[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    Dat snap ik dus ook niet. Lijkt zwarte Piet zonder rode lippen en kroeshaar niet juist meer op een neger?
    Ik vind zwarte piet er meer als een clown uitzien dan als een surinamer/etc.

2. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    Zwarte lippen en stijl haar?

3. Servantes

Servantes Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.360
    We hebben deze traditie zoiezo gestolen waar maken mensen zich druk om is gewoon een sprookje hier:

Veel tradities in het huidige sinterklaasfeest gaan terug tot de Nicolaas van Myra, hoewel er ook elementen van feesten en vereringen van voor de tijd van het christendom in herkenbaar zijn. Nicolaas van Myra is geboren in Patara te Lycië dat tegenwoordig in Turkije ligt maar in het jaar 280 bij het toenmalige Byzantijnse Rijk hoorde. Later werd hij bisschop van Myra, de hoofdplaats van Lycië. Hij stierf op 6 december 342. Na de inval van de moslims in het gebied, werden de stoffelijke resten van de heilige in 1087 gestolen en naar Bari gebracht:+

Laatst bewerkt: 19 okt 2013
  4. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Waarom heet ie dan zwarte piet en geen slechte hygiëne piet? :+

5. Killamonkey

Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.960
    Ik ken geen elke neger die Piet heet trouwens... Had net zo goed zwarte Egbert Jan kunnen zijn :+ Maar ff serieus waar hebben we het in godsnaam over? 8) Wat een enorme betuttelende teringzooi weer in Nederland. Schaf die hele kolerezooi anders lekker af ofzo. Kan hier zo moe van worden.

6. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Wikipedia ftw. :+

7. Servantes

Servantes Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.360
    Hahaha jaa wist altijd wel dat hij uit turkije kwam.
    Maar zoals het daar stond niet.:+

8. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Het is inderdaad een hoop commotie om niks. De 10% Nederlanders die tegen de huidige zwarte pieten zijn boeit mij niet zo. Waar ik me wel zorgen over maak is de druk die op Nederland wordt gezet vanuit het buitenland. Struisvogelmentaliteit en ons hoofd in het zand steken zie ik niet als optie. Enige wat we kunnen doen is met een compromis komen door middel van de nodige aanpassingen aan het karikatuur van zwarte piet.

9. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Even schaamteloos gejat van Parasite, die dit op een ander forum plaatste:

Wild Hunt:

Opvallende gelijkenissen die niets met kolonialisme of zwarte slaven te maken hebben. Toeval? Ik kan het me niet voorstellen.

10. AnubisNefer

AnubisNefer Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    3.138
    Dank U!

11. Parasite

Parasite Ryu Hayabusa

Leuk Bevonden:
    3
    En daar houdt het nog niet op.

Overeenkomsten tussen Odin/Wodan en Sinterklaas:

Odin vliegt met zijn 8-benige paard Sleipnir door de wolken -> Sinterklaas loopt met zijn merrie over de daken (schimmels hadden tevens ook een bepaalde betekenis bij Germaanse krijgers)
    Odin schonk volgens de Germaanse/Noordse mythologie de mensheid het Runen-schrift -> Sinterklaas schenkt ieder jaar de kinderen chocoladeletters
    Odin had twee hulpjes (de raven Huginn en Muninn) die iedere dag al de Zeven Werelden doorvlogen om vervolgens diezelfde avond nog al het nieuws bij Odin in te fluisteren -> De Zwarte Pieten houden ook alle kinderen in de gaten en rapporteren aan Sinterklaas wie lief of stout is geweest wat hij vervolgens in zijn grote boek schrijft
    Odin was de beschermheer van de schoenmakers -> Het zetten van de schoen.
    Odin beschikte over een leger van dode, zwarte krijgers (wat dus voorkomt uit de Wilde Jacht/Wild Hunt en waar ook de term berserker op gebaseerd is wat Germaanse krijgers waren die zichzelf zwart schilderden voordat ze de strijd in gingen) -> Zwart geschilderde hulpjes die wij nu als Zwarte Pieten kennen.

