[GB]Informatie[/GB] "Dance is een veel gebruikte verzamelnaam voor alle soorten elektronische dansmuziek. Het belangrijkste kenmerk is dat de muziek dus grotendeels gemaakt is met elektronische muziekinstrumenten en meestal niet 'live' gespeeld kan worden. De meeste dancestijlen kenmerken zich doordat de melodie eenvoudig is en in een 4/4 maat gespeeld wordt. Vaak heeft de muziek repeterende melodieën en bevatten de meeste danceplaten een bassdrum. Soms worden oude nummers bewerkt en soms worden ook akoestieke instrumenten toegevoegd aan de muziek. Dance kent veel stijlen, die elkaar kunnen overlappen, variërend van heel soft (Ambient en Chill Out) tot keihard en snel (Hardcore en Schranz), van minimalistisch en monotoon (minimal en techno) tot melodieus (trance) en bombastisch (industrial). Veel subgenres zijn puur elektronisch en instrumentaal (electro), terwijl andere genres juist veel vocalen en akoestische instrumenten bevatten (house). De eerste dance stijlen zijn ontstaan begin jaren '80 in de Verenigde Staten en vloeiden voort uit de toen populaire disco, new age en synthesizer muziek. House en techno zijn de oudste stromingen, uit welke de meeste andere stromingen zijn ontstaan. De naam house is ontleed aan de club the Warehouse in Chicago, waar DJ's als Frankie Knuckles als eerste begonnen te experimenteren. Techno ontstond parallel aan house in Detroit. De naam techno is bedacht door techno-pioniers Juan Atkins, Derrick May en Kevin Saunderson. Eind jaren '80 waaiden deze stromingen over naar Europa, met name naar Engeland, Duitsland, Nederland, België en het party-eiland Ibiza. Vrij snel daarna kwamen de eerste dance platen in de hitlijsten. In Nederland werd er tot aan c.a. 1992 geen onderscheid gemaakt in de verschillende soorten dance en noemde men alles house. In 1993 kwam er vrij plots een scheiding tussen harde en zachte house. Zachte house noemde men mellow en hardere house werd Hardcore genoemd. Hiermee kwam er ook ineens een einde aan het tot dan toe gangbare oldschool en acid house geluid. Kort daarna waaierde deze twee stromingen uit tot talloze verschillende sub-stromingen. Uiteindelijk werd de stroming in Europa vele malen populairder dan in de VS, waar dance altijd in de underground bleef. Ook ontstonden er bij de opkomst van dance veel clubs die zich uitsluitend richten op dance, zoals de Roxy (Amsterdam), Nighttown (Rotterdam) en Cherry Moon (Lokeren). Eind jaren '90 ontstonden er ook enorme festivals (houseparties) waar duizenden mensen op af kwamen, zoals de Love Parade (Berlijn), Dance Valley (Spaarnwoude) en I Love Techno (Gent)." bron: wikipedia Verschillende genres/subgenres * Acid house * Big Room * Drum and Bass * Dance * Deephouse * Dubstep * Dutch house * Electro * Hiphouse * House * Industrial * Latin House * Minimal * Progressive * Trance * Techno * Tech House [GB]DJ Mag / Top 100[/GB] DJ Magazine, kortweg DJ Mag, is een maandelijks Brits tijdschrift over elektronische dansmuziek en dj's, dat werd opgericht in 1991. Het blad is vooral bekend vanwege de DJ Mag top 100, die sinds 1997 elk jaar wordt samengesteld en die wordt gezien als een wereldwijde graadmeter voor het succes van dj's die actief zijn in de elektronische dansmuziek. De verkiezing geschiedt op basis van ingezonden stemmen, waarbij deelnemers uit de hele wereld hun lijst van de 10 beste dj's kunnen kenbaar maken. De stemmen worden vervolgens opgeteld binnen twee tot drie maanden vanaf het moment van de inzendingen. Winners: 1997 Carl Cox 1998 - 1999 Paul Oakenfold 2000 Sasha 2001 John Digweed 2002 - 2004 Tiesto 2005 - 2006 Paul van Dyk 2007 - 2010 Armin van Buuren 2011 David Guetta 2012 Armin van Buuren 2013 Hardwell [GB]Beatport[/GB] http://www.beatport.com/ Beatport is een Amerikaanse website die tegen betaling dance-muziek aanbiedt, in de vorm van digitale downloads. De dienst wordt aangeboden door Beatport LLC. Het hoofdkantoor bevindt zich in Denver. De website bood haar eerste muziek aan in januari 2004. Momenteel zijn er meer dan 700.000 nummers beschikbaar. Muziek kan gedownload worden als MP3 (320 kbps), MP4 (192 kbps VBR) en als WAV (44.1 kHz, 16 bit, CD-kwaliteit). Van ieder nummer kan kosteloos een fragment van twee minuten beluisterd worden. Alle downloads zijn vrij van DRM. Van de downloadopbrengsten komt 40 procent op rekening van Beatport, de rest gaat naar de betreffende labels. Via Beatportal, opgericht in augustus 2007, kunnen gebruikers op de hoogte gehouden worden van de laatste ontwikkelingen omtrent elektronische muziek, artiesten, labels en dergelijke. Met dank aan Meneer Stefan voor de eerste thread en informatie en ofcourse wikipedia
Laatste comment vorige deel Persoonlijk niet helemaal mee eens want waarom waarom mag je als je de populairste bent niet de beste zijn?? Hij komt niet voor niets aan zijn fans. Commercieel so what?!? Liever commercieel als hardwell die moker goed zijn werkt live doet, als zo'n flapdrol als een guetta die alles verkloot, vooral die set op Ultra o.a. Natuurlijk kan je deze lijst geen meetlijst noemen maar dan moeten ze maar met wat anders komen ipv deze stem op mij lijst
Lijst stelt idd ook gewoon niks voor. De top 10 klopt opzich wel aardig als het om populariteit gaat al is Hardwell wel gewoon ook technisch met draaien heel erg goed. Dus de term beste dj van de wereld klopt nu wel
Ik krijg altijd een beetje de kriebels als mensen tech-house en minimal, etc afdoen als niet-commercieel en electro en trance als wel-commercieel. Het zijn gewoon verschillende genres waarvan de laatste een groter en weidverspreidere massa en doelgroep aan weten te boren. So what. Het is niet zo dat een genre ervoor kiest om commercieel te zijn.
