[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. *NERAZZURRI*

*NERAZZURRI* Active Member

Leuk Bevonden:
    12
    Sorry, maar ik vind dat je relatief kleine voorbeelden hier generaliseert naar een moslimgemeenschap en bovendien ontiegelijk overdrijft.

Dat er extremisten zijn lijkt me evident, maar overdrijf niet zo. Laat je niet zo opjutten door die bangmakerij.

Ze zullen het wel in kaart hebben maar het is onmogelijk om alles te controleren. De vraag is hoe je dit het beste kunt aanpakken. Verbieden werkt averechts en zal dit soort ideologieën alleen maar ondergronds maken, wat nog veel gevaarlijker is.

Laatst bewerkt: 7 nov 2013
  2. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Bijzonder. Relatief kleine voorbeelden maar onderhand kan de terreurdreiging nog maar 1 stapje hoger in Nederland. Heb je het door mij geposte YT filmpje wel gezien? Of het stukje van de rector wat ik postte niet gelezen? Grotere getallen zijn ook wel beschikbaar: Van de Marokkaanse jongens tussen de 13 en 23 is 65% in aanraking geweest met de politie.

3. sikory

sikory Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    het is eigenlijk al verboden, want het is haatzaaien. Het wordt gewoon gedoogd puur en alleen omdat het een religie is en dat ze bang zijn voor de gevolgen. Dat deze ideologieën ondergronds raken is zeker weten een probleem. Het verschil is wel dat deze ideologieen dan waarschijnlijk niet meer door een macht hebbend persoon geopperd worden, die natuurlijk veel meer invoeld heeft op mensen.
    Het is een hele lastige kwestie die gevoelig ligt. De vraag hoe je dit het beste kan aanpakken, daar heb ik geen antwoord op. Dat betekent niet dat je het maar moet laten gebeuren en toekijkt.

4. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Het begint bij acceptatie van het probleem. Vaak hoor je argumenten als: 'Het is een kleine groep die het verpest voor de meerderheid.' of 'We moeten ten alle tijden goed in gesprek blijven'.

Veel uitspraken die echter vanuit de ideologie van de Islam (Sharia) worden gedaan gaan een stuk verder dan dat een Hitler die deed voor en tijdens WOII.

Wanneer je zulke uitspraken hanteert en uitdraagt ben je een gevaar voor de samenleving. Een probleem wat de AIVD onderstreept met de terreurdreiging maar wat aan de andere kant wordt beloond met een podium (want geloof, want vrijheid van meningsuiting) en constructies waarin dit wordt beloond met allerlei voordelen.

Een regering staat er voor de veiligheid van de totale maatschappij. Als blijkt dat er mensen zijn die en deze veiligheid ondermijnen en ook een andere nationaliteit hebben dan zie ik het probleem niet zo.

5. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Nee niet gezien, ik zal zo effe kijken. Ik snap trouwens niet wat aanraking met de politie/justitie met radicalisering/extremisme te maken heeft.

Lijkt er een beetje op dat je alle problemen met allochtonen/moslims nu op een hoop aan het gooien bent om je punt te maken.

Wat bazel je nou man? Er is een duidelijke scheiding tussen vrijheid van meningsuiting en haatzaaien of oproepen tot geweld. Dat wordt gewoon veroordeeld. Die vrijheid van religie is ook beperkt tot dezelfde grenzen.

Dat wordt helemaal niet beloond. Dat alle extreme uitwassen achter tralies zitten en alle Imams het zwijgen wordt opgelegd is onmogelijk. Je zult altijd met voorbeelden kunnen blijven komen van dergelijke figuren.

6. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    Maar die grenzen zijn niet "solide". Een gemiddelde MBO-leerling mag zeggen op tv dat alle joden vergast zouden moeten worden onder het mom van "vrijheid van meningsuiting", maar als je een spotprent maakt van een profeet moet je de rest van je leven over je schouder kijken.

7. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Die grenzen zijn arbitrair, zoals iedere rechterlijke uitspraak dat ook is.

Je vergelijking slaat helemaal nergens op.

Filmpje gezien trouwens, Kevf. En nu?

8. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Ik hoorde iig voor het eerst van de regeling toen ik bij MM was. Wat is het eigenlijk? Soort van compensatie zodat je alles lekker illegaal mag downloaden? 8)

Deal!

9. Dedemsvaart

Dedemsvaart redonkulous

Leuk Bevonden:
    24
    Misschien is dit dus al 1 van de problemen die op te lossen vallen.

