Er zijn twee oorzaken waarom de game op medium/high draait en niet hoger.
Ten eerste, en dat is altijd bij consoles, ga je in het begin altijd gebruik maken van de API's die je ter beschikking wordt gesteld. Dat zijn aangepaste versies van DirectX (Xbox) en OpenGL (Playstation). Naar mate de hardware ouder wordt, gaat men steeds minder gebruik maken van deze API's, zodat ze betere graphics kunnen tonen door efficiënter met die hardware om te gaan. Dit wordt ook weleens low-level programming genoemd. Je maakt dan code in je engine die 'dichter bij de hardware draait' en de GPU directer aanspreekt.
De reden dat ze dit pas later gaan doen is logisch. In het begin is de kwaliteit van de graphics meer dan genoeg en ga je dus niet extra tijd/geld steken in het ontwikkelen van je eigen code. Later in de ontwikkeling niet meer, dus dan gaan ontwikkelaars toch meer experimenteren met hun eigen code binnen hun engines.
Zo hebben latere games op de 360 bijvoorbeeld object-based motion blur. Een directX 10 feature, terwijl de 360 draaide op een gemodificeerde versie van DirectX 9.0c.
Dit kan bij consoles, omdat je maar 1 type GPU hebt. Als je dit op PC wilt proberen dan zou je dit moeten uitwerken voor elk type GPU die op de markt is en dat is niet te doen.
Ten tweede draait deze game op 60FPS. Console hardware wordt nooit samengesteld met 60FPS als target, altijd met 30FPS. Anders wordt de console veel te duur. De Xbox One en PS4 kunnen BF4 makkelijk op een hogere setting draaien, maar niet met 60FPS.
EDIT:
Offscreen foto. Zucht, dan kun je toch nooit alles zichtbaar in krijgen.
Die foto is zo wazig dat de textures helemaal vervaagt zijn.
Laatst bewerkt: 21 okt 2013