Voor mij is dit een teken dat het knelpunt niet zozeer de politicus, maar de kiezer is.
Wat is nou de afweging in een dergelijke reactie? Ik zie in mijn portemonnee dat ik er op achteruit ga en dus zijn Rutte en Samsom (wie niet eens in de regering zit) een clown en acrobaat?
Het zijn economisch gezien zware tijden en vanzelfsprekend zal iedere burger dat voelen. Het is de taak van het kabinet om de schade te beperken en de weg omhoog te vinden op de lange termijn. Je kunt een kabinet enkel veroordelen als ze daar niet in slaagt of op enkele punten niet goed genoeg in slaagt. Een kabinet veroordelen, omdat je aan het einde van het jaar minder geld overhoudt is onterecht. Dan ben je feitelijk de de schuld van de crisis bij de regering aan het leggen, terwijl de oorzaken daarvan toch wel wat dieper wortelen dan Rutte II.
Hierbij wil ik de kanttekening plaatsen dat er gelukkig ook vaak genoeg wel gediscussieerd worden of specifieke maatregelen wel het juiste middel voor het juiste doel zijn. Die discussies worden echter helaas te veel overschaduwd door een onvrede in de onderbuik.
De landelijke en lokale PvdA zijn verbonden in hun ideologie, maar hebben met andere zaken van doen. Bovendien, er bestaan ook lokale partijen waar je op kunt stemmen.
Laatst bewerkt: 19 mrt 2014