesties voor aan het volk, maar het volk is zelfs nog wispelturiger dan de Staten-Generaal en laat zich direct beïnvloeden door sentimenten of campagnes.
Omdat de regering op zichzelf al zo wisselvallig is, lijkt het me juist dat je de regering moet aanvullen met iets heel anders: een orgaan dat een langere termijn kent en losstaat van partijpolitiek, of in ieder geval niet dezelfde partijbelangen deelt als de 1e/2eK.
Maar goed, we hebben deze discussie eerder gevoerd en de conclusie is altijd dat het uitermate lastig is. Hoe richt je een politiek stelsel in dat wel naar het volk luistert, maar ongevoelig is voor onderbuikgevoelens en geen daadkracht verliest? Er is geen beste oplossing en wat ik zojuist omschreef roept natuurlijk ook weer vragen op. Bijvoorbeeld, door wie en hoe dat orgaan gekozen zou moeten worden.
Laatst bewerkt: 2 okt 2013