Was weer een leuke race, leerzaam, ook het oefenen van tevoren met Tender, maar het gat was wel groter dan verwacht helaas. Reed vrij snelle rondes met oefenen en kwalificatie met 53,8 en daar leek het verschil met de rest van t veld erg klein, maar in de race werd het gat groter en groter en kon ik niet aanhaken.
In de derde heat voorop gestart, geeft altijd de nodige spanning, duurde veel te kort voor ik werd ingehaald, werd daarbij ietsje aangetikt, kwam iets scheef te staan en stond weer laatste. Uiteindelijk 6e ipv 7e omdat Freaky er de brui aan gaf. Wel een mooi rondje 53.2 nog gereden.
Catalunya, vorige week was heel anders, een van mijn favoriete banen, omdat ik die vrij goed ken. De meeste banen zijn vrij nieuw voor me en moet ik helemaal leren beheersen maar ik heb veel op Catalunya getest dus had er wel vertrouwen in.
Kwalificatie ging goed, 5e van de 8, oa door paar dirty rondjes van anderen.
Heat 1 kon ik redelijk mee, maar ik zag het gat met Potje Zout elke ronde ietsje oplopen dus als laatste gefinisht.
Heat 2 rollende start ging lekker, kon in de 2e bocht Fuzzy Skittle voorbij en schoof op naar plek 5. Toen moest ik wat harder remmen dan normaal voor Freaky voor me die op zijn beurt weer een paar vlak voor zich had, daardoor kwam ik wat op de curb en schakelde ik veel te laat terug en was ik weer een plek kwijt. In de scherpe bocht naar rechts vlak voor een lang recht stuk gebeurde er alleen iets heel vreemds. Ik kwam wat wijd uit waardoor ik door de blokjes moest. Normaal geen probleem, maar ik gleed op de een of andere manier door die blokjes volledig weg en stond toen dwars. Ik heb de herhaling teruggekeken en zat nog niet op de curbs.
Gelukkig geen botsing en de muur kunnen ontwijken, maar wel achteraan. Ik kon even later wel weer terug de aansluiting vinden met Potje Zout en de rest van het veld, maar kon dat niet vasthouden. Ik reed een beetje als een jojo, soms weer vlak erachter, dan weer 100 meter ertussen. Door het pitten leek het gat gek genoeg weer een stukje groter te worden zoals wel vaker, terwijl ik geen schade had en we er achter elkaar in gingen. Daarna kon ik het gat niet meer dichtrijden.
In Heat 3 was het reversed grid. Wat ik in Heat 2 ook al een beetje had toegepast bij de start heb ik nu weer gedaan, normaal ben ik dan te voorzichtig en laat ik anderen voorgaan om ze maar niet te botsen, ook al heb ik soms even meer snelheid, nu gewoon vol mee gaan racen, uiteraard zonder risico's, maar wel om te proberen plekken te winnen en zolang mogelijk te behouden. Ik startte als tweede, achter Potje Zout. Zout zat in het midden van de baan en wachtte tot aan de startstreep, ik zat er links naast en we gingen bijna tegelijk op het gas. Ik kwam er naast en er bijna voorbij, maar aan de rechterkant van Zout deed Flavour hetzelfde, en op de uitrit van de pit kwam Freaky er ook naast. Met zn 4en naast elkaar op de bocht af! Gaat dat goed?
Het gaf wat miniblikschade her en der, maar verder ging het netjes! Alleen kwam ik er helaas wel als vierde uit, omdat ik niet de bocht in kon sturen met 3 auto's daar.
Een paar bochten verder schoof ik weer op naar plaats 3, vlak achter Flavour en Freaky. Zelf had ik ook weer 5 auto's in mn nek en dan voel je de kick van t racen!! Erg gaaf, maar ook stressvol, je wilt geen foutje maken. Dat is t mooie van racen, zo vechten voor je plek, ipv in je eentje achteraan rijden. Een ronde later kwam Fuzzy voorbij op t rechte stuk. Ik miste net iets snelheid door wat schade aan de achterbumper.
In ronde 5 was inmiddels Loyal me voorbij en kreeg ik Asjemenou in mn nek met wie ik een mooi gevecht had om plaats 5. Dit was wel een mooi moment waar hij de aanval plaatste, maar ik vervolgens achter hem langs kruiste en weer terug mn plek pakte:
Ik kon het gat nog wel een paar keer vergroten, maar uiteindelijk kwam Asjemenou er op het rechte stuk met een hogere topsnelheid toch voorbij. In de daaropvolgende bochten reden we naast elkaar en in de doordraaier lag hij voor, maar was ik sneller, ik tikte hem aan en remde toen extra om geen verdere schade aan te richten. Daardoor was ook Tender me meteen voorbij. Het gat werd in de volgende rondes langzaam groter. Op Potje Zout kon ik wat uitlopen en uiteindelijk 7e geworden van de 8. was een mooie race!
Ik moet eens gaan kijken op welk punt ik de meeste winst kan pakken om de aansluiting met de rest van t veld echt te pakken. Ik schakel nu sinds kort zelf en heb op Road Atlanta ook STM uitgezet, omdat deze auto goed onder controle te houden is. Baankennis is een groot ding, maar die was toch vrij goed na het oefenen en ik reed zonder grote fouten. Toch zit er nog te veel speling in de rondetijden, dus ik moet werken aan het constant rijden. Maar ik had toch wel het idee dat ik vrij goede lijnen reed dit keer.
Verder kan ik nog kijken naar ABS en TCS die nog aan staan, maar als ik die uitzet wordt het ook meteen wel een heel stuk moeilijker, en ik schakel nog niet met koppeling, want dat is erg irritant op de controller vind ik.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2014