Ik denk dat je prima een rationale discussie kunt hebben over rechtvaardigheid en ethiek. Wanneer je die twee zaken alleen vanuit gevoel kunt benaderen, maar niet in een rationele uiteenzetting kwijt kunt, dan lijkt me dat een groot probleem. Uiteraard speelt rechtvaardigheidsgevoel een rol en het gevoel van goed en slecht speel ook een rol, maar een democratisch rechtsysteem is juist gebouwd op het rationaliseren van die twee termen.
Verder heeft niemand het over sugarcoaten van de criminelen doordat ze het zwaar hebben, maar wanneer de achtergrond van de criminelen wordt genegeerd, gaan we het probleem niet oplossen. Iedereen begrijpt waarom deze vrouw zo heeft gehandeld, maar het bejubelen ervan gaat voor sommigen te ver.
Over het straffen kunnen we ook uitgebreid praten. Wil je de nadruk leggen op dat een straf nut heeft om het democratisch rechtsysteem in stand te kunnen houden of wil je straf als vergelding? In het geval van het eerste dan heeft het dus niet zo veel zin om zwaarder te straffen. In het geval van het tweede voelt het voor iedereen fijn, maar of dat opweegt tegen de consequenties, is een tweede. Het is namelijk duur, erg duur. Niet alleen in termen van het gevangenissysteem uitbreiden, maar ook omdat men er crimineler uit komt (gechargeerd) en dat kost op zijn beurt weer meer.
Dat je zegt dat er meer geld uit wordt gegeven aan bescherming van Volkert dan aan preventie van winkeldiefstallen is niet waar. Begrijp je punt wel, maar dat is wat dit een mooie maatschappij maakt. Iedereen is gelijk voor de wet en wordt als zodanig behandeld. Ik denk niet dat je de consequenties beseft wanneer we daarmee ophouden. Soms schuurt het tegen je rechtvaardigheidsgevoel, maar daarom hebben we objectieve rechters.
Je laatste opmerkingen over een trend...tsja, je wilt niet weten hoeveel mensen over trends praten zonder enige onderbouwing. Alles is maar een trend tegenwoordig. Voor een groot deel gelul. Iedereen praat elkaar na. Als je al dat gelul over trends zou geloven dan is het ieder jaar sinds na de 2e wereldoorlog (godwin) een stuk crimineler geworden en gevaarlijker. En dat is niet zo. Iedereen is bang om op te treden tegen criminelen. Tenzij je het over grote groepen hebt. Het is normaal om bang te zijn en terecht ook. Criminelen zijn gevaarlijk.
Eens over de symptoombestrijding. Ook eens over de sociaal-economische status. Geen idee hoe gesloten die cultuur nu werkelijk is. Als dat zo is, dan geldt hetzelfde als bij bijvoorbeeld kampers. Ook oververtegenwoordigd in de criminaliteit, ook een gesloten cultuur. Toch is het zeer duidelijk dat de maatschappij helemaal niet op de hoogte is van de criminaliteit onder Marokkanen. De media toont het complete beeld niet. Marokkanen acteren ook gewoon met kampers of Roma of Nederlanders uit dezelfde buurt. Het punt dat het Marokkanen zijn doet er alleen in sommige situaties toe. Ik denk dat het voor het grote plaatje veel beter is om te negeren dat het Marokkanen zijn. Het is namelijk lang niet altijd het geval dat hun cultuur een criminogene factor is geweest.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2014