[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. Cyrax

Cyrax Weldoener van beroep

Leuk Bevonden:
    903
    Ja, hoe durft ie hai te zeggen. Mafkees

2. Excess-Denied

Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    169
    Echt he, die gozer heeft waarschijnlijk in zijn eigen land al genoeg ellende mee gemaakt en gezien. Komt hij hier mag hij geen eens mensen groeten en word bij het zeggen van 'hai/hallo' al in elkaar geslagen door een hele groep stoere mannen. =(

3. Zeepsop

Zeepsop BRO BEANS

Leuk Bevonden:
    631
    Ongelooflijk =(

4. Le Lastpak

Le Lastpak (◕‿◕✿)

Leuk Bevonden:
    798
    Eigenlijk wel zin om Lage Zwaluwe af te breken :+

edit:

Ben bang dat het een bullshit verhaal is. Thx internet for wasting my time... Again...

Laatst bewerkt: 27 nov 2013
  5. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.610
    Wat bedoel je nou? Het is toch duidelijk dat de overheid de jongeren wil sturen in hun studiekeuze, dat geef je zelf nu ook aan. Maar dat vond jij onzin, omdat het artikel te kinderlijk overkomt? 8)
    Het is grappig dat je opeens over iets heel anders begint, en dan ook nog eens over de zorg begint wat echt 0,0 aan je punt toevoegt.

En nee, ik geloof niet in beperken van studiekeuze. Je wilt niet dat studenten studies gaan volgen wat eigenlijk niet hun 1e keuze was. Dan krijg je ongemotiveerde studenten die binnen 2 jaar waarschijnlijk toch wel afhaken. Of studenten die een jaar wachten en het volgend jaar nogmaals proberen.
    Ik geloof in een vrijere aanpak waar je ze juist stimuleert om goed na te denken over hun toekomst en op basis daarvan ze zelf een keuze laat maken ipv als een totalitair kabinet de keuzes gaan bepalen voor de slimste bevolkingsgroepen. Dat slaat nergens op.

6. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Dat is idd nutteloos.

7. Yellow 13

Yellow 13 Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    4.766
    Goed gesproken Tyrant. Mag ik misschien nog even inhaken op keuzes in het onderwijs??? Het grootste probleem wat ik constateer, vooral in mijn eigen omgeving, is dat er de nodige mensen zijn die wel vinden dat er erg veel keuze is, misschien teveel. Het artikel wat ik postte, heb het beter gelezen, gaat inderdaad over sturing. Persoonlijk denk ik dat het ook heel belangrijk is dat ouders, scholen zelf en de student beter met elkaar rond de tafel moeten gaan zitten voor de juiste keuze. Het moet niet alleen van de overheid en haar campagnes afhangen. Men is in deze maatschappij nog wel eens teveel met zichzelf bezig, terwijl je omgeving, je kinderen, broer of zus, je bij dit soort zaken ook wel eens nodig hebben. Ik vind het vooral een zaak van de school en ouders, als de student er niet uitkomt. Waarom? Omdat een beetje school wat er voor de leerlingen is er ook een traject en adviesbureau bij heeft. TAB in het kort en dit kan, met goed beleid, een enorm verschil maken voor leerlingen. Ik weet het uit eigen ervaring, want ik heb er uiteindelijk een diploma mee kunnen halen. Ik weet echter ook dat studenten die wel weten wat ze kiezen, het vaak ook met veel beter resultaat afronden. Een goede vriend van een oud buurjongen van mij is ruim in de 20 al en heeft nog steeds geen enkel diploma, eigen huis of werk. Het is daarom ook goed om ouders bewust te maken van de keuzes en mogelijkheden, maar dan met een gerichtere campagne. In dat artikel hebben ze het over het sturen van de leerling, maar ook de ouders zouden imo gestuurd moeten worden. Ben je het eens met dat laatste of niet?

8. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.610
    Wat kan je toch heerlijk slap lullen hé :D

De ouders gaan sturen zie ik eigenlijk niet iets als heel interessants ofzo. Denk niet dat dat enorm veel toegevoegde waarde heeft.

9. Scarlett

Scarlett Active Member

Leuk Bevonden:
    3.592
    Denk ik ook niet. Mijn eigen ervaring: Mijn vader heeft mij in het verleden heel sterk proberen te sturen in m'n studiekeuze door bepaalde studies te verbieden en me te pushen andere opleidingen te doen dan ik in eerste instantie intrinsiek in ge"interesseerd was. Ik weet dat hij dat deed met goede intenties, maar het heeft me niet veel verder gebracht. Nu, vijf en half jaar na het behalen van m'n diploma, ben ik eigenlijk nog steeds nergens. (Dat wijt ik overigens niet aan m'n vader, want ik heb tijd zat gehad om een opleiding te beginnen. (En zit momenteel in een selectietraject voor een opleiding.))

