[Algemeen] Nieuws

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door *NERAZZURRI*, 13 apr 2011.

1. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.639
    Ik gebruik anders ook geen stemwijzer hoor Yellow.

2. Dyonko

Dyonko Duke

Leuk Bevonden:
    6.168
    Fuck dat , bijna m'n telefoon gejat vandaag door Marokkanen

MINDERMINDER

3. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.330
    Marokkaanse criminelen bestaan niet

In Nederland leven Marokkanen. En criminelen. Sommige criminelen zijn van Marokkaanse afkomst. Maar wat hebben die twee eigenlijk met elkaar te maken?

Marokkaanse criminelen bestaan niet. There. I said it.

Horden deskundigen buigen zich dagelijks over de reden voor crimineel gedrag. In hun oordeel zit wel iets van een soort gezamenlijke deler. Mensen die misdrijven plegen zijn Bad (‘gewoon’ slecht), Mad (gestoord) of Sad (gevormd door de omstandigheden).

Helaas zijn we er daar nog niet mee. De drie ‘hoofdgroepen’ lopen meer dan eens door elkaar. Mensen met een stoornis hebben soms de omstandigheden niet mee. Of ontwikkelen een gebrekkig geweten juist door die stoornis of de slechte omstandigheden waarin ze leven. Geef een jongen met beperkte intellectuele capaciteiten een slechte opvoeding en weinig scholing en je hebt al snel een levensgroot probleem. Daar hoef je geen Marokkaan voor te zijn.

Die dynamiek kent geen etnische oorsprong. Een blanke jongen in een achterstandswijk in Leeuwarden kampt wat dat betreft met dezelfde problematiek als een Marokkaan in Amsterdam-West.

Maar goed. De cijfers. De gevangenissen in Nederland zitten toch vol Marokkanen? Nou, dat valt heel erg mee. Het cijfer schommelt zo rond de 5%. Op een schommelende gevangenispopulatie van rond de 10.000 hebben we het over ongeveer 500 stuks. Alleen al in Amsterdam wonen 70.000 Marokkanen. In Nederland ruim 360.000.

Is er dan niets aan de hand? Jawel. Marokkaanse jongens zijn oververtegenwoordigd als het gaat om de ruimere cijfers. Getallen die iets zeggen over vervolging, alternatieve straffen en arrestaties. Ongeveer de helft van de Marokkaanse jongens tussen de 16 en 23 jaar kwam ooit in aanraking met de politie. En dat is een probleem.

Maar ook hier zijn wel wat nuances te maken.

Misdaadcijfers zeggen niets als je de werkelijkheid er achter niet meeneemt. Zo mogen de Nederlandse jongeren zichzelf ook niet al te hard op de borst kloppen. Een kwart kwam in aanraking met de politie. Daar komt bij: jongeren met een sociale achterstand in dichtbevolkte stedelijke gebieden gaan consequent vaker in de fout. Uitgerekend de gebieden waar in verhouding meer Marokkanen wonen. Gecorrigeerd voor die elementen komt de groep ‘foute’ Marokkanen al een stuk dichter in de buurt van ‘foute’ Nederlanders.

Oké. Dan is het dus een ‘cultuur’ of ‘ras’probleem? De ‘aard’ van de Marokkanen? Als dat zo is, dan hebben we een probleem. Want hoe verklaren we dan het gegeven dat meisjes en ietsje oudere Marokkanen dan weer niet massaal opduiken in de misdaadstatistieken? En hoe kun je eigenlijk wijzen naar een specifieke cultuur als de Marokkaanse overlastjongeren waar we het over hebben in overwegende mate nog nooit een voet in Marokko hebben gezet? Als je geboren en opgegroeid bent in Amsterdam-West, welke cultuur neem je dan mee? Is dat dan de opvoeding van je ouders die niet massaal opduiken in de misdaadstatistieken?

Als rechtbankverslaggever duurde het voor mij niet lang om vast te stellen dat misdaad geen etnische oorzaak heeft. En geen kleur. Mensen plegen misdrijven omdat ze niet mee kunnen of willen komen in de maatschappij. Doelloos op straat hangen. Omdat ze verslaafd zijn aan middelen. Of niet de opleiding hebben om zelf legaal geld te kunnen maken.

