De bonuskaart is mooi voorbeeld van de trade-off tussen privacy en big data.
Ik zelf heb er geen bezwaar tegen dat de AH bijhoudt wat ik koop (dat is mijn mening, daar kunnen anderen prima anders over denken). Het lijkt me echter fascinerend hoeveel statistiek achter al die aankoopdata zit. Het zou de Albert Heijn toestaan om hun assortiment te optimaliseren en de winkel zodanig in te richten dat het precies past bij het gedrag van haar klanten. Dat zou veel prettiger winkelen zijn en dat soort dingen kunnen we nu allemaal leren doordat we enorme steekproeven kunnen doen. Dat is veel inzichtelijker dan een paar vaste klanten die een suffe enquête invullen. De prijs die ik voor die optimalisatie betaal is het afstaan van mijn aankoopgedrag. Dat is een trade-off, privacy afstaan voor een betere gebruikservaring. In het geval van boodschappen heb ik daar geen moeite mee.
Het elektronisch patiëntendossier zou ook een ongekende bron van statistiek zijn voor de medische wetenschap. Maar goed, daar ligt de trade-off tussen privacy en big data natuurlijk wat gevoeliger dan bij mijn krentenbollen en pakjes melk.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2014