Vanaf wanneer is generaliseren acceptabel? We doen het allemaal, jij ook, ik ook, ook al is het misschien niet goed. Het is wel makkelijker bepaalde problemen op te lossen. Volgens mij is het vaak meer waarover men generaliseert of het acceptabel is of niet, en generaliseren over allochtonen / moslims wordt meteen als fout gezien. Ik vind dat als het waar is dat bijvoorbeeld 65% van de marrokaanse jongeren met justitie in aanmerking is gekomen, generaliseren wellicht noodzakelijk is om hier een oplossing voor te verzinnen.

Over wat je zei over laten opjutten door bangmakerij: dat vind ik zo makkelijk gezegd. Alsof jij daarboven staat.

10. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Tsja, wat moet ik hier nou weer mee...

11. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Reageer eens even normaal, nergens voor nodig om zo uit te vallen. Het oproepen en/of het verheerlijken van geweld vanuit de Islam wordt zelden veroordeeld. Er worden soms 'kritische' vragen gesteld. Maar de keer dat het veroordeeld wordt moet ik nog meemaken. Met een bord langs de weg met 'weg met het koningshuis' levert je een ritje politiebureau op. Dit soort capriolen de eerder genoemde 'kritische' vragen.

Ik gooi helemaal niet alle allochtonen op een bult. Ik vind het ook matig dat je dat zegt. Echter er is uiteraard wel een verband tussen de Islam en de Marokkaanse bevolking/jongeren. En uiteraard is er vervolgens ook een verband tussen niet intergreren en extremisme. Zie je dat niet of ben je werkelijk van mening dat die dingen echt los van elkaar staan? En ook mbt het feit wat ik aangaf over de verkrachtingen in Noorwegen: ben je van mening dat dat niet Islam-gerelateerd is?

Filmpje laat in mijn ogen toch redelijk zien dat de Islam geen geloof is van vrede en dat een Westers land zich met recht zorgen mag en moet maken om de intergratieproblemen die het met zich mee brengt.

Nogmaals ik zal een persoon nooit haten om waar hij vandaan komt of wat zijn achtergrond is. Ik snap echter dat op eieren lopen van onze regering niet. Er ontstaat overduidelijk een probleem wat ook in de statistieken terug te vinden is. Landen als Duitsland, Engeland en Noorwegen kampen met dezelfde problematiek.

Nee we gaan niet de doodstraf invoeren, nee we gaan geen mensen lukraak deporteren maar een pragmatische instelling eerst de problemen hier oplossen voordat je ze groter maakt.

Wat dat betreft snap ik verdomde goed wat Pim Fortuyn hier zegt:

12. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Je linkt allerlei dingen aan elkaar en maakt alles daarmee groter terwijl je dat doet zonder enige aanleiding. Marokkanen zijn grotendeels moslims (ja dus, zijn al die Marokkanen dan automatisch extremisten of vatbaar voor extremisme?). Marokkanen zijn niet altijd goed geïntegreerd (idem). Maar wat zegt dit over extremisme? Hoe groot is het percentage overtuigde extremisten? En van dat percentage: hoe groot is het percentage actieve extremisten? En van dat groepje: hoe groot is het percentage dat in staat is om tot een terroristische daad over te gaan? Je laat het causale verband in het midden met de suggestie dat het iets is waar we ontzettend voor moeten oppassen. Waar baseer je dat op? Ik stoor me echt ontzettend aan je demagogische manier van argumenteren, sorry.

Sorry dat ik het zeg maar je beeld lijkt ontzettend gebaseerd op angst inboezeming en eenzijdige informatie.

13. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Ik denk dat er bij veel mensen ook een stuk frustratie zit. Het is denk ik vooral een jongerenprobleem. En veel mensen zijn bang om over straat te gaan omdat ze bij het minste geringste voor k*-hoer worden uitgescholden. Dat zijn niet alleen allochtonen.. maar helaas wel veel. Dat 65% van de marokkaanse nederlanders in aanraking geweest is met politie is echt bizar veel. Natuurlijk moet je oppassen niet iedereen over dezelfde kam te scheren.. maar ik vind dat vergelijkbaar met doen alsof er helemaal geen problemen zijn en je kop in het zand steken.. want die problemen zijn er natuurlijk wel degelijk.

