Zucht. Zo werkt het dus helemaal niet
Ik zal het 1 keer uitleggen.
ING heeft enorm veel data met betrekking tot betaalgegevens. Zij gaan pakketten aanbieden aan diverse bedrijven waarin zij de mogelijkheid krijgen om een advertentie te richten op een bepaalde doelgroep. Oftewel, bijv. Sport 2000 wil een leuke voetbalschoenen aanbieding gaan doen. Zij geven dan bij ING aan een doelgroep aan die zij willen benaderen, bijv:
Leeftijd: 20-40
Die afgelopen 5 jaar in de maand september een paar voetbalschoenen heeft gekocht tussen de 70 en 100 euro.
Woonachtig in provincie Drenthe
Dan gaat ING zoeken in de database en koppelt terug: op basis van deze criteria kunnen wij een doelgroep aanbieden van 7620 klanten aanbieden. Om hier 1 advertentie naar te sturen betaalt u €2410.
NB:
1: De groep die aangeschreven mag worden moet dat EXPLICIET aangeven via een OPT-IN. Oftewel, je moet specifiek aangeven dat je benaderd wilt worden voor relevante aanbiedingen.
2: Het sportbedrijf krijgt nergens gegevens, ook niet geanonimiseerd. Ze krijgen alleen te zien wat ze moeten betalen voor welke doelgroep (die ze zelf uiteraard wel bepalen)
3: Voor als je denkt: och, ING gaat dit binnen 2 jaar verplicht maken met een opt-out... Natuurlijk niet. Die mensen weten ook wel dat dat commerciële zelfmoord is en dan 80& van de klanten dan naar ABN gaan (want het merendeel van de klanten is gewoon onwetend vee blijkt maar weer).
4. Dit is een experiment. Men kijkt dus of het vanuit de bedrijven goed werkt, maar zal ook de klanten benaderen om te vragen hoe zij er over denken. Vanuit daar worden dan volgende stappen genomen.
5. Denk aub niet dat een ABN of SNS opeens vredelievende bedrijven zijn die je betaalgegevens nergens opslaan.
6. Ik werk niet bij ING
Om iets te vergelijken, als jij je registreert bij Xboxworld, een nieuwe rekening opent bij ABN of je aanmeldt voor de nieuwsbrief van Bol.com: dat zijn dingen waar je meer privacy opoffert dat bij dit. Dit is een beetje alsof je gaat huilen dat je in de lokale krant een advertentie ziet van een lokale bakker en denkt dat die bakker jouw gegevens heeft gekocht en jou via de krant zit te benaderen.
De gedachte van de ING is dus onschuldiger dan een gmail adres of Instagram account.
Serieus, ik snap gewoon niet de paniek. Het verdienmodel van ING ligt in de klantendatabase, dus klant is belangrijker dan derde bedrijven (tot bepaalde hoogte uiteraard).
Laatst bewerkt: 10 mrt 2014