Misschien doe ik zelf wel iets verkeerd, maar ik kan geen settings vinden voor notifications verder? BF geeft netjes aan als vriend X een server joined maar verder krijg ik van het dashboard volgens mij geen meldingen
Wat ik er zelf minder aan vind is eigenlijk iets wat ik in het hele OS minder vind.
Het is volgens mij een beetje dat ik een bepaald design idee mis wat ik bij MS wel zie en dat komt neer op: de gebruiker zo relevant mogelijke info en menu opties tonen op ieder scherm EN de gebruiker zo kort mogelijke routes op een zo gebruiksvriendelijk mogelijke manier bieden naar de relevante schermen
We doen bijvoorbeeld wel wat lacherig over 'Xbox go to friends' en zo maar qua design is het wel wat je wil (niet via kinect misschien maar dat is een ander verhaal
). Maar we kunnen niet ontkennen dat het wel een manier is (naast de al bekende weg) om DIRECT daar heen te gaan waar je wil zijn in het OS)
het gaat er om dat wat voor mij als gamer op dat moment relevant is getoond word en dat ik daar zo snel mogelijk op kan handelen als ik dat wil
even BF4 weer als voorbeeld
stel ik speel BF4 en jij komt online en gaat dat ook spelen
dan wil ik dat weten en dan wil ik kunnen besluiten of ik daar wat mee wil (je een invite sturen of een party starten ofzo) en dan met 1 druk op de knop in het relevante scherm kunnen komen
Dat hele idee was door het oude 360 dashboard doorgevoerd (en volgens mij op de One ook, al heb ik dat nog niet in detail kunnen bekijken)
Maar op de PS4 is dat niet zo
ik heb sowieso nog niet echt een beeld van wat nou de design filosofie achter deze dash was
want aan de ene kant geven ze heel erg veel schermruimte op aan die facebook achtige activity feed (die ik persoonlijk totaal niet relevant vind, kijk er nooit naar) maar aan de andere kant zitten andere sociale aspecten zoals berichten, parties, friends e.d op het moment dat je in een game zit echt flink diep weg gestopt. Ik had dat veel liever andersom gehad. Trek friends, parties, messages e.d naar de voorgrond en als ik zin heb om een activitiy feed te bekijken laat me daar maar ergens voor op klikken
alsof ze het 1 richting sharen naar je friends toe wel relevant vonden maar verdere interactie niet
Hier is natuurlijk een easy fix voor, bijvoorbeeld een shortcut in het menu wat je krijgt als je de PS knop ingedrukt houd naar party en of friends. Of nog liever (en dan moet ik toch weer refereren naar het MS dashboard) meer relevante notificaties , bijvoorbeeld MAD1976 has started playing BF4 en als ik op dat momentt op de PS knop druk kom ik meteen op jouw friend detail scherm zodat ik je meteen kan chatten of inviten
Ik mis gewoon een beetje een logica in dat alles, alsof er niet echt een duidelijk idee qua gebruiksvriendelijkheid achter zit
Ik hoop dat hier nog wel veel aan verbeterd gaat worden maar ergens heb ik er ook een beetje een hard hoofd in.
Sony is wat dat betreft gewoon nooit heel erg van de veranderingen geweest. Als ik kijk naar de 6 of 7 jaar dat ik een PS3 gehad heb dan is de enige OS update die ik me kan herinneren het verwijderen van OtherOS ondersteuning geweest
Hopen dat het deze gen anders gaat en dat ze toch anders naar dat dashboard design gaan kijken
Klik om te vergroten...