En zo zijn er nog wel meer overeenkomsten maar deze zijn toch wel de meest typische.

12. dakar

dakar Juve Forever

Leuk Bevonden:
    1
    Oh god de handel stort in elkaar nu :lol:

13. Scarlett

Scarlett Active Member

Leuk Bevonden:
    3.592
  14. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Jongens, word lid van de Facebook: Prem bestaat zelf niet!

Naar aanleiding van zijn schaamteloze optreden bij DWDD.

15. Killamonkey

Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.960
  16. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.128
    Die brand in Leeuwarden :eek:

17. Edjuuuuuh

Edjuuuuuh -

Leuk Bevonden:
    61
    Ja was er een half uur geleden nog in de buurt en stond nog aardig te branden daar. Al vanaf 5 uur vind dat wel een beetje lang duren...

Ik overdrijf misschien een beetje maar goed we gaan die kant wel een beetje op zo.

Laatst bewerkt: 20 okt 2013
  18. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    Sjongejonge wat een klootzak.. "Omdat ik het niet wil verpest ik het ook maar voor de rest van Nederland.":emo:

Dit is dus die mentaliteit waardoor de meeste Nederlanders moeite hebben met het aanpassen van de traditie.

Laatst bewerkt: 20 okt 2013
  19. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.777
    Is een dode gevallen in Leeuwarden. Lichaam moet nog geïdentificeerd worden, geslacht is ook nog niet bekend. Een kleine aantal panden is ingestort, kennis van mij woont er in de buurt. Ze kunnen sowieso 5 tot 10 panden afbreken, inclusief het geboortehuis van Mata Hari waarschijnlijk. =(

20. Leis

Leis Arkham Knight / 2015

Leuk Bevonden:
    7
    Men zijn al flink bezig stelletjes drama queens. '_ :lol:

VN wil einde Sinterklaasfeest
    AMSTERDAM -

Nederland moet helemaal stoppen met het Sinterklaasfeest. Dat zegt professor Verene Shepherd, hoofd van de werkgroep van de Verenigde Naties die onderzoek doet naar Zwarte Piet. De werkgroep bezoekt binnenkort Nederland om zelf het Sinterklaasfeest mee te maken. Maar wat Shepherd betreft is het ook meteen de laatste keer dat het feest gevierd wordt.

Zwarte Piet-heisa alleen in Amsterdam

Verene Shepherd Foto: University of the West Indies

Hoewel het onderzoek van de VN nog in volle gang is, heeft de van oorsprong Jamaicaanse Sheperd haar conclusie al klaar, zo blijkt uit een interview met EenVandaag. ,,De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", zo stelt ze onomwonden. De VN-onderzoekster vindt dat Nederlanders maar genoegen moeten nemen met de kerstman. ,,Wat is er mis met 1 Santa Claus, waarom twee Santa Clauses?”

Wat haar betreft moet premier Rutte persoonlijk ingrijpen. ,,De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt.”

Eerder liet Rutte nog weten dat het geen taak van de overheid is om het Zwarte Piet-debat te beslechten. Volgens de premier staat het iedereen vrij om een witte piet op te voeren, maar hij wees erop dat het hulpje van de Sint volgens de overlevering altijd zwart is geweest. „Zwarte Piet is zwart, daar kunnen we weinig aan veranderen.”

Uit een rondgang van De Telegraaf langs gemeenten in Nederland blijkt bovendien dat buiten Amsterdam eigenlijk vrijwel niemand zich druk maakt om Zwarte Piet. Ook niet in plaatsen met grote Antilliaanse of Surinaamse gemeenschappen zoals Den Helder en Dordrecht of in andere grote steden als Rotterdam en Den Haag.

Deel Deze Pagina