Zelf probeer ik er altijd zo objectief mogelijk naar te kijken, en ik heb (al woon ik in een gemeleerde wijk) gelukkig nog geen hele rare dingen meegemaakt.. maar ik word wel misselijk als ik vele verhalen lees en filmpjes zie.. Onlangs nog een meisje in utrecht in coma geslagen omdat ze een bal tegen zich aan kreeg en vroeg of de, toevallig marokkaanse jongetjes, iets verder wilden ballen.. of het bekende filmpje op internet waarin een meisje door een groep, toevallig marokkanen, van haar fiets wordt afgetrokken..en ga zo nog maar even door. Op een gegeven moment worden het (helaas) wel heel veel toevalligheden, en met name dat er zo weinig aan gedaan lijkt te worden frustreert mensen. Ja.. we kennen de internet links wel dat de nederlandse straffen helemaal niet zo licht zouden zijn. Maar je vraagt je weleens af of er wel genoeg opgepakt worden, want de meesten lijken zonder kleerscheuren van laffe daden af te komen.

Toch probeer ik mezelf wel te dwingen objectief te blijven.. en keur ik het praten in 'zij/ze' af, al deed ik het nu zelf net ook. En ik denk zeker dat het door de media al jarenlang is uitvergroot..Ik wil zelf niet racistisch zijn maar toch zit ook bij mij de overtuiging dat als je hier naar nederland komt om een bestaan op te bouwen.. je je ook gewoon netjes dient te gedragen. Ik heb zelf niks tegen moslims, maar ik denk wel dat bij een heel aantal diep van binnen iets zit. De culturen botsen zo erg met elkaar dat het volgens mij nog heel wat jaren zal duren voor we echt samen leven. Zelf had ik vroeg ook een marokkaans vriendje..vanaf begin middelbare school tot een jaar of 25. Toen heb ik met hem gebroken. Het was de meest geïntegreerde marokkaan die ik kende..maar toen er steeds meer opvattingen naar boven kwamen drijven in gesprekken was ik er op een gegeven moment klaar mee. Dingen zoals 'homo's moeten dood'.. en zelfs een andere vriend die een ander geloof had maar hij al van jongs af aan kende scheen als puntje bij paaltje kwam veel minder waard te zijn dan een onbekende moslimbroeder uit een ver land.. Dan schrik je daar toch wel van.

Het is goed dat er ook hier mensen zijn die het opnemen voor de allochtone nederlanders, maar ik denk dat het wel een heel gevoelig en diepgeworteld probleem is en het echt nog een hele tijd zal duren voor het is opgelost. En het 'laten we radicaliserende jongeren hulp aan gaan bieden en gezellig een kopje thee drinken' helpt gewoon niet..
    Laten we eerlijk zijn, geen enkele autochtone nederlander zal het snel in z'n hoofd halen ergens in een ver land mee te gaan vechten in een oorlog. Ik vind het intussen niet onbegrijpelijk dat steeds meer mensen denken ga dan maar ergens anders heen als je het hier niet naar je zin hebt..

14. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Ja, het gaat nu dus alweer bijna volledig over het integratie/marokkanenprobleem terwijl het ging over het omgaan met terugkerende extremistische Syriëgangers.

Bron?

Wat is dit nou weer voor 'n statement? Totáál niet te vergelijken situaties. Wij wonen in een welvarend land en hebben geen mensen die we als onze broeders of land/lotgenoten zien die elders worden onderdrukt.

Wie zegt dat ze het hier niet naar hun zin hebben? Wat een bizarre conclusie weer.

15. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Bron? De vorige pagina's :). Het stuk van Kevf uit Eenvandaag waarin gesproken werd over hulp aanbieden uit degenen die terug waren gekomen uit Syrië. Daarin wordt toch gesproken over hulp bieden aan extremisten die terugkeren uit Syrië? (Ik ga er even vanuit dat je 'thee drinken' niet te letterlijk opvat; het ging natuurlijk om de zachte approach waarvoor gekozen is)

Dat is wel grappig dat je dat zegt, want ZIJ wonen toch ook in een welvarend land? 8) We hebben het hier over nederlanders :). Bovendien is het geen statement, maar ik acht de kans erg klein. Christenen hier zouden ook in buitenland kunnen gaan vechten. Indonesië om maar een voorbeeld te noemen waar christenen worden vervolgd.

Waarom een bizarre conclusie? Iemand die het ergens naar z'n zin heeft, heeft geen of in ieder geval verminderde reden om zich bezig te houden met zaken waarin je het risico loopt met politie in aanraking te komen (het iets te verliezen hebben). Let wel aanraking met politie betekent niet een verkeersboetes of een keer aangesproken worden. Voor je bekend bent bij politie moet je wel iets gedaan hebben wat niet strookt met het wetboek.

Overigens vind ik de link van terugkerende extremisten niet zo heel ver van het integratieprobleem.. aangezien zij toch weer mee zullen moeten doen met de samenleving. Raakvlakken aan alle kanten..