En wat als we op die manier kijken naar Marokkanen?

Het percentage werkloze Marokkanen is ongeveer drie keer zo hoog als het percentage werkloze autochtonen. Marokkanen scoren bovendien rond de vier keer zo hoog als het gaat om lage inkomens. En met de opleiding is het al niet veel beter. Marokkanen komen opvallend vaak niet verder dan het basisonderwijs. Bijna vier keer zo vaak als autochtonen

Dat zijn duidelijke cijfers. Marokkanen zitten nog te veel in de bijstand of in de lage inkomens met veel te lage opleidingen. Hoe je het ook wendt of keert, ook in de ‘blanke’ criminaliteit is dit gegeven een zeer grote ‘stimulans’ voor grensoverschrijdend gedrag.

Marokkaanse jongeren die crimineel gedrag vertonen bestaan en ze doen het slechter dan autochtone jongeren. Dat is helaas een feit. Die problematiek kent echter heel veel oorzaken, zoals hierboven geschetst. De Marokkaanse afkomst is daar niet één van. De directe verbinding tussen ‘Marokkaans’ en ‘crimineel’ is niet te maken.

En dan heb ik nog een gegeven voor u. Nederland telt 2% Marokkanen. Als zij cijfermatig tot vier keer vaker in de problemen komen, dan kunnen ze procentueel gezien nooit voor meer dan tien procent van de problemen verantwoordelijk zijn. Dat laat ruim 90% voor de rest en de autochtone Nederlanders. En dat zijn wij.

Ik weet het. Dit is geen boodschap die je politiek kunt verkopen.

Maar het is wel waar.

Criminele Marokkanen bestaan. Maar Marokkaanse criminelen niet.

http://journalistklomp.com/2014/03/22/marokkaanse-criminelen-bestaan-niet/

4. Taab

Taab man XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4.330
    Ik vond bovenstaande wel een aardig stuk.

Daarnaast vind ik het belangrijk dat de nuance wat meer gewicht krijgt. Iedereen zucht altijd wanneer mensen genuanceerd gaan praten of schrijven. Mensen vinden het fijn wanneer anderen zeggen waar het op staat. Helaas is de werkelijkheid niet zo simpel. Maar mensen die bang zijn willen een oplossing horen en zijn niet geïnteresseerd of het ook gaat werken. Tegen kleine kinderen die bang zijn, ga je ook geen uitgebreid genuanceerd verhaal vertellen. Ze zegt gewoon: "het komt allemaal goed".

Bovendien geeft het ook een heel veilig idee als je precies weet wie goed is en wie slecht. Zwart is goed, wit is slecht. Eenvoudig, helder, veilig.

Een vreemde manier van denken is ook dat überhaupt mensen naar een ander land sturen een oplossing is. Zijn de mensen dan in een keer niet meer crimineel en leveren ze een bijdrage aan de maatschappij? Denk het niet. Blijkbaar is Wilders ook voor het totaal afschaffen van onze straffen. Waarom zou je anders criminelen het land uit willen zetten? Helpen de straffen dan niet? (ik weet het antwoord, retorische vraag). Dit geldt niet alleen voor Marokkanen, maar ook voor Oost-Europeanen. Door zo vast te houden aan grenzen, bevorder je uiteindelijk alleen nieuwe oorlogen. Of in ieder geval een uitbreiding van derde wereldlanden.

Ik heb geen simpele oplossing hoor. Ik ben ook helemaal voor nieuwe manieren van naar zaken kijken, maar laten we onze blik wel breed houden. En niet met 'oplossingen' komen die zo heerlijk simpel overkomen, maar, zoals Marktplaats ook altijd zegt, iets wat te goed klinkt om waar te zijn, is dat waarschijnlijk ook niet. :)

5. Tripletth

Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

Leuk Bevonden:
    402
  6. mattiejj

mattiejj Registered Muser

Leuk Bevonden:
    15
    Inderaad zeg, ik waardeer de poging tot nuancering, maar ik heb geen idee waar de schrijver nu naar toe wilt. "ja, het is wel zo maar eigenlijk ook niet.."

