Zo ik heb nu de eerste maanden met zowel de PS4 als de X1 erop zitten, en ben nog niet bepaald onder de indruk. Voor de PS4 heb ik aan full games gespeeld: Killzone, Lego:Marvel, Tomb Raider. Voor de X1: Forza, Dead Rising, Fifa, Ryse.
Buiten een korte oeh en ah bij het zien van Ryse en een paar scenes van Killzone, kan het me qua graphics nog geen indruk maken. Sowieso zijn de verschillen tussen de oude en nieuwe consoles kleiner dan ooit. Tot nu toe heb ik de meeste plezier beleeft met Lego: Marvel en Fifa 14, dat zegt wel genoeg.
Daarnaast zijn beide consoles ook als mediaplayer onder de maat, mijn stand-alone bluray speler (nota bene van Sony) presteert beter dan beide machines en levert ook gewoon degelijke DLNA support. Ook Netflix heeft op beide consoles meer kuren dan het had op de vorige generatie consoles. Als je daar dan nog bij optelt dat de X1 niet om kan gaan met 50hz materiaal waardoor TV kijken via de X1 onmogelijk is, kom je tot de conclusie dat het allemaal wel erg magertjes is.
Is het dan alleen maar treurnis? Nee! Zo heeft Sony een giga stap gemaakt qua controller, wat nu eindelijk in de beurt komt van de Xbox controller. Al vind ik de Xbox controller ook deze generatie weer de betere. En ben ik erg gecharmeerd van de voice controls voor de Xbox one. Ik vind niets zo gaaf als mijn gamekamer binnen lopen en roepen "Xbox On". Om vervolgens de beamer, receiver en Xbox aan te zien springen. Uberhaupt werken die voice commands erg goed, en heeft kinect totaal geen moeite om me te verstaan.
En dan natuurlijk de hamvraag? Welke van de twee is beter?
Dat is een vraag die niet echt te beantwoorden is op dit moment. In de regel zou ik zeggen, de consoles met de beste games. En dan kan je tot nu toe alleen maar bij de X1 uitkomen. Kijkend naar de exclusives heeft Microsoft nu het betere te bieden. Killzone <> Forza, Ryse, Dead Rising. Wat wel belangrijk is hoe het verschil in multiplatform games uiteindelijk zal verlopen. Wanneer de PS4 consequent 1080P gaat halen en de X1 op 720p blijft steken, zal ik toch meer voor de PS4 gaan kopen. Op mijn 100" scherm is het verschil tussen die resoluties dag en nacht. Als ze uiteindelijk beide netjes op 1080p zitten en de PS4 versie alleen wat extra grafische opsmuk heeft zal ik de multiplatform games voor de X1 spelen. Puur omdat het wat mij betreft de betere controller heeft, en het verschil in kleine grafische dingen alleen echt opvalt als je op internet screenshots side-by-side bekijkt. Dat merk je toch niet als je echt aan het spelen bent (vorige generatie toen de 360 altijd net wat beter was, heb ik het ook nooit gemerkt wanneer ik op de PS3 hetzelfde spel ging spelen)
Laatst bewerkt: 8 feb 2014