ah heerlijk wat een stapel aan VS-discussie-replies weer
Voor mij nog even alles op een rijtje:
Exclusives:
Voor mij is vooralsnog de X1 de winnaar. De line-up is gewoon net iets sterker. Maar eerlijk gezegd doet mij dat niet heel erg veel. Ik koop een console voor langer dan de 1e paar maanden.
Winnaar: X1
Multiplats
Praktisch elke multiplat presteert beter op de ps4. 1080p anyone? Er wordt in deze thread veel gekletst over wie de meeste exclusives heeft, maar de meeste games zijn multiplats en die doen het vooralsnog beter op de PS4. Ik vermoed dat dit verschil minimaal blijft of zelfs nog groter wordt.
Winnaar: PS4
Live en PS+
Live heeft dedicated servers, PS+ niet. Dat zal een (klein?) voordeel zijn tov Live. Echter de kracht van + ligt hem natuurlijk in de gratis games. Vooralsnog zijn dat kleinere games, maar Resogun is een topper en Driveclub ziet er ook bizar goed uit. Gratis is altijd goed
. Verder heeft de PS4 deze gen de rest eindelijk op orde. Edit: Ik vergeet de F2P games te vermelden: Warframe, War Thunder, DConline en straks Planetside 2 zijn allemaal voor niks te spelen als je Plus hebt.
Multimedia
Op beide consoles dikke bagger. Er zullen altijd wel wat updates komen maar een console zal nooit een volwaardig multimedia-apparaat worden. Daarvoor zijn er gewoon simpelweg teveel restricties qua formats etc. De ps4 wint net omdat een netflix etc niet achter een paywall zit.
Prijs
Kinect en de PS Eye
Beide nutteloze toevoegingen als je het mij vraagt. Vorige gen heb ik hier ook hele discussies gehad met mensen die 1000% overtuigd waren van de innovatieve games die kinect zou gaan brengen. Die komen nauwelijks/niet. Je wilt als gamer 100% controle over je moves. Allemaal heel leuk dat de kinect veel nauwkeuriger is, maar zo nauwkeurig als met een controller straven terwijl ik van wapen wissel en een granaat gooi met een paar drukken op een controler zal het nooit worden. We hebben al iets wat heel nauwkeurig is: een controller. Daarnaast zal het ontbreken van feedback altijd er voor zorgen dat je je een debieltje voelt die rond staat te huppen in de woonkamer. Maar eerlijk is eerlijk de Kinect is een stuk beter dan de Eye.
Winnaar: X1
Het 'totale' landschap
PS+ heeft met zijn games betrekking op de PS3, PS4 en de PSVita. Ik heb sinds kort een Vita en ben echt onder de indruk van de handheld. Daarnaast kan ik komende maand voor alle drie de consoles weer een stapel gratis spellen downloaden. Oa DMC en Borderlands 2 voor de PS3, Soul Sacrifice en Blaz Blue voor de Vita en Don't starve voor de PS4. True voor de PS4 is het wat mager maar toch. Daarnaast biedt de Vita remote play en heeft psn een groot aantal cross-buy (en dus gratis via ps+) games over de verschillende platformen. Flower kan ik op elke console spelen.
Hardware
Sure er is een kans dat de X1 in staat is om een inhaalslag te maken. Maar als je kijkt naar raw specs wint de PS4. Het argument 'dat was vorige gen ook zo' gaat niet op omdat vorige gen de setups te veel van elkaar verschilden. Dat is nu niet het geval, beiden hebben een redelijk straightforward pc-architectuur. Wat voor de X1 geldt, geldt ook voor de PS4. Devs kunnen er steeds beter mee overweg.
Beschikbaarheid
Sure je zou hem kunnen importeren, maar dat is nog altijd een stap meer dan wat je voor de PS4 moet doen.
er zullen nog een aantal zaken zijn die je wilt vergelijken en dan denk ik met name aan de UI en aan de controllers. Maar daar kan ik niet over oordelen. Voor mij staat iig wel vast dat ook al zo vroeg in de lifecycle de PS4 duidelijk voorop ligt
Klik om te vergroten...