(Ik hoop dat) Iedereen beseft dat de economische/sociale achtergrond van de crimineel inderdaad een gigantische rol speelt, en meestal leven er vooral allochtonen in een achterstandswijk. Het gros "Nederlandse" criminelen komen ook vanuit de lagere sociale klassen en woont in deze buurten. Het probleem zit dus volgens mij in deze "getto's", maar zolang de PvdA en consorten ze als prachtwijken en kansbuurten blijven bestempelen, krijgt Wilders gewoon zijn zetels.

7. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.639
    Met zo'n font op een blogsite weiger ik je stukken te lezen. Tering he :emo:

Wanneer gaan trouwens de eerste XBW'ers klagen over de NSS? Yellow?

8. Zeepsop

Zeepsop BRO BEANS

Leuk Bevonden:
    631
    Ik vind het wel cool. Met die heli's naar het Museumplein. De Belgen met de trein. Mooi toch. 8)

9. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Vind het wel tof.

10. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.758
    En een verdwaalde Boeing 777 boven Nederland die meteen geassocieerd werd met het verdwenen vliegtuig. :lol:

11. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.639
    Ik had liever vrij geweest ja, lekker TV kijken. Vind het ook wel tof idd, maar uit mijn omgeving hoor ik weer iedereen klagen. Over gesloten winkels enzo 8)

12. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Ik ben gewoon een beetje chauvinistisch denk ik. :+

13. Dex

Dex ¿ʇɟıן uǝʌǝ noʎ op

Leuk Bevonden:
    870
  14. Tripletth

Tripletth ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

Leuk Bevonden:
    402
    Ja zult die man maar een oog uit steken, dat zou gênant zijn.

15. Tyrant

Tyrant Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    9.639
    Haha idd :9

Net ging mijn gedachte even uit naar het feit dat we wellicht een Samsom, Roemer of Wilders als MP hadden kunnen hebben.
    Tering stel je voor wat voor een modderfiguur je dan slaat op zo'n internationaal event 8)

Rutte doet het wel prima. Dacht wel dat zijn Engels wel iets beter was maar ach.

16. Hybrid

Hybrid Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    5.824
    Of Balkenende weer. God god toen bij Bush. :lol:
    Rutte oogt altijd meer ontspannen idd.

17. Zeepsop

Zeepsop BRO BEANS

Leuk Bevonden:
    631
    [yt]rnSXLX9V5Dg[/yt]

:lol:

18. Modder-Eter

Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8.758
    Ik heb op de achtergrond de aankomsten bij het World Forum aan staan. Iedereen met zijn delegatie in een paar auto's en Obama komt met een wagenpark van 20 auto's aanrijden. :lol:

19. FinalBob

FinalBob Active Member

Leuk Bevonden:
    928

Overdrijven is ook een kunst.Hij kwam met twee Cadillacs begeleidt met 2 veiligheidsdienst auto's. (waar dan wel weer wat Nederlandse politiemotoren omheen reden). Edit: In ieder geval kwamen ze zo aan bij het World Forum.

Gaaf om te zien hoor!! Ben er net geweest, alles voorbij zien komen, erg leuk! Mooie zaken zijn bijvoorbeeld, China die 1,2 miljard euro aan internationale handel voor Nederland "meeneemt". Hoe bedoel je, zo'n top kost geld? Zorgt juist voor meer internationale handel!

Over Balkenende; daar kwam hij inderdaad een beetje knullig over, echter is Balkenend wel DE premier van Nederland geweest die ons internationaal op de kaart wist te houden. Hij is internationaal erg sterk. Bijvoorbeeld aantal keer mogen aansluiten bij de G20 vanuit Nederland etc.

Rutte doet het wel goed vandaag! :thumbs:

20. Jorrie

Jorrie ¯\_(ツ)_/¯ Moderator

Leuk Bevonden:
    5.128
    Ja, wat wou Balkenende toen graag naast de president zitten :lol:

Deel Deze Pagina