Laatst bewerkt: 28 nov 2013
  10. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.766
    Iemand moet het doen, anders word XBW zo saai. :+

Het kan enige toegevoegde waarde hebben denk ik, vooral voor ouders die niet weten wat er allemaal te kiezen is. Een student weet vaak nog meer dan de ouders, maar de ouders kennen de student uiteraard en die combinatie kan imo wel wat vloeiender bij sommige gezinnen, met name in de lagere klasses van de maatschappij. Hoogopgeleiden hoef je hier ook niet mee lastig te vallen, die zijn vaak een stuk duidelijker in wat ze willen. Het gaat mij vooral om de gezinnen die niet zo hoog opgeleid zijn, maar studerende kinderen hebben die een pittige keuze moeten maken. Ik denk dat sommige ouders hier wel degelijk bij gebaat kunnen zijn, zeker ook als ze zelf nog veel kosten moeten dragen. Altijd goed om wat meer bij te leren lijkt me toch, dus ook over studiekeuzes? ;)

11. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.610
    Wederom weer een verhaal van 6 regels zonder dat er ook daadwerkelijk iets wordt gezegd. Wees eens wat bondiger aub.

Hoogopgeleiden hoef je inderdaad niet lastig te vallen met studiekeuze want als je hoogopgeleid bent heb je al een diploma... 8)
    Ik vermoed dat je VWO'ers en HAVO'ers bedoelt, maar die zijn juist het probleem (HBO Communicatie, WO Psychologie en gebrek aan technische studenten bijv.), dus wat je wilt zeggen klopt sowieso van geen kant. Ik vraag me dan ook af hoe je hier bij komt? Wat de opleiding van je gezin er mee te maken heeft vraag ik mij helemaal af 8)

Daarnaast vind ik het niet de taak van de overheid om nu opeens de 'combinatie tussen kind en ouder' vloeiender moet maken, en dat heeft sowieso geen zak te maken met de discussie...Hoezo speel je steeds in op de gezinssituatie? Zorg gewoon dat je de uiteindelijke keuzemaker, oftewel de student, goed voorlicht. Dan zijn die ouders wel van een latere zorg.

12. Yellow 13

Leuk Bevonden:
    4.766
  13. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Ik weet nog dat ik bijv eerst een pakket had moeten kiezen en een jaar later pas een studiekeuze gesprek kreeg. Dan was het al te laat. De voorlichting was ook zeer matig moet ik zeggen. Achteraf had ik andere vakken gekozen. Zal tegenwoordig wel beter zijn.

14. Maluku-Ak

Maluku-Ak Active Member

Leuk Bevonden:
    35
    In mijn ogen klopt het nog steeds niet hoe scholieren worden begeleid in hun studiekeuze. Ik kreeg bijvoorbeeld 1 gesprekje met de decaan en moest daarbij zo'n test invullen. Daar kwam een enorm brede interesse uit dus moest ik maar een zo breed mogelijk pakket kiezen.

Nu heb ik dus op mijn 14e een keuze moeten maken voor wat ik de rest van mijn leven wilde gaan doen op basis van 1 testje waar geen duidelijke uitslag uit komt. Verder ook nooit maar dan ook nooit meer begeleiding gehad.

Gevolg is dat ik nu (4,5 jaar na het afronden van de middelbare school) dus net met mijn 2e studie ben gestopt en hopelijk in februari voor de 3e maal weer met een opleiding kan gaan beginnen.
    Nu kan ik niet met duidelijkheid zeggen of het probleem ligt bij de slechte begeleiding die ik vroeger heb gehad of dat het komt door de enorme hoeveelheid studies waar ik uit kan kiezen en ik geen idee meer heb wat me leuk lijkt.

Misschien ligt daar het probleem wel. De nadruk ligt tegenwoordig zoveel op doen wat je leuk vind. Maar voor mensen met een enorm brede interesse zoals ik is dat lastig. Na een jaar of anderhalf jaar vind ik weer iets anders leuk(er). En dan is het nog zo makkelijk om te zeggen ik stop en ga weer iets anders doen. Ook in mijn omgeving zie ik een beetje dezelfde problemen. Wat nou de oorzaak hiervan is durf ik niet te zeggen maar het is goed dat er eens aandacht aan besteed word, want het kan in mijn ogen veel beter als dat het nu gaat.