16. Shin David

Shin David Ajax Amsterdam

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind de link tussen terugkerende jihadisten uit Syrië en het algemene integratieprobleem van Marokkanen ook wel een behoorlijke stretch, zeg. Dan gooi je wel een boel dingen op één hoop.

Hoeveel zijn dat er nou? 20 las ik. Zouden alle Marokkanen hier nu ook zo radicaal naar de islam kijken? Ik denk het niet. Het probleem ook met religie is dat het benaderd wordt en beoefend wordt op zoveel verschillende manieren. Zeker met de Sharia. Ik denk dat de meeste Marokkanen hier gematigd moslim zijn (en dus niet alle homo's dood willen hebben), en daarbuiten moeite hebben zich aan te passen (daar kan je niet omheen). Maar dat zijn dus twee verschillende problemen.

17. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Ja, maar daarin wordt niet gesteld dat het niet werkt. Sterker nog, die Marokkaanse kerel die de terugkeerders spreekt zegt (volgens mij terecht) dat men hen niet wil oppakken omdat er ten eerste geen bewijs is om aan te nemen dat ze iets hebben gedaan wat niet in de haak is en dat waarschijnlijk eerder radicaliserend werkt (logisch, want je stelt die gasten buiten onze samenleving door ze op te sluiten). En ten tweede stelt ie dat ie in hun gevallen geen gevaar ziet voor terrorisme in Nederland. Nergens blijkt uit dat het averechts werkt, dus nogmaals: bron?

Dat ze in een welvarend land leven wil niet zeggen dat ze geen band kunnen voelen met gelijkgestemden (zoals moslims). Dat bedoelde ik natuurlijk. Nederlanders zijn dusdanig geseculariseerd dat ze niet snel een religieuze band zullen voelen met andere Christenen. Wederom een hele scheve vergelijking.

Nu begin je weer over het Marokkanenprobleem. Blijf effe ontopic. Het ging over de Syriëgangers.

Dat men elders gaat helpen met vechten wil toch niet zeggen dat ze het hier niet naar hun zin hebben? En zelfs als ze dat niet blijken te hebben, waarom zouden ze dan weg moeten? Heb je het recht niet om te klagen als je van allochtone afkomst bent?

18. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    Of een aanpak wel/niet werkt zie je natuurlijk pas achteraf. Begrijp niet zo waarom je vraagt om een bron, want het was duidelijk dat mijn eerste reactie puur een mening/gedachte was. Ik vind het wel opvallend ja. In België is voor een hele andere aanpak gekozen las ik. Ik vraag me af hoe zeker het is dat ze hier niks gaan doen of wellicht anderen aansporen tot.

Een band voelen is toch een wereld van verschil met je eigen leven op het spel zetten door in een oorlogsgebied te stappen? Je doet er vrij luchtig over, maar het is toch een vrij grote stap om hier alles achter te laten en mee te vechten in een oorlog. Onzin natuurlijk om het een scheve vergelijking te noemen, moslims doen ook gewoon mee aan de samenleving, net als christenen. Er zijn ook genoeg christenen voor wie religie een grote rol speelt in hun leven. Nederland is een geseculariseerd land. Je maakt nu onderscheid alsof moslims daar geen onderdeel van zouden uitmaken. Feit dus dat ze hier in een geseculariseerd en welvarend land wonen maakt het des te opmerkelijker om toch naar Syrie te gaan om te vechten.

Hoe bedoel je ontopic? De hele vorige pagina gaat meer over het integratieprobleem dan over syrie. Dat jij liever over Syrie praat is prima, maar ik val net binnen en het gaat meer over integratie van terugkerende extremisten. Reageer daar dan niet op en ga verder over Syrie.
    Hahah, recht om te klagen heeft toch iedereen? Je punt slaat volledig de plank mis. Het ging om in aanraking komen met politie/justitie. Als je dat recht van klagen noemt dan is alles geoorloofd?

19. *NERAZZURRI*

Leuk Bevonden:
    12
    Jij was degene die stelde dat het 'gewoon niet werkt'. Dan moet je dat niet zo verwoorden. En volgens mij zeggen ze in het filmpje waar je net zelf naar verwees dat men personen die aantoonbaar dingen hebben gedaan die niet mogen gewoon vervolgt.

Ik snap echt totaal niet waar je heen wil en volgens mij snap je ook niet wat ik bedoel.

Ik reageer er ook bewust niet op. Waarom denk je dat ik alleen een stuk van je post quote dat over Syrië gaat?

En dan begin je weer over politie/justitie. Weet je? Laat maar. Er is geen touw aan vast te knopen en het is ontiegelijk vermoeiend om je te volgen.

20. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901

Deel Deze Pagina