Tsja... Ze kiezen er wel redelijk voor als je naar de producties kijkt, vaak zie je electro dj's een hitje maken met een of andere Amerikaanse celeb. Iets wat je niet zo snel zult zien in de 'techno scene'. Naar mijn idee draaien de DJ's in de 'techno scene' vaker vanuit passie, dan om snel binnen te lopen. Tuurlijk genoeg DJ's in de 'electro scene' waarvan het ook uit hun hart komt, maar kan gasten als Afrojack gewoon niet zo serieus nemen.
Ben het eerder met FunkXual eens. Het Techno genre is gewoon minder geschikt voor de grotere massa. House/Trance sluit beter aan op wat het grote publiek wil.
Hardwell heeft nog nooit een plaat gemaakt met, 'laten we zeggen', Ne-yo ofzo. Dat zie ik hem ook niet zo snel doen. Hardwell heeft alles zelf voor elkaar gebokst. Zijn eigen succesvolle radioshow, zijn eigen label en een grote schare fans. Dat hij #1 pakt is gewoon volledig terecht als je kijkt naar die dingen. Een fruitcake als Steve Aoki en droeftoeter als Guetta in de top 10 vind ik ook jammer, maar dat heb je nu eenmaal als je een vote-based systeem gebruikt. Ik vind het best wel overtrokken om te zeggen dat tech-house of techno dj's meer passie voor hun vak hebben dan die in de electro scene. Dat raakt kant noch wal imo.
Pfff wat een heerlijk feestje gisteren in de RAI. Publiek ging toch ook lekker tekeer zeg, prachtig om te zien gewoon. Vlaggen, opblaasdingen, borden... alles was er bij. Voor mij waren W&W en DV&LM de beste van de avond. Showtek helaas niet geheel kunnen aanschouwen.
Oh super nice! Ik was nog nooit eerder in de gashouder geweest, maar wat was het vreselijk gaaf zeg. Wat een supervette locatie Awakenings/Drumcode was echt helemaal geslaagd. Helaas Joel Mull en Ida Engberg gemist door treinvertraging. Adam Beyer draaide toen we binnen kwamen en de sfeer zat er toen al lekker in. Hij draaide een heerlijke set. Daarna Fitzpatrick die ook zeker niet mis was, gevolgd door Capriati. Echt een van zijn beste sets gehoord gisteren Helaas was Len Faki wat soft op het eind vergeleken met zijn voorgangers. Maar toen het inmiddels ook weer bijna 09:00 uur
Lekker hoor, Adam Beyer en Len Faki op één avond, moet een goed avondje beuken zijn geweest. Heb verder niks met Ida Engberg.
Hier zijn ze terug te luisteren; http://www.be-at.tv/brands/gashouder/awakenings-ade-adam-beyer-presents-drumcode/joel-mull En Ida is gewoon een lekker ding, meer niet
Wauw Laurent en Karotte waren echt een stelletje bazen zeg! Geluid was alleen wel echt snoei en snoeihard, ik baal dat ik geen oordopjes mee had genomen
Ik heb laatst van die dingen gekocht voor rond de 20 euro, zijn niet te zien als je ze in hebt maar dempen wel goed, ben er alleen niet zo'n fan van, toch liever dat de muziek wat zachter staat. Vind het altijd zo vreemd om ze weer uit te doen na het feest, alsof je heel de tijd doof bent geweest. Setje van Adam Beyer staat nu op, lekker op de maandagochtend.
Nieuwe mashup VINAI, Dimitri Vegas, Like Mike, DVBBS & Borgeous VS Martin Garrix & Botnek VS D.O.D. - Want To Sampede Animals (Elcharito Mashup) [sound]https://soundcloud.com/elcharito/want-to-sampede-animals[/sound]
Ja ach alles beter dan je gehoor naar de klote helpen Ik heb zelf liever ook dat het geluid wat zachter staat, maar dat is nou niet altijd zo.
Ik heb op maat gemaakte oordoppen. Waren 200 euro. Maar ja, dan heb je ook wat, want ik geniet volledig van de muziek, zonder dan mijn oren naar de klote gaan. Zitten 10 db filters in dacht ik.
Ik heb de laatste tijd steeds meer dat ik mensen slechter ga horen als de muziek in de club best hard staat, maar m'n vrienden kunnen me wel verstaan in 1 x..... Helpen die doppen ook het geluid van stemmen te filteren?