15. Matrix

Matrix Semi-Définie Positive XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.471
    Mij werd ten zeerste afgeraden techniek te doen. Ik kreeg namelijk een vragenlijst met vragen zoals
    "Lijkt het je leuk om een roltrap open te schroeven en het binnenwerk te bekijken?"
    En mijn testresultaten lieten duidelijk zien dat ik dus niet geschikt was voor techniek.
    Nu een cum laude master's degree op zak van de TU. Hallo, decaan _0/

Maar het is ook moeilijk. Je moet je op studies oriënteren tijdens je puberteit. Dan ben je zo koppig en wil je plots allerlei andere dingen. Als je 18 bent, ben je wat verstandiger, maar dan is het eigenlijk al te laat.

16. Jingga

Jingga Hand in Hand

Leuk Bevonden:
    139
    Daarom vind ik het zo gek niet dat ze in Duitsland gewoon tot 20 op de middelbare zitten.

17. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Dus...hoe bevalt het staren naar de binnenkant van een roltrap? :+

Welke debiel bedenkt dat?

18. Tripletth

Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

Leuk Bevonden:
    402
    Ik heb eigenlijk maar wat gegokt en ik ben nu al voor het vijfde jaar bezig met deze kutstudie.

Ach, je kunt niet alles hebben...

19. Juunanagou

Juunanagou Live streamer XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.066
    Haha precies het zelfde mij werd verteld dat je met Natuur en Techniek alle kanten op kon na je middelbare school. Dus koos ik dat maar omdat ik totaal niet wist wat ik wou doen en toch goed was in Wiskunde. Uiteindelijk heb ik voor mijn HBO opleiding kon beginnen nog extra examens moeten maken voor Economie en Frans2(Vreemde Taal) omdat ik opleiding wou doen wat niet in het profiel paste van mijn middelbaar.

Je werd veelte vroeg al verwacht je loopbaan carrière te kiezen zonder dat je uberhaubt wist/weet wat wilt gaan doen.

Beter worden middelbare scholen gewoon basis kennis aangebracht zonder het hele profiel meuk. Zodat je met die bredere kennis naar elke willekeurige HBO opleiding kan gaan. Tuurlijk dan leer je maar wat minder geavanceerde Wiskunde of Economie of Biologie.
    Maar volgens mij heeft dat nog steeds geen tot weinig nut. Ik had een extra vreemde taal examen moeten doen waar ik Frans2 voor had gekozen om mijn opleiding Management Toerisme te kunnen doen maar de Frans die ik in mijn 1ste jaar kreeg was gewoon Havo 3 niveau.

Ook voor mijn 2de opleiding Small Business & Retail Management. Moest ik een economie examen afleggen omdat mijn profiel van de Havo niet overeenkwam met hun eisen. Maar uiteindelijk de Economie die ik in het 1ste jaar kreeg was ook Havo 3 niveau basiskennis. Ook zowel Engels, Nederlands en Rekenvaardigheden waren Groep 8 basisschool niveau die je in het eerste jaar kreeg.

20. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Dit is ook precies de reden dat ik mijn zoon eerst op reis stuur na de middelbare school. Hij heeft er dan (iig) jaar gymnasium opzitten en al een groot stuk puberteit vol met hormonen, gewijzigde dromen en nieuwe inzichten. Dat is, wat mij betreft, dan nog niet het moment om een goede studiekeuze te maken. Dat is juist het moment om even een pas op de plaats te maken.

Als ik kijk wat ik heb gestudeerd:

- Bedrijfskunde (WO)
    - Accountancy (WO)
    - Sport Gezondheid en Management (HBO)
    - Bestuurlijke informatiekunde (WO)
    - Commerciële economie, avondstudie (HBO)

CE heb ik uiteindelijk naast mijn werk afgemaakt waarbij ik het 3e en 4e jaar in 1 jaar heb afgerond. Doodzonde want ik stond op de uni een 8 gemiddeld. Echter door al het geswitch, slechte begeleiding en voorlichting had ik geen flauw idee meer wat ik nu echt wilde en ben ik gewoon maar 'iets' gaan doen.

Uiteindelijk ben ik met veel pijn en moeite en heel hard werken terecht gekomen op een (WO) functie die ik leuk vind. Maar mijn huidige functie als analist heeft nul komma nul te maken met mijn afgeronde studie en uiteindelijk had ik veel liever een studie Bouwkunde gedaan aan de TU Delft.

edit: ik ben ook helemaal niet blij met de profielkeuzes die in de derde al moeten worden gemaakt. Mijn zoon laat nu alle exacte vakken zoveel mogelijk vallen terwijl ik redelijk zeker weet dat hij daar uiteindelijk spijt van gaat krijgen.

Laatst bewerkt: 28 nov 2013

Deel Deze Pagina